اجرای طرح «محله ما»؛ گامی در جهت انتقال نظرات شهروندان به مدیریت شهری

اجرای طرح «محله ما»؛ گامی در جهت انتقال نظرات شهروندان به مدیریت شهری

اجرای طرح «محله ما»؛ گامی در جهت انتقال نظرات شهروندان به مدیریت شهری

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، طرح «محله ما» با هدف تقویت رویکرد مشارکتی بین شهروندان و مدیریت شهری صورت گرفته است که در قالب آن شهروندان می‌توانند برنامه و پیشنهادهای خود را به شهرداری ارائه دهند که خوشبختانه با استقبال خوب شهروندان مشهدی مواجه شده است.
«رضا دانایی»، سرپرست معاونت اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد، در خصوص پروژه «محله ما»، اظهار کرد: در بودجه سال‌های گذشته شهرداری مشهد، پنج درصد از بودجه‌های عمرانی شهر را به پروژه‌هایی که شهروندان بر آن تاکید داشتند، اختصاص می داد، این پیشنهادها از طریق شوراهای اجتماعی محلات به شهرداری منتقل و در نهایت توسط شهرداری اجرایی می‌شد.
وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته سازوکار مشخصی برای این موضوع وجود نداشت، افزود: به همین دلیل امکان جذب حداکثری بودجه وجود نداشت و معمولا موارد پیشنهادی، مورد قبول تعداد کمی از شهروندان بود.
نقش تاثیرگذار شورای اجتماعی محلات در رفع نیازهای عمرانی
سرپرست معاونت اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد بیان کرد: در این راستا تصمیم بر آن شد که سازوکاری برای ثبت نظرات شهروندان ایجاد شود و بتوانیم آن‌ها را در یک ساختار نظام‌مند از طریق شورای اجتماعی محلات به مدیریت شهری انتقال دهیم. علاوه بر این پیگیری نیازهای عمرانی و فیزیکی مردم محله نیز به عنوان نقش‌ تاثیرگذار برای شورای اجتماعی محلات در نظر گرفته شد.
دانایی در خصوص سابقه پروژه «محله ما» در سال گذشته، خاطرنشان کرد: این طرح سال گذشته در ۱۰۳ محله شهر مشهد، اجرایی شد، تیرماه و در گام اول ۴۳ محله آغاز به کار کرد و تا به این لحظه بیشتر از ۸۰ درصد پروژه‌ها اجرایی شده است، همچنین ۶۰ محله در گام دوم این پروژه انتخاب شد که شروع فعالیت شان در آذر ماه سال گذشته بود، همچنین مراحل جذب بودجه و اجرای آن نیز بعد از عادی شدن شرایط در شهر انجام خواهد شد.
وی درباره ویژگی‌ محدوده‌های پیشنهادی اجرای پروژه «محله ما» اضافه کرد: هدف از اجرای این پروژه، محقق کردن مشارکت شهروندان در تصمیم گیری های شهری است.
سرپرست معاونت اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد تصریح کرد: با نیازسنجی و اجرای نظرات مردم می‌توانیم شاهد افزایش حس تعلق ساکنین به محله و محل سکونت خود و تحقق شعار مشارکت شهروندان در شهر و مدیریت شهری باشیم. همچنین این امر سبب می‌شود تا مردم نظارت بیشتری بر فضای شهری داشته باشند.
دانایی گفت: در نتیجه پروژه «محله ما» در محلاتی اجرایی می‌شود که بیشترین مراودات اجتماعی در آن ها شکل می‌گیرد.
وی ادامه داد: فرآیند انجام کار در این پروژه به این شکل است که بعد از انتخاب محدوده‌ای توسط دبیرخانه برای «محله ما»، یک فراخوان عمومی منتشر می‌شود و گروه‌هایی متشکل از متخصصان شهرسازی، معماری، جامعه‌شناسی و عمران، تشکیل می‌شود تا نیازها را به پروژه‌های عمرانی تبدیل کنند.
سرپرست معاونت اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد با بیان اینکه گروه‌های تخصصی به شورای اجتماعی محلات معرفی خواهند شد، اظهار کرد: این گروه‌ها در واقع بازوهای فنی شوراهای اجتماعی محلات هستند که می‌توانند نیازها را به زبان فنی شهرداری تبدیل کنند تا بتوانیم یک پروژه اجرایی را رقم بزنیم. سپس این گروه‌ها در بازه زمانی سه هفته‌ای در محلات حضور پیدا می‌کنند، تمامی مشکلات و نیازهای هر محله را مشخص می کنند و در نهایت براساس میزان تکرار اولویت‌بندی می کنند.
مشکلات افراد دارای معلولیت از مسائل مهم پروژه «محله ما» است
دانایی بیان کرد: در اولویت‌بندی نیازها ممکن است برخی مشکلات، عدد کمی را به خود اختصاص دهند، اما اولویت ویژه‌ای داشته باشند به عنوان مثال نیازهای افراد دارای معلولیت، سالمندان و کودکان جزو اولویت‌های اصلی قرار دارد، همچنین مشکلاتی که مردم از طریق ۱۳۷ مطرح کرده‌اند نیز از مهم‌ترین مسائل مرتبط با پروژه «محله ما» است.
وی در خصوص پروژه‌های اجرایی توسط این طرح افزود: این پروژه‌ها شامل پیاده‌روسازی در مکان‌های ناهموار، بهسازی و بازپیرایی پارک‌ها، رفع مشکلاتی مانند کمبود روشنایی در پارک‌ها، نبود وسایل ورزشی، هرس درختان، کف‌سازی پارک‌ها، نبود وسیله بازی برای کودکان و کمبود مبلمان شهری می‌شود.
سرپرست معاونت اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: از دیگر پروژه‌ها می‌توان به آسفالت‌کشی برخی معابر اصلی در محله ها، ایجاد زمین ورزشی و بازی برای کودکان، نصب مبلمان شهری، ایمن‌سازی تقاطع‌ها در خیابان‌ها، قرار دادن خط کشی، نصب سرعت‌گیر، نقاشی دیواری و زیباسازی محله اشاره کرد.
در حال حاضر اطلاعات مربوط به این طرح در پرتال اجتماعی شورای اجتماعی محلات قرار گرفته و علاقه‌مندان می‌توانند اطلاعات کامل ۴۳ محله گام اول و کلیه گزارشات گروه‌ها از ابتدا تا انتهای تصویب هر پروژه را مشاهده کنند.
غزاله شهیدی

لینک اصل خبر در سایت شهرداری مشهد

    منبع خبر

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد یک شهرداری در شهر مشهد می باشد

      نظرات