کاهش سود شرکتهای هواپیمایی در سال ۲۰۱۲

کاهش سود شرکتهای هواپیمایی در سال ۲۰۱۲

http://www.bananews.irانجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (یاتا) اعلام کرد سود شرکت‌های هواپیمایی جهان، سال آینده به دلیل بحران بدهی اروپا و هزینه‌های بالاتر سوخت که از سوددهی می کاهد، احتمالا ۲۹ درصد کاهش خواهد یافت.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ، تونی تایلر، مدیرعامل یاتا در سنگاپور به خبرنگاران اظهار کرد سود این صنعت از ۶٫۹ میلیارد دلار در سال جاری، احتمالا به ۴٫۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۲ کاهش می‌یابد. اما برآورد ۶٫۹ میلیارد دلار برای امسال، بیشتر از پیش بینی چهار میلیارد دلاری یاتا در ماه ژوئن است که بازتاب شمار بالاتر مسافران است.

یاتا که ۲۳۰ شرکت هواپیمایی عضو آن، ۹۳ درصد از کل مسافران را جابجا می‌کنند، پیش بینی می‌کند درآمد این صنعت از ۵۹۴ میلیارد دلار در سال جاری به ۶۳۲ میلیارد دلار در سال آینده افزایش پیدا کند در حالیکه هزینه‌ها از ۵۷۹ به ۶۲۰ میلیارد دلار جهش می یابد.

رشد اقتصادی جهانی ضعیف، هزینه‌های بالاتر سوخت و رقابت افزایش یافته از سوی شرکت‌های هواپیمایی ارزان قیمت، میزان سود شرکت‌های هواپیمایی را کوچک کرده است. یاتا سود خالص ۱٫۲ درصد را برای سال جاری و ۰٫۸ درصد را برای سال آینده پیش‌بینی می‌کند.

به گفته مدیر عامل یاتا، رشد شمار مسافران با وجود توسعه اقتصاد جهانی سال جاری همانند سال آینده، احتمالا کند خواهد بود. بر اساس پیش‌بینی یاتا، شمار مسافران در مقایسه با رشد ۵٫۹ درصدی و رسیدن به ۲٫۸۳ میلیارد نفر در سال جاری، به ۴٫۶ درصد کند شده و به ۲٫۹۶ میلیارد نفر در سال آینده می رسد.

بنا بر اعلام یاتا، تولید ناخالص داخلی جهانی امسال ۲٫۵ درصد و سال آینده ۲٫۴ درصد توسعه می یابد در حالیکه متوسط قیمت برای نفت برنت احتمالا از ۱۱۰ به ۱۰۰ دلار کاهش می یابد.

با اینهمه انتظار می‌رود هزینه‌های سوخت برای شرکت‌های هواپیمایی در سال آینده به میزان ۱۴ درصد جهش یافته و به ۲۰۱ میلیارد دلار یا ۳۲ درصد کل هزینه‌ها برسد.

 

 

    نظرات