ملاقات معماران با حوزه فرهنگی بیرجند

ملاقات معماران با حوزه فرهنگی بیرجند

http://www.bananews.irکارگاه فهم معماری ایران از پنجره بیرجند همراه با مراسم افتتاحیه و نشست آشنایی با بیرجند، به طور رسمی آغاز به کار کرد.

شرکت کنندگان در کارگاه فهم معماری ایران از پنجره بیرجند، از بیست و هفتم شهریور ماه با مراجعه به دبیرخانه کارگاه در خانه تاریخی اعتمادی نیا، مراحل پذیرش و اسکان را انجام دادند. پس از آن، عصر روز یکشنبه، بیست و هفتم شهریور ماه، مراسم افتتاحیه کارگاه در سالن علامه فرزان شهر بیرجند، برگزار شد.

در این مراسم که با حضور مسئولان استان خراسان جنوبی، هیئت علمی، شرکت کنندگان و مسئولان این کارگاه برگزار شد، مهندس وحید قاسمی، دبیر کارگاه ضمن تشکر از دست اندرکاران استانی و حامیان کشوری این رویداد، گفت:« خطابم همه شما عزیزانی هستید که در مقام شرکت کننده در این کارگاه حضور دارید. در اختتامیه کارگاه گرگان عرض کردم که سرمایه‌های اصلی این کارگاه، شما هستید. حضور و اشتیاق شما چیزی است که من و همکارانم را مجبور می‌کند این کار را انجام بدهیم. هدف اصلی این کارگاه ملاقات با معماری سرزمین‌مان، حضور در محضر این معماری و زانوی ادب به زمین زدن در مقابل آن است. امیدوارم که در این راه موفق باشید.»

مهندس حمیدرضا سپهری، مدیریت مرکز مطالعات شهرسازی و معماری ایران در این مراسم گفت:« این کارگاه با حمایت مقامات استان و با تلاش هیأت علمی پس از کاشان، شوشتر و گرگان، حالا در بیرجند برگزار می‌شود. بیرجند خطه‌ی عجیبی است. مولد فرهنگ است و سابقه فرهنگی و تاریخی در آن هویداست.» او همچنین به شرکت کنندگان در کارگاه توصیه کرد که قدر ایام را بدانند و از فرصتی که در این چند روز برایشان فراهم شده، به بهترین نحو استفاده کنند.

معاون برنامه ریزی استاندار خراسان جنوبی، مجید امینی، هم یکی از سخنرانان این مراسم بود که با اشاره به قدمت این استان گفت:« در جای جای استان خراسان جنوبی که از مجموعه هشت شهرستان تشکیل شده، قدمت فرهنگی،دیده می‌شود. حدود ۱۸۰ بنای تاریخی، ۱۶ باغ تاریخی و بیش از ۱۰۰ مسجد، مدرسه و اماکن مذهبی از ادوار مختلف تاریخ در استان وجود دارد.» او ابراز امیدواری کرد که این کارگاه راه‌کارهایی برای زنده نگه‌داشتن فرهنگ آرمانی‌مان ارائه نماید.

در بخشی از مراسم، برای شرکت کنندگان در افتتاحیه‌ی کارگاه فهم معماری ایران از پنجره بیرجند، فیلم مستندی از بیرجند قدیم، به نمایش درآمد و صحبت‌های کوتاه مهندس توکلی، رئیس نظام مهندسی بیرجند، پایان بخش مراسم بود. توکلی در بخشی از صحبت‌هایش گفت:«معماری و شهرسازی امروز نتیجه‌ی غلبه تفکر مادی بر تفکر معنوی است. حالا، معماری و شهرسازی منفعت‌گرا جای معماری و شهرسازی انسان محور را گرفته. همکاران عزیز، به خود بیاییم قبل از این که جلال آل احمدی پیدا شود و کتابی نگارش کند تحت عنوان در خدمت و خیانت مهندسین.

پس از این مراسم گروه‌های شرکت کننده در نشست «آشنایی با بیرجند» که با حضور اساتید و کارشناسان باستان شناسی، معماری و ... برگزار شد، شرکت کردند و سپس هر یک از پنج گروه به همراه اساتیدشان در گوشه‌ای از خانه تاریخی اکبریه به گفت و گو و آشنایی با هم پرداختند.

گفتنی است گروه‌ها طی روزهای بیست و هشت، بیست و نه و سی‌ام شهریور ماه با بازدید از حوزه فرهنگی بیرجند، شامل شهرها و بناهای تاریخی خوسف، خور، بجد، فورگ، بیرجند و باغ امیرآباد، به فهم معماری این حوزه می‌پردازند و یافته‌هایشان را ارائه خواهند داد تا بهترین این یافته‌ها در مراسم اختتامیه که عصر روز سی و یکم شهریور ماه برگزار می‌شود، ارائه شوند.

دبیرخانه رویدادهای معماری (وابسته به مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران)،کارگاه فهم معماری ایران از پنجره بیرجند را از از ۲۷ تا ۳۱ شهریور ماه امسال با حضور ۳۵۰ نفر شرکت کننده، هیات علمی، پژوهشگر و مهمانان ویژه، در استان خراسان جنوبی با محوریت حوزه فرهنگی بیرجند برگزار می‌کند.

 

    نظرات