تعرفه فعلی خدمات مهندسی کاملا قانونی است

تعرفه فعلی خدمات مهندسی کاملا قانونی است


رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان‌غربی، تعرفه فعلی خدمات مهندسی را کاملا قانونی دانست.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان غربی، بهرنگ دیملقانی رییس سازمان نظام مهندسی آذربایجان‌غربی درباره آخرین وضعیت تعرفه خدمات مهندسی توضیح داد: سال گذشته و در ماه آبان تعرفه جدید از سوی شورای مرکزی و وزارت راه و شهرسازی به استان‌ها ابلاغ و ما نیز تصمیم به اجرایی کردن آن گرفتیم که ستاد تنظیم بازار با ایراد به موضوع، برای تعرفه سال ۹۹ نیز دچار مشکل شویم.

وی افزود: علی‌رغم پیام‌های زیادی که از سوی مهندسان داشتیم، تاکنون نتوانسته‌ایم موضوع را حل و فصل کنیم, ضمن اینکه اتفاق بد این موضوع، ارسال آن به دستگاه قضایی و ورود دادستانی به موضوع است.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان‌غربی اظهارکرد: کار این سازمان خدماتی است و شرایط اقتصادی حاکم بر ساخت‌وساز به دلیل رکود حاکم بر بازار مسکن و همچنین تورم سخت بوده و مخالفت با افزایش تعرفه که کاملا بصورت قانونی رقم جدید اعلام شده، مشکلات دیگری را ایجاد کرده است.

بساز بفروش‌ها عامل ورود ستاد تنظیم بازار

در همین حال، جلال تقی‌دخت معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی نیز گفت: تعرفه خدمات مهندسی سال ۹۸، آبان‌ماه گذشته براساس هزینه های ساخت و ساز به استان‌ها ابلاغ شد.

وی افزود: بعد از ابلاغ تعرفه سال ۹۸ و در حالیکه این تعرفه براساس قوانین، کاملا قانونی بود، ستاد تنظیم بازار در استان آذربایجان‌غربی به این موضوع ورود کرد که این اتفاق در کشور بی‌سابقه بود.

تقی‌دخت ادامه داد: براین اساس جلساتی با حضور معاون عمرانی و نماینده معاون اقتصادی استاندار و با حضور مدیرکل سازمان صمت به عنوان دبیر ستاد و نماینده سازمان نظام مهندسی ساختمان برگزار کردیم و مقرر شد سازمان صمت با وزارت صنعت، معدن و تجارت و معاونت عمرانی استاندار با وزارت کشور مکاتبه و صلاحیت ورود ستاد تنظیم بازار به این موضوع مشخص شود.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی اظهار کرد: ما عقیده داریم با توجه به افزایش قیمت مسکن، تغییر تعرفه‌های جدید نیز الزامی است و در انتظار هستیم تا با حل موضوع تعرفه‌های سال ۹۸، تعرفه‌های سال ۹۹ نیز بررسی، تعیین و ابلاغ شود.

تقی‌دخت خاطرنشان‌کرد: رییس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان با مسئولین استان آذربایجان غربی مکاتبه کرده و بر قانونی بودن تعرفه خدمات مهندسی و عدم نیاز به ورود ستاد تنظیم بازار تاکید کرده است.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی افزود: آخرین جلسه با ستاد تنظیم بازار و معاون عمرانی استاندار، اواخر فروردین‌ماه برگزار شده و برای قطعی شدن موضوع منتظر پاسخ استعلام معاونت عمرانی وزارت کشور و وزارت صمت هستیم با این حال و علی‌رغم ورود ستاد تنظیم بازار، تعرفه ابلاغی سال ۹۸ را اجرا می شود.

تقی‌دخت به دلایل ورود ستاد تنظیم بازار نیز اشاره کرد و افزود: دلیل این ستاد برای ورود به قضیه تعرفه‌ها، اعتراض برخی سازنده‌ها به افزایش تعرفه و تاثیر آن به افزایش هزینه ساخت‌وساز بوده است که به نظر می‌رسد این مورد بیشتر از سوی بسازبفروش‌ها برای کسب سود بیشتر و عدم پرداخت هزینه خدمات مهندسی است و اعتقاد داریم حتی با فرض کاهش تعرفه‌ها و اجرایی نشدن تعرفه‌های سال ۹۸ هزینه مسکن کاهش نمی‌یابد.

سوء تفاهم؛ دلیل ورود ستاد تنظیم بازار

در همین حال, آیدین رحمانی رضاییه معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی در مورد آخرین وضعیت تعرفه خدمات مهندسی گفت: براساس قانون مقررات ملی ساختمان در مبحث ۲ به عهده کمیته ۴ نفره است و به دلیل آنکه ستاد تنظیم بازار، تعرفه‌های سال ۹۸ را افزایش پلکانی عنوان کرده، به این قضیه ورود کرده و فعلا برای نظر قطعی که هیات ۴ نفره مسئول رسیدگی به موضوع تعرفه‌هاست یا ستاد تنظیم بازار، منتظر استعلام از وزارت کشور هستیم و این مورد را پیگیری خواهیم کرد.

به گزارش خبرآنلاین, وی افزود: فعلا تا قطعی نشدن نتیجه استعلام، افزایشی صورت نخواهدگرفت.

رحمانی رضاییه, سوء تفاهم را عامل این شرایط دانست و خاطر نشان کرد: با توجه به دیر ابلاغ شدن تعرفه سال ۹۷، ستاد بر این عقیده است که افزایش دوباره با عنوان تعرفه سال ۹۸ افزایش پلکانی است.

لینک اصل خبر در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    منبع خبر

    سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

      نظرات