احیای کامل دریاچه ارومیه در سال ۱۴۰۶

احیای کامل دریاچه ارومیه در سال ۱۴۰۶

عیسی کلانتری صبح امروز در گفت وگو اختصاصی با خبرنگار فارس در تبریز گفت :  در ۶ ماه آینده  طرح  زاب به اتمام می رسد و با انتقال آب از زاب، سد پسوه و تصفیه خانه های ارومیه و تبریز سالانه حدود یک میلیارد متر مکعب آب به صورت دائم وارد دریاچه خواهد شد که  با انتقال این آب ها ، دریاچه در سال ۱۴۰۶ با ۱۴.۷ میلیارد متر مکعب آب به طور کامل احیا خواهد شد.
رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست  پیش بینی کرد ؛ کارهای سخت افزاری دریاچه شامل انتقال آب از پسوه، زاب و تصفیه خانه های ارومیه و تبریز امسال به اتمام برسد.
کلانتری با اشاره به قول تامین منابع مالی از سوی دولت گفت : هفته گذشته به دستور رئیس جمهور  ۳۰۰ میلیارد تومان به این طرح اختصاص یافت .


معاون رئیس جمهور  افزود :  یکی از مهمترین عوامل احیای دریاچه ارومیه کاهش آب کشاورزی است که از هدف ۴۰ درصدی کاهش ۳۶ درصد آن تحقق یافته و بر خلاف تصورات اولیه که گمان می شد کاهش آب منجر به کاهش تولید محصول می شود، طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی حدود ۱۷ درصد تولید محصولات کشاورزی افزایش داشته است.

رئیس سازمان محیط زیست  ادامه داد: این افزایش نشان می دهد قبلا آب بقدری در این بخش زیاد بوده که هدر رفته و با نفوذ به زه  منجر به خفگی و از بین رفتن محصول می شد.
کلانتری همکاری مردم و رسانه ها  را در کاهش حداکثری مصرف حق آبه دریاچه ارومیه موثر دانست و گفت: از شخص رئیس جمهور هم تشکر می کنم چرا که همان طور که در سال ۹۲ قول داده بودند با وجود تمام مشکلات و محدودیت های مالی تا حد امکان منابع احیای دریاچه را تامین کردند.

لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات