کارگران کوره و چالش "گل سرد"

کارگران کوره و چالش "گل سرد"

http://www.bananews.irکارگران کوره‌های آجرپزی حومه شهر کرمانشاه در طول فصل گرما سخت‌ترین چالشها از جمله گرمای شدید، گردو خاک، تغذیه نامناسب و... را پشت سر گذاشتند، اما در اواخر شهریور‌ماه مجبور به دست و پنجه نرم کردن با پدیده جدیدی می‌شوند که بسیار مشقت بار است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ، یکی از تخصصی‌ترین فعالیتهای صورت گرفته برای تولید آجر در این کوره‌ها، ریختن گل در درون قالب و سپس قرار دادن آن در ردیفهای منظم بر روی میدان کار است تا خشک شوند، این افراد که در اصطلاح محلی به قالبدار موسومند از اواسط شهریورماه با چالش شکل دادن به گل سرد مواجه می‌شوند.

قالبدارها جز کارگرانی هستند که باید زودتر از همه فعالیت خود را شرع کنند، آنها در زمانی که هوا هنوز تاریک است سر کار حاضر شده و با سرعتی خارق‌العاده شروع به زدن خشت می‌کنند، اما در اواسط شهریور که هوا به‌شدت سرد است، دستان آنها که پس از ۴ ماه فعالیت ممتد دارای پوستی نازک شده است، نسبت به سرمای گل به‌شدت حساس است و این امر شرایط ناگواری را برای آنان تا زمانی که آفتاب طلوع می‌کند، رقم می‌زند.

در موارد بسیاری مشاهده می‌شود که قالبدارها در این فصل از کار در کنار خود، آتشی روشن کرده و بین کار و گرم کردن دستانشان به طور متناوب در حال فعالیت هستند.

برخی دیگر نیز عادت می‌کنند تا سرمای ناشی از تماس دست با گل را آن‌قدر تحمل کنند تا دستانشان سرد و بی‌حس شود و دیگر سرما را احساس نکنند.

به گزارش بنانیوز به نقل از ایسنا، قالبدارها در طول تابستان با هر نوع پدیده طبیعی که در اکثر موارد برای آنها چیزی جز دردسر به همراه ندارد، مبارزه می‌کنند، بادهای توفنده و غبار دائمی، تشعشعات گرم و مضر خورشید، نبود آب بهداشتی، تغذیه نامناسب و اکنون نیز سرما، رنج آنها چه زمانی به پایان می‌رسد؟

 

 

    نظرات