برنده و بازنده بازار اجاره در تابستان ۹۰

برنده و بازنده بازار اجاره در تابستان ۹۰

http://www.bananews.ir/بازار رهن و اجاره واحدهای مسکونی طی ۳ ماه تابستان گذشته به کام اکثر اجاره‌نشین‌ها خوش نبود و از سوی دیگر حال و روز مشاوران املاک هم بستگی به مناطقی که پوشش می‌دادند، داشت، اما طبق شنیده‌ها تنها مالکان در فصل اجاره بیشترین برد را نصیب خود کردند.

فرار راحت از اجرای طرح تعزیرات

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) یکی از بنگاهداران فعال در مرکز تهران در رابطه با میزان رضایت از بازار اجاره گفت: اگر سال گذشته در ۳ ماه تابستان ۱۰۰ قرارداد اجاره نوشته می‌شد امسال به ۱۰ عدد قرارداد رسیده است، چرا که ما مجبور به اجرای طرح تعزیرات بودیم و مالکان در مقابل این رفتار از سپردن واحدشان یا مشتری‌یابی از طریق ما، پشیمان می‌شدند و همین موضوع باعث شد که طی ۳ ماه تابستان فقط ۱۰ قرارداد اجاره را در سامانه ثبت کنیم.

پناهی همچنین درباره میزان رضایت مالکان از فصل اجاره افزود: نرخ‌های اجاره امسال از لحاظ کمیت دچار نوسان نشده، بلکه از لحاظ نوع پرداختی دچار تغییر شده که این مساله به ضعف اقتصاد مربوط می‌شود.

وی در این رابطه اظهار کرد: قبلا اگر مالکی ۴۰ میلیون تومان بابت رهن واحدش از مستاجر دریافت می‌کرد و با آن مبلغ کار می‌کرد حال این مبلغ را به ۱۰ میلیون تومان ودیعه و ۹۰۰ هزار تومان اجاره ماهانه تبدیل کرده است و مبلغ ودیعه را تنها به عنوان ضمانت اجاره دریافت می‌کند.

این بنگاهدار وضعیت مستاجران در بازار اجاره امسال را وحشتناک توصیف کرد: سال به سال راه خانه‌دار شدن برای مستاجران در حال دشوار شدن است، زیرا پرداخت نرخ‌های اجاره سنگین ماهانه، اندوخته‌ای برای خانه‌دار شدن آنها در آینده باقی نمی‌گذارد.

تابستان بدون منفعت

در منطقه پاسداران، مشاور املاکی درباره وضعیت بازار اجاره در تابستان به دنیای اقتصاد گفت: حجم قراردادهای اجاره واحدهای مسکونی نسبت به سال پیش به دلیل افزایش اجاره بها بسیار کاهش یافته بود.

وی درباره این موضوع خاطرنشان کرد: میزان جابجایی در ۳ ماه قبل اندک بود و برخی از مستاجران هم قراردادهای خود را تمدید کردند و این دسته از متقاضیان برای تمدید قرارداد به بنگاه مراجعه نکردند.

عبدالهی درباره میزان رضایت مالکان از بازار اجاره عنوان کرد: به طور یقین موجران هم بر اساس نیازشان نرخ‌های اجاره را تعیین می‌کنند چطور باید انتظار داشت که هر روز نرخ اقلام لازم برای زندگی با افزایش روبه‌رو شود، اما مالکان نرخ اجاره واحدهای شان را افزایش ندهند شاید منبع درآمد آنها از همین طریق تامین شود. در حال حاضر در محدوده پاسداران شاید ۱۰ درصد از مالکان اجاره‌هایی بیش از نیازشان دریافت می‌کنند.

این مشاور املاک در رابطه با حال و روز مستاجران در تابستانی که گذشت، تاکید کرد: هر ساله افزایش نرخ‌های اجاره باعث تشدید فشار بر مستاجران می‌شود و امسال هم مستاجران در مقایسه با سال قبل اجبار بیشتری را تحمل کردند.

عقب نشینی مستاجران

بسیاری از مستاجرانی که امسال در نظر داشتند به واحد نوساز با متراژ بزرگ‌تر یا در منطقه‌ای با کیفیت‌تر جابه‌جا شوند نه تنها به خواسته خود نرسیدند بلکه عده‌ای از آنها مجبور شدند پسرفت کنند.

یکی از فعالان بازار مسکن در منطقه‌ای از شمال تهران، دراین باره گفت: در تابستان سال جاری اکثر مالکان اجاره بهای واحدهای خود را به طور نامحسوس افزایش دادند و همین مساله باعث شد تا مستاجران برای بار دیگر در عوض پیشرفت، پسرفت کنند و به اجبار قانع به اجاره واحدی شوند که جزو خواسته‌شان نبوده است.

 

 

    نظرات