خریداران خانه تا متعادل شدن بازار مسکن دست نگه دارند

خریداران خانه تا متعادل شدن بازار مسکن دست نگه دارند

دولت بار دیگر دلالان را از بازار مسکن حذف می کند / خریداران خانه تا متعادل شدن بازار مسکن دست نگه دارند

معاون مسکن و بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان خبر داد: تدابیر جدید دولت منجر به کوتاه شدن دست دلالان از بازار مسکن می شود و دیگر کسی نباید با دید سرمایه گذاری وارد بازار مسکن شود .

به گزارش اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان، ایمان طاهر معاون مسکن و بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی استان در نشست خبری روز گذشته اظهار کرد: در حوزه معاونت مسکن و شهرسازی پس از منصوب شدن مهندس اسلامی به عنوان وزیر، از سوی ریاست جمهور ابلاغ‌هایی در حوزه مسکن به وی ارسال شد که مقدمات خانه‌دار شدن خانواده‌ها هرچه زودتر انجام شود .

وی افزود: با توجه به اینکه مسکن از دسته فرآورده هایی است که مورد استفاده خانواده‌ها است و عوامل زیادی در قیمت گذاری آن دخیل هستند بنابراین صحبت کردن درباره آن بسیار پیچیده بوده و با سایر کالاهای مصرفی مردم متفاوت است زیرا هر گاه در سیستم عرضه و تقاضا مشکلی پیش آمد می‌توان با وارد کردن آن کالا مشکل عرضه و تقاضا و قیمت آن را حل کرد، اما این مسئله درباره مسکن مانند کالاهای دیگر نیست .

معاون مسکن و بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان چالش ها و شرایط مورد نیاز ساخت مسکن گفت: یکی از این شرایط وجود خدمات زیربنایی و روبنایی است. در گذشته برای ساخت مسکن، ابتدا در زمین های مشخص منازلی ساخته و سپس برای این منازل، خدماتی پیش‌بینی می‌شد اما در حال حاضر با توجه به پیشرفت بشری و تغییر سبک زندگی، خانواده‌ها وجود خدمات و زیربناها را در نزدیک محل سکونت خود انتظار دارند .

طاهر مقوله ی دوم را وجود زمین مناسب و کافی مطرح کرد و اذعان داشت: هر شهر یک محدوده قانونی دارد، که شهرداری و اداره راه و شهرسازی مجاز به تعیین کاربری برای این محدوده‌ها هستند. کمبود زمین دلایل مختلفی دارد، از یک سو وزارت راه و شهرسازی نمی‌تواند زمین را به شهرها الحاق کند، زیرا این موضوع باعث بزرگ شدن بی رویه شهرها و افزایش مهاجرت روستاییان خواهد شد و از سوی دیگر شرط اول خانه سازی وجود زمین‌های متعلق به دولت و شهرداری است تا بتوان در آن به ساخت مسکن پرداخت که این موضوع نیز حساسیت بحث الحاق زمین را مشخص می‌کند .

وی با تاکید بر اهمیت مصالح در مسکن سازی گفت: در دهه جدید تلاش شده است تمامی مصالح ساختمانی مصرفی در کشور، ساخت داخل باشد که البته موفقیت آمیز هم بوده است. امروز حتی مصالح ساختمانی کشور صادر می‌شود و این نشان دهنده وجود نداشتن مشکل برای تأمین مصالح ساختمانی است .

معاون مسکن و بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه ۳۰ تا ۵۰ درصد مبالغ تمام شده ساختمان‌ها خرج دستمزد کارگران می‌شود، تصریح کرد: افزایش دستمزد کارگران بی‌شک موجب افزایش قیمت مسکن نیز خواهد شد، که این چالش سوم ساخت مسکن دولت برای مردم بود؛ پس باید دولت طرحی را برای کاهش قیمت ساخت مسکن برای مردم می‌آورد که تنها راه آن کاهش مبلغ تمام شده زمین بوده است، زیرا دستمزد کارگر و مبلغ مصالح یک عدد مشخص و ثابت است .

طاهر ادامه داد: موضوع کاهش و کسر مبلغ زمین از مسکن سال ۸۶ با ورود مسکن ۹۹ ساله اتفاق افتاد و سال ۸۸ قانون ساماندهی مسکن در مجلس تصویب شد که به دولت اجازه داد زمینی را که در اختیار دارد بدون گرفتن وجه به صورت ۹۹ ساله در اختیار مردم قرار دهد .

وی طرح مسکن مهر را در اصفهان موفقیت آمیز قلمداد کرد و افزود: در طرح مسکن مهر ۱۶۰ هزار واحد به افراد متقاضی که از سال ۸۸ در این طرح ثبت نام بودند، تحویل داده شد و فقط تعداد محدودی از واحدهای این طرح در فولادشهر و شهرضا نیمه تمام است. این واحدها نیز در یک ماه آینده به متقاضیان تحویل داده خواهد شد .

معاون مسکن و بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان اظهار کرد: طرح اقدام ملی مانند مسکن مهر به دولت اجازه داد زمین‌های خود را به صورت ۹۹ ساله به متقاضیان اهدا کند، البته با این تفاوت که در این طرح بر خلاف مسکن مهر اجاره سالانه محدودی اخذ خواهد شد، که این اجاره سالانه بین ۲۰ تا ۵۰ هزار تومان خواهد بود .

وی اضافه کرد: در اولین گام طرح اقدام ملی باید افرادی که فاقد مسکن هستند و قبلاً از خانه‌های دولتی استفاده نکرده‌اند، شناسایی می‌شدند که این کار در نیمه دوم سال گذشته رخ داد و از آذر ماه تا بهمن‌ماه سال گذشته ۲۴ هزار و ۷۹۲ نفر اقدام به ثبت نام برای طرح اقدام ملی کردند که هفت هزار نفر این افراد از بهارستان، ۹ هزار و ۵۰۰ نفر از فولاد شهر، یک هزار و ۵۰۰ نفر از شهر جدید مجلسی و هفت هزار نفر از سایر نقاط استان بوده‌اند .

معاون مسکن و بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی اصفهان با بیان اینکه بعد از پالایش متقاضیان ۱۳ هزار و ۲۷۴ نفر انتخاب شدند، که این افراد کسانی بوده‌اند که هرگز از خانه‌های دولتی استفاده نکرده‌اند. افرادی که یک بار از این خانه‌ها یا از تسهیلات دولتی در این حوزه بهره مند شده باشند و پس از آن مجبور به فروش خانه خود شدهاند شامل خانه دولتی در طرح اقدام ملی نمی‌شوند. زیرا در قانون اساسی دولت تنها یک بار باید شرایط را برای خانه دار شدن افراد ایجاد کند .

طاهر درباره مرحله دوم ثبت نام اقدام طرح ملی اظهار کرد: از ۲۰ روز پیش تاکنون ثبت نام متقاضیان شهرهای جدید انجام می‌شود؛ ضمن اینکه در بین متقاضیان واجد شرایط مرحله اول احتمالاً طی هفت تا ۱۰ روز آینده اولین افتتاح حساب صورت می‌گیرد و اگر برای کسی پیامکی مبنی بر حضور وی در دفاتر پیشخوان دولت ارسال شد، وی با حضور در این مراکز نسبت به تکمیل اطلاعات خود اقدام می‌کند .

طاهر تصریح کرد: بعد از تکمیل اطلاعات و تأیید این اطلاعات افراد به بانک معرفی می‌شوند و برای آغاز ۳۰ تا ۴۰ میلیون برای شروع ساخت از متقاضیان اخذ شده و به مرور، متناسب با پیشرفت پروژه، مابقی هزینه از متقاضی دریافت می‌شود. این هزینه برای ساخت پروژه بوده و فعلاً هزینه زمین گرفته نمی‌شود .

وی تاکید کرد: واحدهای طرح اقدام ملی بین ۸۰ تا ۱۰۰ متر هستند که هر متقاضی با توجه به توان مالی خود بعد از رسیدن به مرحله سفت کاری می‌تواند متراژ واحد خود را تعیین کند، که پیش بینی شده است هزینه ساخت این واحدها هر متر سه میلیون تومان باشد، که این موجب می‌شود شخص برای گرفتن این واحدها مبلغی نزدیک به ۳۰۰ میلیون تومان نیاز داشته باشد که ۱۰۰ میلیون این مبلغ تسهیلات دولت است و مابقی به مرور بعد از پرداخت ۴۰ میلیون تومان اولیه از شخص گرفته می‌شود .

معاون مسکن و بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه سود تسهیلات دولت فعلاً ۱۸ درصد است، اظهار کرد: وزیر راه و شهرسازی تلاش‌های مضاعفی را انجام داده است که سود این تسهیلات را کاهش دهد .

طاهر با بیان اینکه کارگزار طرح اقدام ملی، بنیاد مسکن است، گفت: قیمت نهایی این واحدها مشخص و دقیق نیست، ولی با توجه به کارگزار بودن بنیاد مسکن مقرر شده که با بازرسی‌های دقیق و با تمام تلاش این پروژه با کمترین هزینه و متناسب با استانداردها ساخته شود و از همین الان نیز فراخوان برای پیمانکارها داده شده است .

وی تاکید کرد: توصیه می‌شود کسانی که توان پرداخت ۲۰۰ میلیون تومان در طول ۱۸ ماه ساخت پروژه را ندارد در این طرح شرکت نکند زیرا در این صورت مشکل زیادی را برای خود و اداره راه و شهرسازی ایجاد می‌شود و این اشخاص باید منتظر طرح‌های دیگر از سمت دولت باشند .

معاون مسکن و بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی اصفهان با اشاره به این موضوع که واحدهای طرح اقدام ملی به هیچ عنوان قابل واگذاری نیست، گفت: درخواست داریم اگر کسی خود قصد استفاده از این واحدها را ندارد فریب دلالان را برای مبالغی پول نخورد. دلالان نیز باید بدانند طرح اقدام ملی، طرح خوبی برای سرمایه گذاری نیست، البته این طرح به حد کافی اقتصادی و به صرفه است ولی برای سرمایه گذاری مناسب نیست .

طاهر ضمن تاکید بر اینکه مشکلاتی در تکمیل اطلاعات افراد متقاضی واجد شرایط با توجه به همه گیری بیماری کووید ۱۹ پیش آمده، ادامه داد: مقرر شده بود افراد متقاضی واجد شرایط اواخر بهمن‌ماه و در اسفندماه نسبت به تکمیل اطلاعات خود اقدام کنند که با توجه به شیوع ویروس کرونا این بحث به بعد از عید موکول شد و از شنبه هفته آینده تکمیل اطلاعات افراد متقاضی صورت می‌گیرد .

وی خاطرنشان کرد: تکمیل پرونده تنها برای افرادی است که پیامک تأیید و آدرس پیشخوان دولتی برای آنها ارسال شده، بنابراین از سایر افراد درخواست داریم که در دفاتر اعلامی حاضر نشوند .

معاون مسکن و بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی اصفهان در خصوص لزوم احراز سکونت پنج ساله در شهر مورد نظر برای افراد واجد شرایط مرحله اول ثبت نام برای خانه دار شدن این افراد اظهار کرد: هر شخص بعد از حاضر شدن در دفاتر پیشخوان دولت باید پرونده احراز سکونت پنج ساله خود را داشته باشد که این موضوع از چند طریق انجام می‌شود. محل تولد یکی از اعضای خانواده در محل درخواستی، جواز کسب یکی از اعضای خانواده در شهر درخواستی، وجود سابقه بیمه در آن شهر، معرفی نامه محل تحصیل فرزند به مدت پنج سال و یا گواهی اشتغال به کار یکی از اعضای خانواده در دستگاه دولتی مواردی است که متقاضی باید حداقل یکی از آنها را برای اخذ واحد مسکونی در شهر مورد نظر داشته باشد. در صورتی که فردی پرونده‌ای مبنی بر هیچکدام از شرایط فوق نداشته باشد، در شرایط فعلی نباید اقدام کند .

طاهر تصریح کرد: شروع عملیات ساخت منازل و واحدها انجام شده است و حتی پروژه‌هایی وجود دارد که آماده تحویل است. اگر متقاضی آورده کاملی داشته باشد، می‌تواند در برخی شهرها خانه خود را تحویل بگیرد اما این شرایط در تمام نقاط استان وجود ندارد. همچنین در شهرهایی که منازل بیش از دو طبقه وجود ندارد آپارتمان ساخته نمی‌شود و به دو متقاضی پلاک داده می‌شود تا افراد با ۵۰ درصد تخفیف پروانه ساخت و ۵۰ درصد تخفیف نظام مهندسی خانه ویلایی دو طبقه بسازند و مشکلی برای بافت شهرها ایجاد نشود .

معاون مسکن و بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان ادامه داد: در برخی شهرها اداره راه و شهرسازی خانه ویلایی می‌سازد و تحویل متقاضیان می‌دهد که این اتفاق در شهرهای نائین و شهرضا رخ خواهد داد .

وی با اشاره به آغاز مرحله دوم ثبت نام طرح اقدام ملی اضافه کرد: ۴۰ هزار نفر در مرحله دوم طرح اقدام ملی در استان اصفهان ثبت نام کرده‌اند که پیش بینی شده است ۱۰ هزار نفر از این افراد واجد شرایط باشند و در حال بررسی زمین‌هایی برای ساخت منازل مسکونی برای این افراد هستیم .

معاون مسکن و بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی اصفهان با تاکید بر لزوم رعایت استاندارد ساختمان‌سازی خاطرنشان کرد: آینده قابل پیش بینی نیست، دولت پیگیر است این منازل را با کمترین قیمت و با کیفیت تحویل مردم دهد، ولی کیفیت ساختمان بیش از پیش مورد اهمیت است زیرا نمی‌خواهیم داستان زلزله سر پل ذهاب تکرار شود .

وی با اشاره به افزایش برخی قیمت‌ها در بازار مسکن گفت: در شرایط بحرانی همیشه خرید کار درستی نیست. افزایش قیمت کنونی مسکن به دلیل وجود حباب در دلار، خودرو و سکه است بنابراین توصیه می‌شود مردم فعلاً خانه نخرند تا به دوران تعادل برگردیم .

معاون مسکن و بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی اصفهان تاکید کرد: با تدابیر جدید دولت دیگر کسی نباید با دید سرمایه گذاری وارد بازار مسکن شود زیرا احتمال تخصیص مالیات‌های سنگین به خانه‌های بدون سکنه وجود دارد و محتمل است اتفاقی که برای ماشین‌های صفر افتاد برای بازار مسکن نیز رخ دهد .

طاهر در پایان گفت: درخواست من از مجلس این است که مالیات خانه‌های بدون سکنه را پیگیری و تصویب کند؛ و از مردم نیز درخواست دارم با دید سرمایه گذاری وارد بازار مسکن نشوند .

لینک اصل خبر در سایت اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان

    اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات