تعامل سازمان بازآفرینی و مشاوران طرح تفصیلی موجب  ...

تعامل سازمان بازآفرینی و مشاوران طرح تفصیلی موجب ...

تعامل سازمان بازآفرینی و مشاوران طرح تفصیلی موجب غنابخشی به طرح‌های تفصیلی می‌شود

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، محمدهادی مهدی‌نیا در حاشیه نشست دفاتر توسعه‌محله حوزه شمال‌شرق با مشاور طرح تفصیلی طرح و آمایش، اظهارکرد: تشکیل دفاتر تسهیل‌گری یا همان توسعه‌محله، ذیل سازمان بازآفرینی شهرداری مشهد یکی از تجربیات خوب در این دوره مدیریت شهری بوده که تاکنون 27 دفتر نیز در محلات هدف مستقر شده‎‌اند.

مهدی‌نیا با بیان اینکه تهیه سند توسعه محله، براساس مصوبه شورای شهر مشهد، یکی از الزامات اصلی دفاتر تسهیلگری است، گفت: این اسناد باید ارتباط مستقیمی با طرح‌های تفصیلی داشته باشند و لذا جلسه امروز به منظور برقراری ارتباط معنادار بین دفاتر تسهیلگری، سازمان بازآفرینی و مهندسان مشاور تهیه‌کننده طرح‌های تفصیلی برگزار شد.

وی افزود: این جلسه با حضور مشاوری که بیشترین تعداد دفاتر توسعه‌محله، 11 دفتر، را در حوزه شمال‌شرق دارد، تشکیل شد تا باب گفتگو آنها با سازمان بازآفرینی باز شود و اثرگذاری متقابل بین این دو مجموعه شکل گیرد.

مهدی‌نیا همچنین خاطرنشان کرد: این تعامل بین دفاتر و سازمان بازآفرینی و مشاوران طرح تفصیلی، به غنای طرح می‌افزاید و از سوی دیگر از کارهای علمی و نظری مشاور هم که طی 12 سال گذشته انجام شده، میتوانند بهره بگیرند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد با بیان اینکه یکی از چالش‌های دفاتر تسهیلگری، تعیین تکلیف کاربری‌های اراضی بزرگ مقیاسی است که معمولا به کاربری‌های خدماتی مقیاس شهری اختصاص پیدا کرده است، گفت: این امر سبب شده هرگونه توافق مالکان اراضی بزرگ مقیاس با شهرداری غیرممکن شود و نتوان آنها را وارد جریان توسعه شهر کرد.

مهدی‌نیا خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، کمبود کاربری‌های خدماتی در محلات هدف بازآفرینی کاملا محسوس بوده و کیفیت شهر را به شدت دچار مشکل کرده است.

وی در ادامه افزود: سازمان بازآفرینی در جلسات خود با مشاور و دفاتر تسهیلگری باید بدنبال یافتن راه‌حل برون رفت از این مسائل و مشکلات باشد و خروجی آن را در راستای تحقق‌پذیری و انعکاس افکار مردم و خواسته‌های به حق شهروندان به کار ببندد؛ از این طریق میتوان بخش زیادی از چالش‌های یک میلیون و 200 هزار شهروند ساکن در مناطق جامانده از توسعه شهر را برطرف کرد.

مهدی‌نیا با بیان اینکه طرح‌های شهری ما در گذشته بیشتر نگاه فانتزی داشته و کمیت‌گرا بوده‌اند، گفت: در این طرح‌ها، صرفا بدنبال تامین سرانه جداول بوده‌اند و نگاهی برای حل مشکل مردم وجود نداشته است.

وی تصریح کرد: برخی پارک‌های منطقه‌ای گواه روشنی بر همین مدعاست که امروز به معضلی برای ساکنان تبدیل شده چراکه نظارت اجتماعی بر این بوستانها وجود نداشته است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد در بخش پایانی صحبت‌های خود تاکید کرد: دفاتر تسهیلگری باید نیاز مردم را شناسایی کنند و آنها را به زبان شهرسازی به مشاور منتقل نمایند تا در طرح‎‌ها اعمال شود.

مهدی‌نیا گفت: امیدواریم تا پایان سال بتوانیم شاهد یکپارچگی لازم بین اسناد توسعه محله و طرح‌های تفصیلی باشیم.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات