تجهيزات محيط بانان به روز مي شود تجهيزات محيط بانان به روز مي شود

تجهيزات محيط بانان به روز مي شود تجهيزات محيط بانان به روز مي شود

فرمانده يگان محيط زيست از خريد كوادكوپتر، ايجاد سيستم بيسيم سراسري و نصب دوربين بر روي لباس محيط بانان خبر داد و گفت: با تامين اعتبار و نياز سنجي استان هاي مختلف اين امكانات فراهم خواهد شد.

به گزارش«پارما» از پايگاه اطلاع رساني سازمان حفاظت محيط زيست، خبرنگار مهر ، سالهاي پر بارشي مثل سال كنوني علاوه بر اينكه سرسبزي و طراوت را با خود به همراه دارد و باعث جان گرفتن طبيعت و پر شدن سدها و درياچه‌ها و رودخانه‌هاي كشور مي‌شود، روي ديگري هم دارد، آنهم حساسيت بالاي طبيعت در مقابل عوامل ايجاد آتش سوزي، امسال هم بعد از گذشت مرحله كنترل بيماري كرونا در كشور و همزمان با عيد سعيد فطر كه انگيزه‌هاي سفر پس از چندين ماه در خانه ماندن هموطنانمان بيشتر شده بود، شاهد اين اتفاق ناگوار هستيم، از جنوب غربي كشور در محدوده گچساران تا استان قم بسياري از مراتع طعمه حريق شده اند، آنهم بر اثر بي احتياطي گردشگران.

70 درصد آتش سوزي جنگل ها و مراتع كشور، غير عمد است

جمشيد محبت خاني فرمانده يگان حفاظت محيط زيست در گفت و گو با خبرنگار مهر ، با اشاره به بارندگي‌هاي بالاتر از حد نرمال امسال و سال گذشته و سرسبزي تمامي مراتع و جنگل‌هاي كشور از افزايش احتمال خطر آتش سوزي‌ها در محيط زيست كشور خبر داد و گفت: طبق آمارهاي ثبت شده در سال‌هاي گذشته 70 درصد آتش سوزي جنگل‌ها و مراتع كشور غير عمد و در اثر سهل انگاري گردشگران اتفاق افتاده است و با توجه به اينكه امسال ريسك آتش سوزي در طبيعت زياد است، هموطنان بايد با احتياط بيشتري در طبيعت حضور يابند.

وي در ادامه آتش‌هايي كه براي طبخ غذا در دل طبيعت برافروخته مي‌شوند، سيگار و ديگر موارد اشتعالزا در كنار زباله‌هايي كه در مقابل نور خورشيد تبديل به ذره بين شده و زمينه آتش سوزي را فراهم مي‌كنند را از عمده ترين دلايل آتش سوزي در طبيعت كشور برشمرد.

محبت خاني افزود: 20 درصد ديگر اين آتش سوزي‌ها در برخي از مناطق به صورت عمدي و با انگيزه تغيير كاربري زمين‌ها و ديگر انگيزه‌هاي غيرقانوني بوده و 10 درصد آن منشأ طبيعي داشته است.

وي به تشكيل قرارگاه مقابله با آتش سوزي جنگل و مراتع كشور اشاره كرد و گفت: در همه استان‌ها تيم‌هايي متشكل از محيط بانان آموزش ديده به حال آماده باش قرار دارند.
فرمانده يگان حفاظت محيط زيست خاطر نشان كرد: اين نيروها وسايل مخصوص اطفا حريق طبيعت را كه از سال قبل تهيه كرده ايم در اختيار دارند.

وي از آمادگي بين بخشي متشكل از سازمان مديريت بحران، نيروهاي مسلح و يگان حفاظت محيط زيست و جنگل‌ها و مراتع براي مقابله با آتش سوزي‌هاي احتمالي خبر داد و ادامه داد: جلساتي هم براي هماهنگي بين بخشي در اين زمينه در استان‌هاي مختلف تشكيل شده است.

تجهيزات مستعمل محيط باني ها به روز مي شود

محبت خاني با اشاره به صدور دستور از سوي رئيس سازمان محيط زيست براي تجهيز امكانات محيط باني در مناطق 4 گانه تحت نظارت اين سازمان، گفت: قرار است استان‌هاي مختلف با برآورد نيازمندي هايشان و با هماهنگي با يگان بهترين امكانات را به صورت هدفمند تهيه كنند.

وي افزود: اگر بودجه‌هاي پيش بيني شده براي سال جديد تأمين شود، بسياري از تجهيزات محيط باني‌ها كه مستعمل شده به روز خواهد شد.

از خريد كوادكوپتر براي رصد مناطق تا يكپارچه شدن سيستم بيسيم ها

فرمانده يگان سازمان محيط زيست از پيش بيني خريد تجهيزاتي همچون كوادكوپتر به منظور رصد مناطق تحت حفاظت، پيشگيري از وقوع جرم، شناسايي و حتي برخورد با متخلفان خبر داد و گفت: برخي كوادكوپترهاي مدنظر امكان حمل 100 ليتر آب و پاشش آن در مناطقي كه دچار آتش سوزي شده اند را دارند.

وي ادامه داد: نصب دوربين بر روي لباس محيط بان ها از ديگر برنامه‌هاي ماست كه مي‌تواند در جهت مستندسازي مؤثر باشد، ضمن اينكه در زمان برخورد ميان محيط بانان و متخلفان براي در روند رسيدگي به پرونده‌ها در دستگاه قضائي كمك كننده است.

محبت خاني يكپارچه كردن بيسيم سراسري محيط بانان را برنامه ديگر يگان حفاظت محيط زيست برشمرد و ابراز داشت: در حال حاضر در برخي از استان‌ها يگان‌هاي حفاظت حتي بيسيم هم ندارند و در ديگر استان‌ها بيسم هاي مورد استفاده قديمي هست.

وي افزود: بيسيم هاي در نظر گرفته شده جديد داراي سيستم GPS هستند كه مي‌تواند از اين طريق كنترل و نظارت آن را حتي از مركز يگان هم انجام داد و حتي در صورت وقوع اتفاق ناگواري مي‌توان از اين طريق با كل پاسگاه‌هاي كشور در تماس بود.

محيط زيست دريايي در راه است

فرمانده يگان محيط زيست با بيان اينكه اين يگان درصدد تقويت فعاليت خود در حوزه‌هاي دريايي نيز هست، ابراز داشت: به همين منظور به زودي پايش هاي هوايي خود را در سطح مناطق دريايي و تالاب‌هاي دريايي كشور راه اندازي خواهيم كرد.

وي از تجهيز قايق‌هاي محيط باني نيز خبر داد و گفت: موتور قايق صيادان عموماً قوي‌تر از يگان‌هاي دريايي است و به همين دليل در پيشگيري از وقوع جرم دچار مشكليم و به همين دليل تجهيز قايق‌هاي محيط باني را در اولويت‌هاي اين حوزه قرار داده ايم.

محبت خاني اعلام كرد: مجوز استخدام 50 محيط بان دريايي را كسب كرده ايم، و با گذراندن دوره‌هاي آموزشي خاص اين حوزه اين نيروها در 7 استاني كه پاسگاه دريايي وجود دارند مشغول به فعاليت خواهند شد.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات