تسریع در روند احداث بزرگترين نيروگاه ذغال‌سنگ سوز كشور در شهرستان طبس/ اجراي 57 طرح عمده مرتبط با مسائل آب و انرژي در استان خراسان جنوبي/ احداث راه‌آهن زاهدان – بيرجند با استفاده از وام 5 ميليارد دلاري فدراسيون روسيه

تسریع در روند احداث بزرگترين نيروگاه ذغال‌سنگ سوز كشور در شهرستان طبس/ اجراي 57 طرح عمده مرتبط با مسائل آب و انرژي در استان خراسان جنوبي/ احداث راه‌آهن زاهدان – بيرجند با استفاده از وام 5 ميليارد دلاري فدراسيون روسيه

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، «رضا اردكانيان» در حاشيه سفر به استان خراسان جنوبي در چارچوب پنجمين هفته از پويش #هرهفته_الف_ب_ايران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اميدواريم با ساز و كارها و تمهيداتي كه براي اجرايي كردن اين نيروگاه مهم و عمده پيش‌بيني شده، در آينده نزديك نقش آن را بويژه در فعال كردن ظرفيت مهم معدني استان و ايجاد اشتغال شاهد باشيم.
اردكانيان درباره صادرات آتي از محل انرژي‌هاي تجديدپذير بادي با توجه به همجواري با افغانستان هم گفت: ما حدود 30 هزار مگاوات ظرفيت مطالعه شده براي استفاده از بخش انرژي تجديدپذير بادي داريم كه يكي از اين‌ها در همسايگي با افغانستان قرار دارد.
وي با اشاره به مسئوليت وزارت نيرو در كميسيون مشترك همكاري‌هاي اقتصادي ايران و افغانستان اظهار داشت: مذاكرات ابتدايي خوبي صورت گرفته و اميدواريم با شرايطي كه با استقرار دولت جديد در افغانستان حاكم شده بتوانيم هر چه زودتر زمينه‌هاي همكاري را عملياتي كنيم.
اردكانيان به بهره‌برداري افزون بر 131 نيروگاه مگاواتي در بخش انرژي‌هاي تجديدپذير با ظرفيت 823 مگاوات و بيش از 3900 نيروگاه كيلوواتي تاكنون در كشور اشاره كرد و گفت: حدود 1190 نيروگاه ديگر هم در دست احداث است.
وزیر نیرو افزود: كشور از حيث انرژي خورشيدي و بادي ظرفيت بالايي دارد و بهره‌برداري اين نيروگاه‌ها موجب صرفه‌جويي قابل ملاحظه‌اي در مصرف سوخت‌هاي فسيلي و همچنين مصرف آب و كاهش آلاينده‌ها مي‌شود.
اردكانيان گفت: اميد است در استان خراسان جنوبي نيز كه سه نيروگاه مگاواتي در دست بهره‌برداري با ظرفيت 18 مگاوات دارد هر چه زودتر با اجرايي شدن نيروگاه بادي سربيشه ظرفيت نصب شده به عدد قابل ملاحظه‌اي برسد و در آينده نزديك بتوانيم از اين ظرفيت براي صادرات انرژي استفاده كنيم.
وي همچنين درباره احداث راه‌آهن زاهدان – بيرجند با استفاده از وام 5 ميليارد دلاري فدراسيون روسيه گفت: بعد از توافقي كه با فدراسيون روسيه براي استفاده از وام 5 ميليارد دلاري دولتي صورت گرفت طرح‌هايي را با توجه به مسئوليتي كه در كميسيون مشترك همكاري‌هاي اقتصادي با اين كشور داريم پيشنهاد داديم كه يكي از اين‌ها راه آهن زاهدان - بيرجند است.
اردكانيان افزود: خوشبختانه، ايران اين طرح را به تصويب رساند و اين مسئله به طرف روس منعكس و منتقل شده كه هم‌اينك در حال پيگيري با دستگاه‌هاي مختلف از جمله وزارت اقتصاد و دارايي روسيه در اين زمينه هستيم.
وي خاطرنشان كرد: روز گذشته در گفت و گوي تلفني با وزير انرژي روسيه اين طرح براي پيگيري مطرح شد كه اميد است در ماه‌هاي پيش رو و يك سال باقي مانده دولت دوازدهم بتوانيم آن را به نقطه خوبي از نظر آماده شدن براي اجرا برسانيم.
وزير نيرو همچنين با اشاره به بهره‌برداري سد سياهو به عنوان چهل و يكمين سد مخزني ساخته شده در دولت تدبير و اميد براي آبياري 500 هكتار اراضي كشاورزي و همچنين آغاز عمليات اجرايي نيروگاه بادي 50 مگاواتي(20 توربين 2.5 مگاواتي) منطقه سربیشه شهرستان "درح" خراسان جنوبی به عنوان يكي از بزرگترين نيروگاه‌هاي بادي كشور با سرمايه‌گذاري 1120 ميليارد تومان افزود: در ارتباط با مسائل آب و انرژي در استان خراسان جنوبي ما 57 طرح عمده در دست اجرا داريم.
اردكانيان پيشرفت متوسط اين طرح ‌ها را 50 درصد اعلام كرد و افزود: اولويت با طرح‌هاي تامين آب شرب بويژه در مناطق روستايي است، اما تامين آب استان براي دوره‌هاي بلندمدت هم مد نظر است.
وي افزود: بر اساس سند سازگاري با كم آبي استان خراسان جنوبي كه به تصويب كارگروه ملي رسيده در بخش‌هاي مختلف از جمله استفاده از آب دريا شيرين كردن آب آن به عنوان يكي از روش‌هاي تامين آب شيرين براي دوره‌هاي بلندمدت استان مد نظر است؛ تخصيص آن داده شده و در مرحله بررسي‌هاي لازم و دعوت از سرمايه‌گذاران براي مشاركت در اين زمينه قرار دارد.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات