نشست‌های نقد و بررسی، مرجعی برای سیاست‌گذاری‌های  ...

نشست‌های نقد و بررسی، مرجعی برای سیاست‌گذاری‌های ...

نشست‌های نقد و بررسی، مرجعی برای سیاست‌گذاری‌های پیش روی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، احسان اصولی در سومین جلسه از سلسله نشست‌های نقد رویکردهای حوزه اجتماعی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا که با موضوع مشارکت در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی برگزار شد، اظهارکرد: شهر و فضای مدیریت شهری در بحث آسیب‌های اجتماعی با مباحث متعدد و مختلفی مواجه است.

وی با بیان اینکه وجود آسیب‌های اجتماعی در یک شهر، علاوه‌بر اینکه زیست افراد و جامعه شکل‌دهنده شهر را می‌تواند تحت‌الشعاع قرار دهد، هزینه‌هایی نیز به شهر تحمیل می‌کند، گفت: به همین خاطر، چندسرفصل اثرگذار و با فراوانی بیشتر در بحث آسیب‌های اجتماعی را مدنظر قرار دادیم و تلاش شد در جهت کاهش و کنترل این آسیب‌ها اقداماتی انجام دهیم.

اصولی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین آسیب‌های اجتماعی جوامع امروز، درگیری با بحث اعتیاد و معتادین متجاهر است؛ در بعضی مناطق هم گاه با موضوعاتی چون کودک‌آزاری مواجه هستیم.

وی همچنین با بیان اینکه شورای پنجم شهر مشهد و حوزه اجتماعی در بحث تقویت بنیان خانواده و جلوگیری از طلاق سیاست‌گذاری‌‎ها و ورودهای خوبی داشته و اقدامات مختلفی را ساماندهی کرده است، افزود: بواسطه این سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات پیوسته سعی کرده‌ایم، خانواده، بعنوان اساسی‌ترین بنیاد شکل‌دهنده جامعه را تقویت کنیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: این ورودها، اثراتی نیز داشته که خروجی‌های آن برای فعالان حوزه‌های مختلف چون شوراهای اجتماعی محلات و تشکل‌های مردمی و سمن‌ها و صاحبنظران و کارشناسان ملموس است؛ البته این اقدامات هم با نقاط ضعف و قوتی همراه بوده که نقاط ضعف باید رفع شوند و نقاط قوت، تقویت.

اصولی با بیان اینکه شرایط نامناسب مالی و اقتصادی خانوار تاثیربسزایی در ایجاد آسیب‌های اجتماعی دارد، گفت: در مناطق کم‌برخوردار و پیرامونی شهر مشهد، اعضای خانواده و بویژه بانوان از استعدادهای کم‌نظیری در تولید صنایع دستی، مصنوعات چرمی و ... برخوردارند و برهمین اساس، شورای شهر مشهد سعی کرد از طریق حمایت از مشاغل خرد و خانگی و بسترسازی و تسهیل فرآیندها، گام‌های خوبی در این جهت بردارد.

وی افزود: کارگروهی با همین عنوان نیز ذیل کمیسیون اقتصادی و سرمایه‌گذاری شورای شهر مشهد شکل گرفته و سیاست‌گذاری‌ها، هماهنگی‌ها و اقدامات خوبی نیز تاکنون شاهد بوده‌ایم.

اصولی تاکید کرد: شوراهای اجتماعی محلات میتوانند حلقه واسط بین تسهیل‌گر و تسریع‌کننده و تولید‌کننده و بازارفروش را ایفا کنند؛ طرحی با همین محوریت در منطقه 4 شهرداری به شکل پایلوت طراحی و آماده شده که ظرف 2 ماه آینده وارد فاز اجرایی می‌شود.

یکی از نکات مورد توجه میهمانان حاضر در جلسه، موضوع اعتیاد کودکان و نوزادان بود و اصولی در این خصوص گفت: متولی اصلی در بحث اعتیاد، بهزیستی است ولی با این وجود اگر بدانیم این مهم آسیبی جدی است و تعداد افراد زیادی را درگیر کرده، همچون سایر زمینه‌ها، همکاری و رویکرد حمایتی خواهیم داشت.

وی افزود: تشکل‌های مردمی و سمن‌ها و خیریه‌های فعال در بحث کودکان و نوزادان معتاد نیز باید اطلاعات و داده‌های لازم را در اختیار مدیریت شهری قرار دهند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد در پاسخ به دغدغه‌ برخی افراد حاضر در نشست درخصوص کمبود فرهنگسرا و سرانه‌های فرهنگی در مناطق کم برخوردار مشهد، گفت: در بخش سرانه‌های آموزشی و زیرساخت‌های فرهنگی در مناطق کم‌برخوردار، نسبت به سایر مناطق وضعیت بهتری شاهد هستیم و این سرانه‌ها در مناطق 4 و 5 و 6 از سرانه مناطق 1 و 9 شهرداری نیز بیشتر است.

اصولی در بخش پایانی صحبت‌های خود تصریح کرد: تمامی دغدغه‌ها و نکات مطرح شده در این جلسات، مورد به مورد ثبت و مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ کمیسیون فرهنگی، در تبیین و تعریف سیاست‌گذاری‌های خود از تک‌تک این مسائل و نکات مطرح شده استفاده می‌کند تا اقدامات براساس دغدغه‌های شهروندان پیش برود.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات