60 درصد گردوغبار با منشاء ‌داخلي مهار شده است

60 درصد گردوغبار با منشاء ‌داخلي مهار شده است

معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان محيط زيست از شناسايي 33 ميليون هكتار مناطق منشاء گرد و غبار خبر داد و گفت: ‌امروز مي توانيم مدعي باشيم 60 درصد گردوغبار با منشاء داخلي را مهار كرده‌ايم و بقيه نيز در سه سال آينده مهار خواهد شد.

به گزارش«پارما» از پايگاه اطلاع رساني سازمان حفاظت محيط زيست ، «عيسي كلانتري» روز جمعه در پيامي به مناسبت روز جهاني محيط‌زيست اظهار داشت: امسال يكي از اهداف بزرگ ما پايش صنايع به ويژه صنايعي است كه به علت منافع كوتاه‌مدت خود منافع بلندمدت مردم را ناديده مي‌گيرند و منافع محيط‌زيستي مردم را تامين نمي‌كنند برخورد قانوني خواهيم كرد.  با صنايع و كارخانجات متخلف و آلاينده برخورد قانوني خواهيم كرد و تعطيل مي‌شوند.


وي ادامه داد: امروز محيط زيست جهاني از مشكلات زيادي رنج مي‌برد كه بزرگترين آن گرم شدن كره زمين است. اين امر گونه‌هاي گياهي، جانوري و دريايي زيادي را در معرض تهديد قرار داده است همچنين فرسايش آبي و خاكي و ژنتيكي نيز از ديگر تهديدات گرم شدن كره زمين است.

معاون رئيس جمهور با بيان اينكه دولت يازدهم و دوازدهم اقدامات خوبي در زمينه حفظ محيط زيست انجام داده است، گفت: موضوعي كه در دولت دوازدهم تصويب شد تخصيص منابع آبي به تالاب‌هاي كشور است تا پيش از اين هيچ وقت تخصيص آب براي تالاب‌ها را به رسميت نمي‌شناختيم پس از تصويب قانون توزيع عادلانه آب در سال 1361 هيچ زماني وزارت نيرو خود را ملزم نمي‌دانست كه به تالاب‌هاي كشور آب تخصيص دهد اما امروز براي 38 تالاب آب تخصيص داده‌ايم و براي 34 تالاب هم پايان امسال تخصيص داده خواهد شد و بقيه تالاب‌ها براي سال آينده اجرا خواهد شد.

رييس سازمان حفاظت محيط زيست به موضوع گرد و غبار به عنوان يكي ديگر از مشكلات سيستم محيطي اشاره كرد و گفت: در اين مدت تمام مناطق منشاء خيزش گرد و غبار را در كشور شناسايي كرديم و حدود 33 ميليون هكتار از 164 ميليون هكتاري منشاء گرد و غبار تشخيص داده شد.

وي گفت: در سه سال گذشته براي مقابله با منشا گرد و غبار 300 ميليون دلار از محل صندوق توسعه ملي تخصيص داده شد و امروز مي‌توانيم مدعي باشيم بيش از 60 درصد از منشاء گرد و غبار داخلي را مهار كرده‌ايم و بقيه نيز در سه سال آينده مهار خواهد شد.

به گفته معاون رييس جمهوري و رييس سازمان محيط زيست،  يكي از فاكتورهاي توسعه پايدار حفظ حقوق نسل‌هاي بعدي است.

كلانتري ادامه داد : پسماند يكي ديگر از معضلات زيست محيطي است كه دست ساز انسان است و حاصل مصرف بيش از حد است كه در كشور ما به ويژه در استان هاي ساحلي به معضلي بزرگ تبديل شده ‌است.

وي تاكيد كرد: در اين مدت توانستيم با رايزني و همكاري با سازمان  برنامه و بودجه، قيمت انرژي حاصل از مصرف پسماند را از حدود 460 تومان به هزار و 400 تومان افزايش دهيم اين افزايش قيمت باعث مي‌شود كه بخش خصوصي با انگيزه بيشتري درباره سرمايه گذاري در اين بخش وارد عمل شود و اميدواريم نيروگاه‌هاي در دست ساخت با اين مصوبه به سرعت تكميل شوند.

رييس سازمان حفاظت محيط زيست گفت: از سوي ديگر مجلس سال گذشته اين مجوز را به سازمان محيط‌زيست داد كه يك سوم از جرايم ماليات ارزش افزوده را به محيط زيست تخصيص دهد كه اين منابع براي پسماندها در شهرهاي مختلف با اولويت شمال هزينه شود.

وي افزود : همچنين از محل جرايم يك در هزار صنايعي كه پسماندهاي صنعتي توليد مي‌كنند تا سقف هزار ميليارد تومان اعتبار تخصيص داده شد تا با همكاري وزارت كشور و شهرداري‌ها براي از بين بردن پسماندها سرمايه گذاري شود.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات