بهره‌برداری از خط سبز تامین آب صنعت در یزد تا پایان سال

بهره‌برداری از خط سبز تامین آب صنعت در یزد تا پایان سال

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، «محمدمهدي جواديان‌زاده» مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد، در جلسه شورای حفاظت منابع آب اشکذر که با حضور فرماندار اشکذر و دیگر اعضای شورا برگزار شد، از بهره‌برداری خط سبز تامین آب صنعت تا پایان سال خبر داد و گفت: وزارت نیرو به منظور افزایش ظرفیت تامین آب شرب استان و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی در دشت یزد- اردکان به شرکت آب منطقه‌ای این اختیار را داده است که می‌تواند پساب شهر یزد را با آب سطحی و آب زیرزمینی مشترکان صنعتی جایگزین کند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد ادامه داد: به همین منظور طی شش ماه اخیر ‌مذاکرات مفصلی با نیروگاه سیکلی ترکیبی‌یزد، شرکت فولادهای آلیاژی ایران و شهرک صنعتی منطقه انجام و مقرر شد بر اساس یک طرح مشارکتی خط انتقال پساب جایگزین، اجرا و به مرحله بهره‌برداری برسد.
وی گفت: در حال حاضر مطالعات فاز یک خط سبز به پایان رسیده و به زودی فاز ۲ و سپس عملیات اجرایی آن شروع می‌شود، طبق پیش‌بینی صورت گرفته این خط تا پایان سال آماده بهره برداری خواهد شد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به آغاز رویداد آبی در استان اشاره کرد و گفت: از آنجا که بحث منابع آب در استان بسیار گسترده است و مردم هم در این زمینه آگاهی کافی دارند، مقرر شد هر ماه یکی از شهرستان‌های استان را تحت عنوان رویداد آبی معرفی کنیم و برنامه‌های ویژه‌ای را در زمینه اجرای طرح احیا و تعادل بخشی در نظر بگیریم.
وی با بیان این که اولین رویداد آبی با شهرستان اشکذر آغاز شده است، اظهار کرد: اشکذر منبع آبی و ذخیره گاه دشت یزد - اردکان است که متاسفانه اکنون به دلیل برداشت‌های نامناسب و غیرمنطقی به شدت دچار معضل شده است.
جواديان‌زاده ادامه داد: علاوه بر برداشت نامناسب از منابع آبی اشکذر، آلودگی‌های زیست محیطی نیز باقی مانده منابع آبی را تهدید می‌کند که اگر از این موضوع غافل شویم، آلودگی منابع آب قابل جبران نخواهد بود.
وی افت ۷۰ سانتی‌متری ساليانه سطح آب در منطقه رستاق را زنگ خطری برای استان برشمرد و افزود: عدم جلوگیری از برداشت آب منجر به نابودی آبخوان‌ها می‌شود و هیچ قدرت بشری نمی‌تواند آن را برگرداند.
پیش از آن، «محمدحسین باقری» رئیس اداره منابع آب یزد و اشکذر گزارشی از وضعیت بارندگی شهرستان، وضعیت چاه‌های غيرمجاز و اقدامات انجام شده در طرح احیا و تعادل بخشی ارائه کرد.
در ادامه فرماندار اشکذر حفظ و حراست از منابع آب زیرزمینی را لازمه بقا و حیات استان عنوان کرد و گفت: حراست از زون آب چرخاب به عنوان یکی از منابع مهم آبی استان، مستلزم تسهیل در رویه‌های قضایی و انتظامی در برخورد با متخلفان است.
وی زهکشی آب‌های سطحی شهرک صنعتی نیکو را یکی از موضوعات مهم شهرستان دانست و اظهار کرد: بالا آمدن آب‌های سطحی شهرک صنعتی نیکو آسیب جدی به واحدهای صنعتی وارد کرده، بنابراین ضروری است با همکاری شرکت آب منطقه‌ای یزد در صدور مجوزهای لازم، طرح مطالعاتی دقیقی صورت گیرد.
هادی نسب افزود: امیدوارم تهیه طرح مطالعاتی دفع آب‌های سطحی شهرک صنعتی نیکو، مسایل و مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی این شهرک را حل کند
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات