سبک زندگی در روزگار مدرن؛ نکته مهم در طراحی استارتاپ ها

سبک زندگی در روزگار مدرن؛ نکته مهم در طراحی استارتاپ ها

معاون برنامه‌ ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد خبر داد؛

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، شهریار آل شیخ در اولین جلسه استارت آپ آنلاین با رویکرد «ایمن‌سازی کسب ‌و کارها در دوران کرونا و پس از کرونا» که توسط گروهی از مراکز حمایتی از کسب ‌و کارهای نوآورانه و استارتاپ های بخش خصوصی برگزار شده بود، اظهار کرد: بیزینس مدل‌های جدید و استارتاپ ها احتیاج فراوانی به پروسه تخریب خلاق و ایجاد ساختارهای جدید دارند. تخریب خلاق نیز نیازمند تفکر انتقادی است که باید در سرفصل دروس آموزشی در نظام آموزشی ما گنجانده شود.
وی افزود: اگر تفکر انتقادی به نوجوانان و جوانان آموزش داده نشود، اساسا نمی‌توانیم به استارت آپ ها و بیزینس مدل‌های نوین دست یابیم.
استارت آپ؛ ایده هایی با امکان تبدیل به کسب و کار

معاون برنامه ‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد در خصوص تعریف استار تاپ بیان کرد: هر کسب ‌و کاری که در قالب کارآفرینی، کارهای تیمی و با شمایل جدید شکل می‌گیرد، لزوما نمی‌ تواند استار تاپ باشد، بلکه استار تاپ ایده‌ هایی است که امکان تبدیل به کسب‌ و کار را داشته باشد.
آل شیخ خاطرنشان کرد: استار تاپ باید بتواند توسط یک شبکه، ارزش ویژه‌ای را که خلق کرده در فضای مستقل از نهاد پایه گذار به توسعه با مقیاس بالا برساند.
تیم خوب؛ یک پارامتر بسیار مهم و تاثیر گذار در حوزه استارت آپ
وی با اشاره به اینکه یک پارامتر بسیار مهم و تاثیرگذار در حوزه استار تاپ، تیم خوب است تصریح کرد: به جرات می ‌توان گفت تیم از ایده خوب نیز مهم‌ تر است. در کشور ما بسیاری اوقات تمرکز بالایی برای ایده خوب گذاشته می‌ شود در حالی ‌که اگر تیم خوبی تشکیل ‌شده باشد، پس از دستیابی به ایده اولیه می ‌توان امیدوار بود که ایده‌ های جدید تر، طرح‌ های بهتر و پروژه ‌های مناسب ‌تری می توان خلق کرد.
معاون برنامه ‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد گفت: بخشی از استارت آپ ها اساسا با هدف تولید محصولی برای مصرف‌ کننده فعالیت نمی‌ کنند، بلکه محصول خود را به استارت آپ و شرکت ثانویه واگذار کرده و یا در شرکت جدید ادغام می شوند.
بی توجهی به منافع مالی؛ آغاز شکست است

آل شیخ بیان کرد: موضوع قابل توجه دیگر عدم توجه به حوزه مالی است، در حالی ‌که در کسب ‌و کارهای اقتصادی عقل مالی اهمیت به سزایی دارد و چنانچه نگاه مالی به کسب ‌و کار نباشد، ورود به کسب ‌و کار خطای بزرگی تلقی می شود اما در فضای کسب‌ و کار ما بسیاری از فعالان برای زمان و انرژی که روی ایده خاصی صرف می کنند، ارزش مالی قائل نمی‌شوند.
وی ادامه داد: همچنین ایمن سازی کسب و کارها نیازمند توجه به شاخص‌ های اساسی است. اولین نکته آن است که باید به آیتم های عدم قطعیت، دقت ویژه کرد که از جمله آن می‌توان به قیمت نفت و اثرات آن بر بخش اعظمی از اقتصاد کشور اشاره کرد.
معاون برنامه ‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: به هر حال چرخه اصلی اقتصاد ما که سبب ورود ارز به کشور می‌شود، اقتصاد نفتی است و چنانچه این حوزه دچار بحران شده و دولت دچار کمبود بودجه شود، برخی از حوزه های خدماتی و عمرانی با کاهش فعالیت رو به ‌رو بوده و برخی امکانات و خدمات در اختیار مردم با محدودیت مواجه خواهد شد و این خود سبب تاثیرات سلسله وار بر اقتصاد خرد می ‌شود.
آل شیخ اظهار کرد: تنش های نظامی در فضای سیاسی خاورمیانه و پاندمی کرونا نیز از دیگر موضوعات عدم قطعیت تاثیر گذار است. هنوز نمی‌ توان برآورد کرد که آثار کرونا بر اقتصاد کشور تا چه حد و به چه شکل خواهد بود. پیش بینی های کلان حکایت از رکود سنگین بر اقتصاد جهان می کند اما نمی‌توان با قطعیت اثرات این رکود را بر اقتصاد کشور تخمین زد.
سبک زندگی؛ جریان سیال تغییرات

وی افزود: نکته بسیار مهم در طراحی استارتاپ ها موضوع سبک زندگی در روزگار مدرن است. در یک بازه هزار ساله تا گذشته نه چندان دور، سبک زندگی جوامع به شکل ثابت و با تغییرات بسیار جزئی ادامه دار بود اما از چند دهه گذشته اما تغییرات چشمگیر در تکنولوژی ها سبب تغییرات شدید در سبک‌های زندگی شده است.
معاون برنامه‌ ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد تصریح کرد: تغییرات بسیار سریع سبب شده که کاربرد ها و هدف گذاری های موبایل نیز افزایش یابد. در حال حاضر رویکرد غالب تبلیغات، فضای موبایلی را نشانه رفته چرا که امکان انتخاب دقیق ‌تر مخاطب و هدف گذاری بهتر را به دست می دهد.
آل شیخ گفت: استارتاپ ها و کسب‌ و کارها نباید روی حمایت مراکز خدماتی ازجمله پارک ها، مراکز کار آفرینی و... چندان حساب کنند و اگر بر اساس این برنامه ها و حمایت ها اقدام به فعالیت کنند کار چندانی از پیش نخواهند برد زیرا این گونه حمایت ها با رفت و آمد ها و چانه زنی های فراوان در فضای کار اشتراکی در نهایت چندان مفید نخواهد بود و تامین مالی از کانال های مختلف ازجمله دوستان، خانواده، سرمایه گذار شخصی و... می ‌تواند مفید تر واقع شود.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری مشهد

    منبع خبر

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد یک شهرداری در شهر مشهد می باشد

      نظرات