پیش‌بینی بارش‎های نرمال پاییزی برای تهران

پیش‌بینی بارش‎های نرمال پاییزی برای تهران

http://bananews.ir/مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران با نرمال خواندن وضعیت بارش های جوی استان تهران در فصول مختلف سال، گفت: برای پاییز پیش بینی بارش های خوبی شده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ، خسرو ارتقایی اعلام کرد: با وجود اینکه در چند روز ابتدایی مهرماه تنها ۱/۰ میلیمتر بارش در تهران ثبت شده است و این میزان در مقایسه با دوره بلندمدت ۵/۱ میلیمتر کاهش نشان می دهد، اما بر اساس آمار و تجربه های گذشته بارش های پاییزی در حد نرمال پیش بینی می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران با نرمال دانستن وضعیت بارش های پاییز امسال در استان تهران، اظهار داشت: بر اساس آمار هر چه از آبان ماه به سمت زمستان پیش می رویم بارش ها وضعیت بهتری خواهد داشت و به سمت نرمال گرایش می یابد.

به گفته ارتقایی، بارش ها در پاییز به ویژه اگر همراه با برف باشد در حجم رواناب تاثیرگذار بوده و ذخیره قابل قبولی را برای مخازن سدها بر جای خواهد گذاشت.

وی با اشاره به وضعیت بارش های استان تهران در سال آبی ۹۰ - ۸۹، اظهار داشت: در مجموع میزان بارش های این استان ۳۴۲ میلیمتر به ثبت رسید که این میزان در مقایسه با ۳۳۸ میلیمتر متوسط بارندگی های دوره بلندمدت، نزدیک به ۴ درصد افزایش نشان می دهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران، افزود: پراکنش این بارش ها نشان می دهد که در زمستان و اوایل بهار بارش های خوبی صورت گرفته است. بارندگی ها در تابستان با کاهش مواجه شد اما در شهریورماه ۹۰ با بارش هایی که اتفاق افتاد، وضعیت بارندگی استان در حد نرمال بود و در مجموع سال آبی خوبی را پشت سر گذاشتیم.

ارتقایی در ادامه با بیان اینکه خشکسالی در سال های گذشته بر حجم رواناب های سطحی استان موثر بوده و این امر بر آب موجود در سدهای تهران تاثیر گذاشته است، اظهار داشت: در پایان سال آبی ۹۰ - ۸۹ حجم آب موجود در مخازن ۴ سد استان ۶۰۵ میلیون مترمکعب گزارش شده که این میزان در مقایسه با سال آبی گذشته ۱۰ میلیون مترمکعب بیشتر است.

وی حجم آب موجود در سد لار را حدود ۱۰ درصد ظرفیت آن عنوان کرد و افزود: در مخزن این سد هیچ گاه بیش از ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره نشده است اما با مطالعاتی که جهت علاج بخشی سد لار در حال انجام است، امید می رود در آینده ای نزدیک برای حجم آب مورد انتظار در این سد برنامه اجرایی مناسبی ارایه شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران حجم آب موجود در سد لتیان را ۷۶ میلیون مترمکعب خواند و گفت: این میزان ۸۰ درصد ظرفیت سد لتیان است ضمن اینکه موجودی آب مخزن سدهای امیرکبیر و طالقان هم اکنون به ترتیب ۱۶۷ میلیون مترمکعب (۸۰ درصد) و ۲۹۵ میلیون مترمکعب (۷۰ درصد) است.

ارتقایی وضعیت سد طالقان را در مقایسه با سال های پیش مناسب تر ارزیابی کرد و بیان داشت: سال آبی که سپری شد، به گونه ای بود که افزون بر تامین آب مورد نیاز تهران و کرج، آب کشاورزی دشت قزوین نیز تامین شد که این موضوع برای مدیران دست اندرکار بسیار خوشحال کننده بود.

وی سال آبی ۹۰ - ۸۹ را سالی بدون کمبود آب شرب برای استان تهران برشمرد و ادامه داد: نزدیک به ۷۰ درصد آب شرب استان از منابع سطحی و مابقی از چاه ها و منابع آب زیرزمینی تامین می شود و امسال به لطف خداوند این میزان آب جوابگوی نیاز استان بوده است.

 

 

    نظرات