آماده همکاری با تمام تشکل‌های مردم‌نهاد در راستای  ...

آماده همکاری با تمام تشکل‌های مردم‌نهاد در راستای ...

آماده همکاری با تمام تشکل‌های مردم‌نهاد در راستای اولویت‌های اجتماعی شهرداری هستیم

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد، رضا دانای‌سیج در دومین جلسه از سلسله نشست‌های نقد و بررسی رویکردهای کمیسیون که با حضور نمایندگان تشکل‌های مردمی با موضوع حوزه مشارکت‌های اجتماعی برگزار شد، اظهار کرد: قاعدتاً در توان امکانات و اعتبارات شهرداری نیست که با بیش از هزار سمن فعال در مشهد به اجرای برنامه و طرح‌های مشترک بپردازد. این اتفاق در اولویت‌های مدیریت شهری نیز نمی‌گنجد. لذا تلاش ما در این دوره بر آن بوده که بر اساس سیاست‌های کلان مدیریت شهری اولویت‌های کاری را برای سازمان اجتماعی و فرهنگی تعریف کرده و تمرکز کاری و همکاری‌های خود را با تمام تشکل‌های مردمی بر همین مسیر استوار کنیم.

وی با تأکید براینکه در این راستا از تمام درخواست‌های و پیشنهادهای مشارکتی حمایت خواهیم کرد، گفت: در کنار این مقوله هم‌زمان در موضوع توانمندسازی سمن‌ها، اقدامات مفیدی انجام‌شده که این برنامه با مشارکت و مشورت مدیران انجمن‌ها و تشکل‌های مردمی به‌انجام رسیده است. به‌هرحال شروط اصلی ما برای مشارکت و انتخاب تشکل همکار ابتدا اولویت‌های تعیین‌شده برای سازمان به‌عنوان اولویت‌های شهر و بعدازآن موضوع محدودیت‌های مالی و اعتباری است.

سرپرست معاونت اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد در توضیح نحوه انتخاب سمن‌های همکار و مشارکت‌پذیری تشکل‌های مردمی در طرح‌های سازمان گفت: در دو سال اخیر سیاست اساسی سازمان اجتماعی فرهنگی آن بوده که به‌هیچ‌عنوان وارد حوزه اجرا نشود. برنامه‌هایی که به سازمان ابلاغ می‌شود عموماً به‌صورت رویداد بوده و برای اجرا به مناطق سپرده می‌شود. مناطق نیز در اجرای این برنامه‌ها از توانایی‌های شورای اجتماعی محلات و تشکل‌ها بهره می‌برند. در این حوزه سازمان تنها جنبه حمایتی و تسهیل‌کننده امور را بر عهده دارد.

وی ادامه داد: در خصوص طرح‌های شهری نیز قالب برنامه‌ها و پیشنهاد‌ها قبل از تصویب جهت بررسی و اعلام نظر به مشورت شوراهای اجتماعی محلات گذارده شده و پس از جمع‌بندی نظرات ایشان برای اجرا از طریق ظرفیت‌های تشکل‌های مردم‌نهاد هر محله به مناطق ارجاع می‌شود.

به گفته دانای‌سیج طرح‌های اولویت‌دار مدیریت شهری نیز به‌عنوان مسائل اصلی سازمان که به‌صورت سالانه در مشورت با شورا به تصویب می‌رسد و به سازمان تکلیف می‌شود با اولویت تشکل‌های تخصصی در حوزه مربوط به نهادهای مردمی واگذار می‌شود.

وی یادآور شد: مدل همکاری سازمان با سمن‌ها درگذشته آن‌گونه بود که سمن‌ها باسلیقه و انتخاب خود به اجرای برنامه می‌پرداختند و پس از انجام فعالیت از سازمان می‌خواستند در هزینه‌ها مشارکت کند؛ این مدل با توجه به آنکه اولویت‌های شهرداری و سازمان را لحاظ نمی‌کرد مورد موافقت ما نبود. ازاین‌رو با طراحی سامانه‌ای بر آن شدیم با امتیازبندی سمن‌ها، روالی طراحی کنیم تا فعالیت‌ها بر مبنای اولویت‌های مدیریت شهری انتخاب‌شده و همکاری و حمایت‌های سازمان نیز بدون هیچ‌گونه شبهه در راستای اهداف کلان سازمان و شهرداری انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: تعداد سمن‌های فعال در شهر مشهد بسیار زیاد بوده که شاید هنوز سازمان اجتماعی فرهنگی موفق به شناسایی تمام آن‌ها نشده باشد، لذا راهکار ما برای ارتباط‌گیری با مجموعه تشکل‌های مردمی در مشهد ارتباط با خانه سمن‌های زیرمجموعه استانداری است. ما با رویکرد ایجاد سازمان داوطلبی و بانک اطلاعات سمن‌ها در شهرداری موافق نیستیم چراکه ازنظر چنین رویدادی باید توسط خود تشکل‌ها انجام شود.

دانای¬سیج اضافه کرد: به‌هرحال تشکیل چنین گروه کاری در شهرداری شاید جذابیت‌هایی ایجاد کند که فضای رقابت نابرابر بین شهرداری و سایر سمن‌ها را سبب شده و ازنظر ما این روند درست نیست. بلکه کار بهتر آن است که ما نسبت به تشویق و حمایت سمن‌ها برای قوی شدن بیشتر آن‌ها فعالیت کنیم.

وی با اذعان به اینکه هنوز نواقصی در فضای همکاری بین شهرداری و تشکل¬های مردم¬نهاد وجود دارد ابراز امیدواری کرد در جلسات این‌چنینی این نواقص اصلاح‌شده و اقدامات مشارکتی و اجتماعی شهرداری مشهد تقویت شود.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات