پیام سازمان حفاظت محیط زیست به مناسبت روز جهانی موزه ها

پیام سازمان حفاظت محیط زیست به مناسبت روز جهانی موزه ها


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، در متن پیام محمد مدادی، مدیر کل دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی آمده است: موزه‌ها جایگاه بی بدیلی در ترویج علم، فرهنگ و تاریخ تمدن دارند.

نقش موزه ها در آموزش با استفاده از روشهای تعاملی، منحصر به فرد و مثال زدنی است. شکل گیری، رشد و گسترش موزه ها همپای توسعه فرهنگی، اقتصادی و علمی و آموزشی جامعه بشری، آنها را تبدیل به یکی از نمادهای توسعه در جوامع و کشورهای مختلف کرده است.

۱۸ می به عنوان روز جهانی موزه از سال ۱۹۷۷ بهانه ای است برای پرداختن به اهمیت و جایگاه موزه ها در توسعه فرهنگی، اجتماعی، علمی و حتی اقتصادی.

شعار امسال روز جهانی موزه ها از سوی شورای بین المللی موزه ها (ایکوم) تحت عنوان «موزه ها برای برابری، تنوع و فراگیری » تعیین شده است. شعاری که معطوف به رسالت موزه ها در آگاهی بخشی عمومی نسبت به ارزش و اهمیت فرهنگ های مختلف و جایگاه برابر آنها ست و بر این نکته تاکید دارد که کلیه آحاد جامعه مشمول مخاطبین موزه ها بوده و اختلاف های فرهنگی و قومیتی نقطه عطف و تقارن و اشتراکات را در موزه ها به نمایش می گذارد.

تنوع به عنوان یکی از سه محور اصلی شعار امسال می تواند نه تنها اشاره به تنوع فرهنگی به عنوان یکی از محورهای تنوع زیستی داشته باشد بلکه کلیت موضوع تنوع زیستی و ضرورت شناخت، حفظ و حراست از آن را به همگان گوشزد می نماید. بدیهی است نقش موزه ها به ویژه موزه های تاریخ طبیعی و تنوع زیستی در این میان حائز اهمیت و انکار ناپذیر است.

ضمن گرامیداشت روز جهانی موزه ها، این روز را به همه کارشناسان، متخصصان، پژوهشگران و علاقمندانی که در ارتقاء کمی و کیفی موزه های کشور فعالیت می کنند، تبریک گفته و امید دارد با توسعه موزه ها نقش و جایگاه آنها را در روند توسعه کشور ارتقا بخشیم.
لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات