بیانیه امور زنان و خانواده  به مناسبت هفته محیط زیست

بیانیه امور زنان و خانواده  به مناسبت هفته محیط زیست

بسم الله الرحمن الرحیم

زمین و منابع آن اندو‌خته‌هایی هستند برای نسل حاضر و نسل‌های آینده و حفاظت از آن‌ها در کنار بهره‌برداری پایدار، گامی است در مسیر حفظ نسل بشر، زیرا که زندگی انسان به عنوان عضوی از این اکوسیستم بزرگ، وابسته به تداوم چرخه طبیعت می‌باشد. در این راستا برای حفظ ذخائر ارزشمند و منابع تجدید ناپذیر محیط زیست عزم جدی و برخورداری از برنامه‌های توسعه‌‌ی پایدار در سطح ملی، منطقه‌ای و بین المللی لازم است تا این سرمایه‌های خدادادی به خوبی حفظ شوند. در بین تمامی تلاشگرانی که در حفاظت از محیط زیست و بهره‌برداری متوازن از منابع طبیعی به رسالت خود عمل می‌کنند، زنان به‌ عنوان یکی از ارکان مهم و تاثیرگذار دستیابی به توسعه پایدار نقش مهمی بر عهده دارند و تاکنون اقدامات عملی موثری در حفاظت از محیط زیست و مصرف بهینه از منابع، در دنیا انجام داده‌ند.
سازمان ملل نیز همواره بر نقش زنان در کاهش خشونت و بهبود توان اکولوژیک سرزمین تاکید کرده است و از زنان  به عنوان یکی از مهمترین سفرا در حوزه صلح و محیط زیست نام برده است.
با عنایت به موارد پیشگفت ما بر این باور هستیم که:
زنان عامل اصلی انتقال فرهنگ صیانت وحفاظت از محیط زیست به نسل آینده هستند. زنان می‌توانند فرهنگ حفاطت از محیط زیست و قانونمندی اکوسیستم  را به خوبی  به نسل‌های آینده منتقل نمایند. پس مبالغه نیست که بگوییم زنان می‌توانند مسیر بسیاری از رفتارهای پرخطر ضد محیط‌زیست را تغییر دهند.
‌    امروزه همچون چند دهه گذشته و حتی با حساسیت و جدییت بیش‌تر به واسطه توام شدن دانش تخصصی و انگیزه‌های غریزی در بهره‌وری پایدار از طبیعت، زنان نیروهای قدرتمندی در مدیریت جوامع و حفاظت از محیط زیست محسوب می‌شوند.
اگر‌چه با وجود این توانمندی‌های ارزشمند و حضور درصد قابل توجهی از زنان تحصیل کرده و آموزش دیده در عرصه محیط زیست و نیز با وجود آن که کشور‌ها با بحران‌های مختلف زیست محیطی مواجهه بوده و ضرورت برنامه‌ریزی و اقدامات جدی برای جلوگیری از ادامه انتشار آلودگی‌ها، تخریب زیستگاه‌ها و نابودی منابع طبیعی اجتناب ناپذیر می‌باشد، اما هنوز حضور قدرتمند زنان در این حوزه‌،  نیاز به نگرش جدی‌تری دارد.
در پایان، ضمن گرامیداشت هفته محیط زیست، در پناه و لطف پروردگار بر مجاهده و نقش آفرینی بیش از پیش زنان ایران در سنگر حفاظت از محیط زیست و تنوع زیستی در سراسر این مرز و بوم،  امید می‌بندیم تا برگ جدیدی بر درخشش خود رقم زنند. بانوان توانمند این مرز و بوم با یاری گرفتن از عزم متعالی خود و خرد جمعی قادر هستند با موثر‌ترین راهکارها و اقدامات در حوزه محیط زیست، کشور را به سمت توسعه پایدار سوق داده و دوش به دوش مردان این سرزمین با مقاومت در برابر برنامه‌ها و اقدامات تخریب کننده زیست محیطی، در مسیر دستیابی به اهداف ارزشمند اصل ۵۰  قانون اساسی کشور جمهوری اسلامی ایران، گامهای محکم و سازنده برداشته و در عین درخشش در آسمان معنویت و اخلاق، در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، علمی و اقتصادی، پیشبرد اهداف زیست محیطی و عزت ملی را به منصه ظهور رسانند. ان‌شاءالله.
لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات