ساخت هواپیمای بدون سرنشین در دانشگاه آزاد اراک

ساخت هواپیمای بدون سرنشین در دانشگاه آزاد اراک

http://bananews.irهمزمان با طراحی و ساخت هواپیماهای بدون سرنشین «مهاجر» در دانشگاه آزاد اسلامی اراک، هواپیمای بدون سرنشین دیگری توسط تیمی از دانشجویان رشته الکترونیک این دانشگاه طراحی و ساخته شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ، وحید ابراهیمی، دانشجوی رشته الکترونیک دانشگاه آزاد اسلامی اراک که با هزینه‌ای بالغ بر ۱۴۰ میلیون ریال موفق به طراحی و ساخت هواپیمای بدون سرنشین «شهباز» شده در خصوص مشخصات فنی و فیزیکی این هواپیما گفت: طول بال این هواپیما ۴٫۳ متر، طول بدنه ۲٫۹۵ متر، عرض متوسط بال ۳۵ سانتی متر و موتور آن از نوع پیستونی با سوخت بنزین با قدرت ۵٫۵ اسب بخار است. نرخ اوج‌گیری این هواپیما ۲۰۰ متر در دقیقه و سقف ارتفاع و پرواز آن ۲۰ هزار پا (حدود شش هزار متر) و سرعت کروز آن ۹۰ کیلومتر بر ساعت است.

دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی اراک ادامه داد: مداومت پروازی هواپیمای شهباز تا چهار ساعت قابل افزایش است و برد آن نیز ۳۰۰ کیلومتر است. این هواپیما می‌تواند تا سقف پنج کیلوگرم محموله یا بار حمل کند و وزن هواپیما ۲۰ کیلوگرم و جنس بدنه این هواپیما تمام کامپوزیت با الیاف شیشه و کربن است.

وی اضافه کرد: از قابلیت‌های ویژه این هواپیما که آن را از نمونه‌های مشابه متمایز می‌کند می‌توان به payload بالای این هواپیما، مداومت پروازی و برد بسیار بالا، پایداری و کنترل‌پذیری مطلوب و قابلیت تجزیه به اجزای کوچک (جهت سهولت در حمل و نقل) آن اشاره کرد.

سرپرست تیم طراح و سازنده هواپیمای بدون سرنشین شهباز گفت: از سیستم‌های موجود در این هواپیما می‌توان به ارسال تصویر آنلاین، پایدارساز Pitch, roll سیستم تله متری و موقعیت یاب، ایستگاه زمینی کنترل و هدایت برد بلند و سیستم ناوبری (Navigation) اشاره کرد.

وی افزود: طراحی مفهومی این هواپیما در سال ۸۹ آغاز شد و مدت سه ماه به طول انجامید و با فراخوان دومین دوره مسابقات ملی طراحی و ساخت هواپیماهای بدون سرنشین در آبان ماه سال ۸۹ در پژوهشکده شهید رضایی دانشگاه صنعتی شریف، تیم طراح و سازنده هواپیمای بدون سرنشین شهباز با راهنمایی مهندس ابوالفضل مولایی‌نژاد و همکاری حمیدرضا ابراهیمی، امین سلیمانی، زهرا جوانفرد در این مسابقات شرکت کرده و هم‌ اکنون این تیم مرحله اول و دوم این مسابقات را با موفقیت پشت سر گذاشته است و جزو ۲۳ تیم برتر، وارد مرحله پایانی این دوره از مسابقات شده است.

این هواپیما هفتمین هواپیمای بدون سرنشین ساخته شده توسط این تیم است و از دیگر فعالیت‌های علمی و پژوهشی وحید ابراهیمی می‌توان به ثبت و اختراع رادکوب، دستگاه جلوگیری از هدررفت سوخت در جایگاه‌های سوخت‌گیری، موتور هیدروژنی و... اشاره کرد.

 

 

    نظرات