260 حلقه چاه غیرمجاز در استان مرکزی مسدود می شود

260 حلقه چاه غیرمجاز در استان مرکزی مسدود می شود

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، عزت اله آمره ای در حاشیه جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان مرکزی در خصوص وضعیت منابع آبی در این استان اظهار کرد: میزان بارندگی های انجام شده تاکنون در سطح استان ۳۵۱ میلی متر بوده که نسبت به بلندمدت رشد ۳۰ درصدی داشته است .
آمره ای افزود: سد کمال صالح و ساوه پر شده و در حال سرریز هستند که امیدواریم این روند ادامه داشته باشد، در سال گذشته 360 میلیون مترمکعب ورودی به سد ساوه داشتیم و امسال این میزان به 200 میلیون مترمکعب رسیده است .
وی ادامه داد: سد کمال صالح حدود 50 درصد کاهش ورودی نسبت به سال گذشته داشته به طوری که از 288 میلیون مترمکعب در سال گذشته به 100 مترمکعب رسیده است اما سدها همچنان درحال سرریز هستند .
مهندس آمره‌ای تصریح کرد: در زمینه لایروبی و اصلاح مسیر رودخانه‌های استان عملکرد خوبی داشتیم و در سال گذشته از حدود 9 هزار کیلیومتر رودخانه اصلی و فرعی در استان، برای حدود 2 هزار و 756 کیلومتر مطالعات نقشه برداری، حریم و تعیین بستر انجام شده است.
وی بیان کرد: در زمینه ساماندهی لایروبی و اصلاح مسیر تا پایان سال 97 حدود 83 کیلومتر انجام شد و در سال 98 این مقدار به 51 کیلومتر رسید، امسال نیز پیش‌بینی شده تا 32 کیلومتر را انجام دهیم .
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی در خصوص اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی در این استان نیز گفت: طرح احیا و تعادل‌بخشی طرحی مهم و ملی است که استان در سال 98 عملکرد خوبی داشت  و از مجموع 280 چاه فرم 5 هدفگذاری شده در سال گذشته تعداد 117 چاه پر و   218 کنتور نیز نصب شد.
وی ادامه داد: در این زمینه سه شهرستان اراک، خمین و زرندیه به ترتیب رتبه های اول و سوم را کسب کردند که در این جلسه از فرمانداران و مدیران امور منابع آب این شهرستانها با اهدای لوح تقدیر از سوی استاندار مرکزی قدردانی به عمل آمد.
آمره ای عنوان کرد: در این جلسه و در راستای برنامه عملیاتی طرح احیاء و تعادل بخشی دشت های استان مقرر شد 260 حلقه چاه غیرمجاز در سال 99 مسدود شود.
وی بیان کرد: سهمیه هر شهرستان از این تعداد حلقه چاه آب کشاورزی مشخص شده است و در سال جاری برنامه عملیاتی به همت فرمانداران و منابع آب هر شهرستان برای مسدود شدن انجام می‌شود .
وی ادامه داد: همچنین مقرر شد۷۰۰ دستگاه کنتور هوشمند بر روی چاه‌های آب کشاورزی استان برای مدیریت مصرف نصب ‌شود .
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی در خصوص حقابه زیست محیطی رودخانه قمرود از سد کوچری گفت: وزارت نیرو امسال مجوز رهاسازی ۴۴ میلیون مترمکعب سهمیه حقابه رودخانه قمرود از سد کوچری را صادر کرده که تا پایان سال ادامه خواهد داشت.
آمره ای در توضیح پساب خروجی از محل تصفیه خانه خمین که باعث نارضایتی روستاهای پایین دست می شد، افزود: در سطح  استان مجوزی برای استفاده از پساب در بخش کشاورزی صادر نشده به جز یک مورد و آن هم به شرط اختلاط با آب چاه و در خصوص پساب خروجی از تصفیه خانه خمین مصوب شد تا زمانیکه این پساب مورد استفاده صنایع قرار نگرفته است پساب از طریق اتصالات لوله به رودخانه منتقل شود تا مشکلات زیست محیطی و استفاده غیرمجاز در بخش کشاورزی صورت نگیرد.

لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات