مذاکره برای ورود تجهیزات چینی جهت باروری ابرها

مذاکره برای ورود تجهیزات چینی جهت باروری ابرها

http://www.bananews.irمدیر مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها از مذاکره برای ورود تجهیزات چینی و هندی برای باروری ابرها خبر داد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) محمدمهدی جوادیان زاده با اعلام اینکه در سال آبی گذشته در استان های زنجان، اردبیل، یزد، فارس، کرمان و آذربایجان شرقی افزون بر ۶۰ پرواز عملیاتی برای باروری ابرها انجام شده است، گفت: مجموع آب استحصالی از این عملیات تا پایان مهرماه اعلام خواهد شد.

مدیر مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها از نصب آزمایشی نخستین رادار هواشناسی ساخت کشور با نام رادار آسمان خبر داد و اظهار داشت: این رادار با سرمایه گذاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و نظارت کارشناسان مرکز باروری ابرها و توسط پژوهشکده فجر دانشگاه جامع امام حسین برای نخستین بار در کشور ساخته شده و در زمان کنونی مراحل نصب آزمایشی آن آغاز شده و در سایت راداری اصفهان بزودی نصب می شود.

جوادیان زاده با بیان اینکه برای سال آبی جدید برنامه ریزی های بسیاری در زمینه باروری ابرها انجام شده است، گفت: در زمان کنونی برنامه ریزی هایی در استان های آذربایجان شرقی و فلات مرکزی شامل کرمان، فارس، اصفهان، یزد انجام شده است.

وی افزود: همچنین طرح های عملیاتی در تهران در حال برنامه ریزی است و پس از اخذ مجوزهای لازم این عملیات در ارتفاعات تهران انجام می شود. هم اکنون در حال انجام مذاکره هایی با کشورهای چین و هند و همچنین در حال بررسی تجهیزات چینی برای باروری ابرها هستیم.

مدیر مرکزملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها تصریح کرد: با توجه به این که عمده ابرهای داخل کشور ابرهای سرد هستند تا زمان کنونی در کشور ایران از فناوری ابرهای سرد برای باروری ابرها استفاده می شد اما از آنجایی که کشور هند در زمینه باروری ابر گرم بسیار پیشرفته است، در نظر داریم تا با انتقال فناوری ابرگرم به ایران از این فناوری در استان های شمالی در فصل بهار و تابستان استفاده کنیم.

جوادیان زاده مطالعات امکان سنجی باروری ابرها از طریق ژنراتورهای زمینی را یکی دیگر از برنامه های سال آبی جدید اعلام کرد و گفت: این مطالعات در استان آذربایجان غربی در حال انجام است و تیم وسیعی از دانشگاهیان و مجموعه صنعت مشغول انجام این مطالعات هستند.

 

 

    نظرات