پیشرفت 97 درصدی پروژه های شهرستان تالش از ابتدای سال زراعی جاری تا...

سرپرست مدیریت منابع آب شهرستان تالش از پیشرفت 97 درصدی پروژه های شهرستان تالش از ابتدای سال زراعی جاری تا کنون خبر داد .

به گزارش روابط عمومی آب منطقه ای گیلان سرپرست مدیریت منابع آب شهرستان تالش از پیشرفت 97 درصدی پروژه های شهرستان تالش از ابتدای سال زراعی جاری تا کنون خبر داد .

محمد عباس نیا سرپرست مدیریت منابع آب شهرستان تالش با بیان این خبر گفت : از آنجائیکه اراضی  شهرستان تالش به شبکه انتقال آب سفیدرود متصل نمی باشند مهمترین منبع تأمین آب اراضی شالیزاری این  شهرستان از طریق 11رشته رودخانه دائمی می باشد که برای انتقال آب به اراضی شهرستان بر روی این رودخانه ها حدود 99 سردهنه بزرگ و کوچک کشاورزی ( که اکثراً ناپایدار و با مصالح رودخانه ای و خاکی بوده و با هربار سیلاب از بین می رود ) احداث شده است .

سرپرست مدیریت منابع آب شهرستان تالش افزود : 5 ایستگاه پمپاژ برای آبیاری 340 هکتار اراضی کشاورزی با میانگین دبی 68 لیتر در ثانیه در حوزه عمل این امور یعنی ؛ بهشتی محله حویق- یداله محله چوبر –  شیر آباد - میانکوه – کریم محله وجود دارد.

عباس نی ا سرپرست مدیریت منابع آب شهرستان تالش ادامه داد : با توجه به اینکه حدود 90 درصد سر دهنه های شهرستان تالش بصورت خاکی می باشد سیلابی شدن رودخانه باعث تخریب سردهنه ها در طی دوره آبیاری  می گردد که این مسئله علاوه بر افزایش هزینه مرمت و بازسازی باعث ایجاد وقفه در امر آبرسانی به مزارع می گردد از همین روی در سال زراعی جاری یعنی از اوایل اسفند 1398 بازسازی انهار و سردهنه سازی آغاز گردید و تاکنون  بیش از  97 درصدی پروژه های شهرستان تالش پیشرفت داشته اند .

وی در خصوص چاه های عمیق این شهرستان نیز گفت : حدود 135حلقه چاه عمیق ( با مالکیت آب منطقه ای ، جهاد کشاورزی و مردمی ) برای آبرسانی به حدود 3156 هکتار از اراضی کشاورزی  با میانگین دبی 28 لیتر در ثانیه در سطح شهرستان وجود داردکه با توجه به آبگذاری سردهنه ها حدود 11 حلقه از 62 حلقه چاه عمیق متعلق به شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان در حال بهره برداری می باشد .

محمد عباس نیا سرپرست مدیریت منابع آب شهرستان تالش در پایان گفت : تعداد 97 مورد از سردهنه سازی انهار کشاورزی شهرستان به اتمام و آبگذاری شده است و مابقی سردهنه ها طی 3 تا 4 روز آینده به اتمام می رسد . البته باید اشاره نمود که بدلیل افزایش حجم آب رودخانه ها بر اثر ذوب برف ارتفاعات و بارشهای رگباری برخی از سردهنه ها و انهار دچار تخریب مقطعی شده و برای دومین تا پنجمین بار بازسازی شده است .

گفتنی است : شهرستان تالش  با وسعتی معادل 2160کیلومتر مربع جزء بزرگترین شهرستان های استان گیلان به شمار می رود ، و دارای 16 هزار هکتار اراضی شالیکاری و 4 هزار هکتار اراضی باغی و 4 هزار هکتار سایر محصولات کشاورزی می باشد و بیش از 23 هزار نفر بهره بردار دارد.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای گیلان

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای گیلان

    شركت آب منطقه‌ای گیلان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات