ایجاد فضای مطالبه‌گری توسط تشکل‌های مردمی سبب  ...

ایجاد فضای مطالبه‌گری توسط تشکل‌های مردمی سبب ...

ایجاد فضای مطالبه‌گری توسط تشکل‌های مردمی سبب اصلاح امور اجرایی و خدماتی خواهد شد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد، احمد نوروزی در دومین جلسه از سلسله نشست‌های نقد و بررسی رویکردهای کمیسیون که با حضور نمایندگان تشکل‌های مردمی با موضوع حوزه مشارکت‌های اجتماعی برگزار شد، گفت: سمن‌ها و تشکل‌های مردمی به تأثیرگذاری حرف و نظر و انتقاد خود شک نکنند. هرچقدر که این جلسات بیشتر برگزار شده و نظر و انتقادها در جلسات و فضای عمومی بیشتر مطرح شود مطمئناً در روند تصمیم‌گیری‌، قانون‌گذاری‌ و اقدامات عملی مدیران تأثیر بیشتری خواهد داشت. پرسشگری و مطالبه‌گری مهم‌ترین و بزرگ‌ترین فایده‌ای که می‌تواند داشته باشد اثرگذاری نرم و اصلاح نگاه و حرکت متولیان است حتی اگر مدیران مخاطب مطالبه‌گری و تأثیرگذاری کلام شمارا کتمان کند.

وی افزود: اگر سمن‌ها به سمت تبدیل مطالبات خود به پرسشگری عمومی جامعه حرکت کنند می‌توانند با همراه ساختن قدرت افکار عمومی و کارهای بزرگی را سبب شوند. اما گاهی جسارت مطرح کردن نقدهای تخصصی به دلیل مصالح شخصی از جانب برخی افراد صاحبنظر یا تشکل‌ها دیده نمی‌شود که این برای کار اجتماعی و مطالبه‌گری گروهی بسیار مضر است.

نوروزی خاطرنشان کرد: فضای جامعه باید همواره فضای پرسش و انتقاد باشد تا به اصلاح پیوسته امور و بهبود شرایط در حوزه اجرا، تصمیم‌سازی و برنامه‌ریزی بیانجامد. مطالبه‌گری عمومی و حمایت افکار عمومی از پرسش‌های شما مطمئناً اثر خود را خواهد گذاشت.
دفاتر تسهیل‌گری نماد مشارکت‌پذیری شورا است
رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به موضوع دفاتر تسهیلگری محلات هدف بازآفرینی گفت: بر شرح خدمات مصوب ستاد ملی بازآفرینی برای دفاتر تسهیلگری در مدیریت شهری دیگر برنامه‌ها و اقدامات یک‌سویه از جانب شورا و شهرداری به مناطق و محلات دیکته نمی‌شود بلکه با استفاده از توانایی‌های تخصصی دفاتر تسهیلگری، به بررسی و جمع‌بندی نظرات و خواسته‌ها و نیازهای شهروندان در محلات پرداخته بر اساس مجموع این دستاوردها به طرح توسعه محله رسیده و به دنبال اجرایی کردن آن خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: ازاین‌رو دفاتر تسهیلگری را می‌توان یکی از نمادهای مشارکت‌پذیری شورای پنجم دانست که کاری قوی و شفاف بود و با فراخوان سراسری و ارزیابی متقاضیان متعدد، 23 دفتر تسهیلگری توسط سازمان بازآفرینی فضاهای شهری ایجاد شده و خدمات اجتماعی، شهرسازی و اقتصادی محلات در این دفاتر موردبررسی و اندیشه قرار می‌گیرد.
اولویت همکاری با سمن‌ها، مسائل شهری است
نوروزی بابیان اینکه شهرداری امکان پاسخگویی به تمام نیازها و مسائل شهر را ندارد، گفت: امکان اینکه شهرداری همه مسائل و مشکلات شهر را به دوش بکشد عملاً وجود ندارد. ولی باوجود محدودیت‌های موجود، شهرداری تا حد ممکن تلاش کرده حداکثر خدمات به شهروندان ارائه کند ازجمله امکانات و خدماتی که در دوره قرنطینه کرونا در اختیار اقشار نیازمند گذاشت.

وی ادامه داد: برای پیشگیری از کرونا اقدامات شهرداری فراتر از مسئولیت‌های قانونی و اجتماعی خود بوده و بیشتر مواردی که منفعت آن به عموم مردم بازمی‌گشت را تحت پوشش قرار داده‌ است. به‌عنوان‌مثال مصوبه ۱۸ میلیارد تومانی ضدعفونی مناطق و معابر شهری و اماکن عمومی و کمک ۵ میلیارد تومانی به دانشگاه علوم پزشکی برای خرید تجهیزات ایمنی برای پرستاران و پزشکان خط مقدم مبارزه با کرونا و تعمیر و تجهیز 20 دستگاه آمبولانس اختصاصی بیماران کرونایی بود که همه این‌ها کمک موثر به کنترل و پیشگیری از شیوع ویروس و پیشگیری از رشد تلفات انسانی شده که مواردی ازاین‌دست ازجمله اقداماتی بود که خارج از چارچوب وظایف قانونی مدیریت شهری برای رسیدگی به دغدغه‌های عموم شهروندان انجام شد.
امکانات حمایتی از سمن‌ها
رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد در باب حمایت‌های مدیریت شهری از فعالیت تشکل‌ها نیز گفت: از حداقل موارد در اختیار می‌توان به پشتیبانی‌های سخت‌افزاری اشاره کرد که امکان آن برای شهرداری وجود دارد ازجمله در اختیار گذاشتن اماکن برای استفاده تشکل‌ها. شهرداری‌های مناطق و سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری امکانات مختلفی دارند که می‌توانند با هزینه‌های بسیار پایین در اختیار تشکل‌ها و انجمن‌ها قرار دهند. کمیسیون اقتصادی نیز در این حوزه آماده هرگونه همکاری بر اساس پیشنهاد‌ها و درخواست کمیسیون فرهنگی خواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه از رایگان‌بودن چنین خدماتی از این بابت که به کاهش بهره‌وری و عدم رعایت صرفه و صلاح منجر می‌شود پرهیز داریم، گفت: تنها در حد پرداخت هزینه‌های تحمیلی و نه بیشتر، امکان استفاده سمن‌ها و انجمن‌ها از تأسیسات و امکانات شهرداری‌ها و سازمان‌های وابسته به شهرداری به ویژه در خارج از ساعت کاری آنان فراهم خواهد شد.
حوزه کارآفرینی و اشتغال
به گفته نوروزی، در شورای پنجم در خصوص حمایت از ایجاد اشتغال، کارگروه حمایت از مشاغل خرد و خانگی زیرمجموعه کمیسیون اقتصادی تشکیل که در ادامه فعالیت باتوجه به اهمیت اشتغال همراه با ایجاد ارزش افزوده به کارگروه «کارآفرینی و ارزش‌افزوده» تغییر نام داد.

وی در پایان گفت: در راستای توانمندسازی اقشار محروم محلات هدف بازآفرینی، طرح جهاد دانشگاهی برای حمایت از مشاغل خرد و خانگی به تصویب رسیده که براساس قرارداد فی‌مابین شهرداری و جهاد دانشگاهی، با اتصال متقاضیان کار، تولیدکنندگان خانگی و یا کارگاه‌های خرد به صاحبان برند و بازار فروش و آموزش تولیدکنندگان و تامین مواد اولیه باکیفیت و آماده با قیمت مناسب، محصولات انان ارتقا یافته و درآمد بیشتری نصیب آنان خواهد شد. در این شیوه کار متقاضیان کار ابتدایی نیز به صاحبان برند معرفی می‌شوند تا پس از آموزش بتوانند در زمره تولیدکنندگان قرار بگیرند.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات