شرايط كنوني باغ وحش‌ها مديريت شود

شرايط كنوني باغ وحش‌ها مديريت شود

مديركل دفتر حفاظت و مديريت حيات وحش سازمان حفاظت محيط زيست با بيان اينكه اين سازمان متولي حفاظت از حيات وحش است و مسئول راه اندازي باغ وحش نيست، گفت: شرايط كنوني باغ وحش‌ها بايد مديريت شود

به گزارش«پارما» شهاب الدين منتظمي در گفت و گو با خبرنگار ايمنا با بيان اينكه دومين سالي است كه سازمان حفاظت محيط زيست هيچ گونه مجوزي براي تأسيس"باغ وحش" صادر نكرده است، اظهار كرد: اين سازمان نيز مخالف وجود باغ وحش غير استاندارد است اما شرايط كنوني باغ وحش‌ها بايد مديريت شود .

وي ادامه داد: اگر پارك وحش صفه اصفهان 6 سال پيش مجوز نمي‌گرفت سازمان حفاظت محيط زيست نيز از جابجايي، افزايش و زادآوري گونه‌هاي حيات وحش در اين مكان جلوگيري مي‌كرد؛ اين سازمان به نحوه استقرار گونه‌ها در آنجا اعتماد داشت اما اگر شوراي شهر اصفهان به دلايلي ممكن است تصميم به تعطيلي باغ وحش بگيرد بايد فرصت دهد تا محيط زيست با حوصله جمعيت گونه‌هاي جانوري را مديريت كند .

تاكيد بر ايجاد باغ وحش استاندارد براي حفاظت و تيمار حيوانات

مديركل حيات وحش سازمان حفاظت محيط زيست تصريح كرد: اين سازمان اگرچه متولي حفاظت از حيات وحش است اما مسئول راه اندازي باغ وحش نيست، محيط زيست هرگز باغ وحش راه اندازي نمي‌كند .

وي با بيان اينكه بستن يك باغ وحش امري بسيار دشوار است و واگذاري حيوانات آن به ساير باغ وحش‌ها بايد بسيار حساب شده انجام شود، گفت: بهتر است مديران استان اصفهان تصميم بگيرند در آن مكان يك باغ وحش استاندارد ايجاد شود تا ضمن حفاظت و تيمار حيوانات به گونه‌هاي آسيب ديده براي بازگشتن سريع‌تر به دامان طبيعت كمك شود .

منتظمي اضافه كرد: اگر تعطيلي باغ وحش صفه تصميم مديريتي در سطح استان اصفهان باشد و همكاران ما در اين استان نيز با آن هم نظر باشند دستكم بايد فرصتي براي مديريت جمعيت گونه‌ها داده شود، اينگونه نيست كه در مدت يك هفته بتوان بيش از 318 حيوان را از اين باغ وحش بيرون كرد اين مهم بايد مديريت شده و با حوصله، همراهي و همكاري انجام شود .

مديركل دفتر حفاظت و مديريت حيات وحش سازمان حفاظت محيط زيست گفت: گونه‌هاي موجود در آن باغ وحش به مراتب بيشتر به همراهي، حفاظت، چك آپ سلامت و تأمين غذا نياز دارند؛ نمي‌توان در پي يك اتفاق بلافاصله در باغ وحش را بست .

وي با بيان اينكه برخي باغ وحش‌هاي كشور كمترين استاندارد لازم را ندارند، گفت: دوستداران حيات وحش به هنگام بازديد از اين مكان‌ها از وضعيت موجود گله مي‌كنند و توقف فعاليت و بسته شدن باغ وحش‌ها را خواستار مي‌شوند در حالي كه گونه‌هاي حيات وحشي را كه سال‌ها در باغ وحش و در اسارت بودند، نمي‌توان به راحتي در طبيعت رهاسازي كرد .‌

بسياري از حيوانات باغ وحش‌ها امكان بازگشت به طبيعت را ندارند

منتظمي افزود: بسياري از گونه‌هايي كه در باغ وحش زندگي كرده‌اند امكان رهاسازي و بازگشت به طبيعت را ندارند از اين رو يا بايد به ساير مراكز تحويل داده شوند و يا باغ وحش گونه‌هاي زيستي جديدي وارد نكند تا حيوانات موجود در آن عمر طبيعي خود را بگذرانند، با از بين رفتن آنها باغ وحش به مرور قابليت خود را از دست خواهد داد .

اين مقام مسئول با بيان اينكه تعطيلي يك باغ وحش بايد از جنبه‌هاي مختلف بررسي شود، خاطرنشان كرد: براي واگذاري حيوانات يك باغ وحش به ساير باغ وحش‌ها نيز بايد در نظر گرفت كه بسياري از آنها ظرفيت پذيرش گونه‌هاي جديد باغ وحش ديگر را ندارند از اين رو براي تعطيلي يك باغ وحش نمي‌توان رهاسازي و انتقال حيوانات به ساير باغ وحش‌ها را راهكار مناسبي دانست .

مديركل دفتر حفاظت و مديريت حيات وحش سازمان حفاظت محيط زيست گفت: از سوي ديگر در طبيعت گونه‌هايي وجود دارد كه به هر دليلي آسيب مي‌بينند و رهاسازي  آنها امكان پذير نيست از اين رو بايد مراكزي براي تيمار، نگهداري و قرنطينه اين حيوانات وجود داشته باشد و چه بسا بسياري از آنها تا پايان عمر به حمايت و نگهداري در آن شرايط نياز دارند و اين گونه‌ها را در اسارت حفظ مي‌كنيم .

باغ وحش‌ها سطح كيفي براي نگهداري از حيوانات را ارتقا دهند

وي با بيان اينكه شرايط موجود برخي باغ وحش‌هاي كشور تأسف آور است، تاكيد كرد: باغ وحش‌ها بايد سطح كيفي خود را براي نگهداري از حيوانات ارتقا دهند و حداقل رفاه و آرامش براي گونه‌هاي حيات وحش فراهم باشد و اضطراب آنها كاسته شود .

منتظمي با اشاره به تصميم برخي باغ وحش‌ها براي تبديل شدن به نقاهتگاه حيوانات، گفت: نمي‌توان همه گونه‌ها را از طبيعت به نقاهتگاه منتقل كرد بر اين اساس دوستداران محيط زيست و حيات وحش براي حفظ گونه‌هاي زيستي و زيستگاه‌ها كمك كنند .

وي اضافه كرد: ابراز نگراني دوستداران حيات وحش از شرايط عمومي باغ وحش‌ها اقدام بسيار بزرگ و ستودني است زيرا نسبت به گونه‌هاي حيات وحش احساس مسئوليت دارند .

آموزش هدف بسياري از باغ وحش‌هاي دنيا است

مديركل دفتر حفاظت و مديريت حيات وحش سازمان حفاظت محيط زيست به اهميت رسالت آموزشي باغ وحش‌ها اشاره و اظهار كرد: هدف بسياري از باغ وحش‌هاي دنيا علاوه بر حفاظت، حمايت و نگهداري از گونه‌ها، آموزشي است و باغ وحش‌هاي كشور نيز بايد به آن عمل كنند؛ وقتي خرسي قابليت رهاسازي در طبيعت را ندارد و در باغ وحش با رعايت شرايط مناسب نگهداري مي‌شود، فراهم كردن اين شرايط هزينه بر است از سوي ديگر بازديد كنندگان بايد در آنجا آموزش ببينند و ضمن شناخت حيوان، آسيب‌هايي كه سبب گرفتار شدن اين گونه در گوشه يك باغ وحش شده است، را درك كنند. تعارض، ريختن زباله در طبيعت و ساير موارد آسيب زا به اكوسيستم سبب مي‌شود كه يك حيوان از باغ وحش سر در بياورد .‌

بايد از تكثير در اسارت حيوانات جلوگيري كرد

منتظمي همچنين تكثير در اسارت حيوانات را اشتباه دانست و خاطرنشان كرد: اگر يك باغ وحش توان فراهم كردن حداقل رفاه حيوانات را ندارد نبايد اجازه داد گونه‌ها تكثير شوند؛ به اين موضوع نبايد نگاه احساسي داشت زيرا در برابر گونه‌هاي زيستي مسئول هستيم .

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات