هجوم سوسک های سیاه گندم به  استان قزوین

هجوم سوسک های سیاه گندم به استان قزوین

به گزارش اداره روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین، قرارگاه زیستی استان قزوین به منظور بررسی هجوم سوسک‌های سیاه گندم به
شهرهای استان قزوین با حضور معاون سیاسی استانداری، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان و دیگر اعضا در استانداری تشکیل جلسه داد.
حسن عباس نژاد، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین در این نشست ضمن ابراز نگرانی از هجوم سوسکهای سیاه گندم به برخی از شهرهای استان قزوین گفت: بروز اختلال و پدیده های اینچنینی را باید بازخورد طبیعت با رفتار و بهره برداری غیر منطقی و خارج از ظرفیت برد محیط زیستی دانست.
وی اظهار کرد: استفاده بیش از حد از سموم دفع آفات، عدم رعایت تناوب کشت، کشتار بیرحمانه برخی پرندگان حشره خوار که بعضا توسط زنبورداران اتفاق می افتد یکی دیگر از عوامل کاهش قدرت طبیعت در جبران پیامدهای منفی است.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین در ادامه بیان داشت: مشارکت جمعی در حفاظت از محیط زیست، استفاده منطقی از کود و سم و افزایش آگاهی و دانش مردم از راه های تقویت محیط زیست و جلوگیری از اثرات نامطلوب برخی پدیدههای طبیعی است.
منوچهر حبیبی معاون سیاسی استانداری در ادامه گفت: با تغییرات شرایط آب و هوایی و گرم شدن دمای هوا در روزهای گذشته با هجوم غیر منتظره سوسک‌های سیاه گندم به شهرهای تاکستان و بویین زهرا مواجه شدیم که با حضور به موقع مدیران بحران و فرمانداران اقدامات خوبی صورت گرفت.
وی افزود: در موضوع حوادث غیر مترقبه هیچ حادثه‌ای نباید مورد بی توجهی مسئولان قرار گیرد و موضوعات را سبک نگیریم شاید حمله حشرات مخرب و آسیب زا نباشد اما همه ابعاد موضوع را باید در نظر گرفت و به نگرانی مردم هم توجه کرد.
حبیبی بیان کرد: در این گونه حوادث باید به سرعت پیشگیری کنیم و نگذاریم آفت به شهرهای دیگر منتقل شود و اگر ورود ما به حوادث به موقع توام با
اقدام منطقی باشد چالش‌ها کمتر می‌شود.
معاون سیاسی امنیتی استانداری قزوین اظهار داشت: از آنجا که به مسائل محیط زیست بی تفاوت هستیم و گاهی آن را نابود کرده و چرخه زیستی را آسیب
می زنیم باید هر از گاهی منتظر حوادث باشیم و طبیعی است که وقتی چرخه را بر هم می زنیم آسیب‌ها جدی است.
حبیبی اضافه کرد: لازم است مبارزات بیولوژیک را جایگزین مبارزه خشن و شیمیایی کنیم و با اطلاع رسانی مناسب مردم را در جریان همه حوادث قرار
دهیم.
وی در خصوص هجوم سوسک‌های سیاه گندم به استان گفت: مردم نگران نباشند این حشرات مضر نیستند و به صورت موقت حضور دارند و با داشتن عمر کوتاه بتدریج از شهرها خارج شده و به زیستگاه خود باز می‌گردند و نیازی به سمپاشی و مبارزه شیمیایی ندارد.
حبیبی کنترل میزان مصرف سموم شیمیایی را در صیانت از محیط زیست و کنترل برخی رویدادها مانند هجوم حشرات موثر دانست و خواستار رویکرد کارشناسی در مسائل مرتبط با بخش کشاورزی شد.
لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات