بی‌توجهی به اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ای اعتماد مخاطبان را از بین می‌برد

بی‌توجهی به اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ای اعتماد مخاطبان را از بین می‌برد

امیرعبدالرضا سپنجی در گفتگو با خبرنگار حوزه رسانه گروه اجتماعی خبرگزاری آنا ضمن تبریک روز جهانی ارتباطات و روابط‌عمومی در ارتباط با شاخص‌های مهم در بحث اطلاع‌رسانی اظهار کرد:‌ عینیت، بی‌طرفی، صداقت و همچنین لحاظ کردن اخلاق رسانه‌ای از مهم‌ترین ویژگی‌های فعالیت رسانه‌ای است و بی‌توجهی به هر کدام از این موارد فعالیت اطلاع‌رسانی را مخدوش کرده و اعتماد مخاطب را از بین می‌برد.

وی در ادامه با بیان این‌که این باور عام وجود دارد که هر آنچه از طریق رسانه‌ها منتقل می‌شود واقعی است، گفت: زمانی‌که شما در جایگاه مدیریت ارتباطات رسانه‌ای یک سازمان قرار می‌گیرید آن زمان متوجه خواهید شد که می‌توان یک رویداد غیرواقعی را به‌عنوان واقعیت به مخاطبان منتقل کرد.

مدیرکل روابط عمومی و امور رسانه سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: دو نمونه از این موارد اخیراً در سازمان محیط زیست یکی در بحث اخراج یکی از خبرنگاران حوزه محیط زیست و دیگری در بحث انتقال یوز اتفاق افتاد.

سپنجی اذعان کرد: در مورد اول من در یک برنامه تلویزیونی اعلام کردم که زمانی‌که رسانه‌های داخلی در ارتباط با موضوعی که اطلاع‌رسانی دقیق و شفافی صورت گرفته باشد فضا را تنش‌آلود و مبهم جلوه دهند باعث می‌شود رسانه‌های بیگانه از این فرصت استفاده کرده و سازمان‌ها و یا حاکمیت را زیرسوال ببرند که این موضوع با آنچه برخی از رسانه‌ها متهم کردن خبرنگاران به پول گرفتن از رسانه‌های بیگانه باشد متفاوت است که این موضوع نشان‌دهنده آن است برخی از رسانه‌های ما اصل عینیت، بی‌طرفی و اخلاق حرفه‌ای را فراموش کرده‌اند.

وی تصریح کرد: در این مورد روابط‌عمومی یک سازمان کشوری را متهم به اخراج یک خبرنگار از رسانه‌اش می‌کنند در حالی‌که احتمالاً فعالیت این خبرنگار در فضای مجازی برخلاف پروتکل‌های آن رسانه بوده است وگرنه نه تنها از سوی سازمان هیچ‌گونه ارتباطی مبنی بر این موضوع صورت نگرفته بلکه از همین خبرنگار برای تهیه خبر و گزارش از رویدادهای زیست محیطی دعوت به‌عمل آمده است.

مدیرکل روابط عمومی و امور رسانه سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در موضوع انتقال یوزها از تهران نیز این هجمه بر علیه سازمان ایجاد شد که سعی در ایجاد نگاه بدبینانه از سوی برخی از رسانه‌ها بود.

سپنجی با بیان این‌که در کل دنیا انتقال این گونه جانوری ۲۰ تا ۳۰ درصد تلفات دارد در حالی‌که ما این اقدام را بدون هیچ تلفاتی به انجام رسانیدیم، گفت: در حال حاضر این سه قلاده یوز به دور از فضای آلوده و پراسترس شهری در محیط طبیعی چندین هزار هکتاری پارک ملی توران مستقر شدند.

وی تصریح کرد: انتقال این یوزها محرمانه بوده ولی مخفیانه نبود و ما به‌طور منظم رسانه‌ها را در جریان این فرآیند قرار دادیم در حالی‌که تلاش برخی از رسانه‌ها خلاف واقع بود.

مدیرکل روابط عمومی و امور رسانه سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه بیان کرد: یکی از چالش‌هایی که این روزها در رسانه‌ها به چشم می‌خورد نگاه بدبینانه آنها است که باعث می‌شود مسیری به‌دور از رسالت رسانه‌ای در عملکرد برخی از خبرنگاران دیده شود.

سپنجی با اشاره به این مطلب که محیط زیست کشور در طول دو قرن نادیده گرفته شده و نمی‌توان در چند سال نقاط ضعف را پوشش داد به برخی از اقدامات مهم در دو سال اخیر در سازمان حفاظت محیط زیست اشاره کرد و گفت: احیای دریاچه ارومیه و افزایش ۵۰ تا ۶۰ درصدی حقوق دریافتی محیط‌بانان از جمله مواردی است که در کنار مشکلات موجود در عرصه محیط زیست کشور باید دیده شود.

وی در پایان عنوان کرد: خبرنگاران بازوهای توانمند سازمان‌ها در انعکاس عملکرد آنها هستند ولی توجه به این نکته ضروری است که در کنار نقاط ضعف می‌بایست به روندهای مثبت در پیش گرفته شده نیز توجه کرد.


لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات