استفاده از ظرفیت شن چال ها در مدیریت سیلاب

نظر به ابلاغ اعتبار در حوزه آبخیزداری و آبخوان داری به اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و با هدف اجرای طرح های تغذیه مصنوعی و استفاده از معادن شن و ماسه در اراضی کشاورزی، بازدید مشترکی با حضور نمایندگان دستگاه های ذیربط از سازمان مدیریت و برنامه ریزی، شرکت آب منطقه ای، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری ، سازمان صنعت، معدن و تجارت ، اداره کل امور اراضی و جهاد کشاورزی از تعدادی از معادن شن و ماسه در اراضی کشاورزی(شن چالها) در روستای آهنگر محله شهرستان گرگان انجام شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان، در این بازدید ، ضمن تاکید معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای بر: استفاده از ظرفیت شن چال ها در مدیریت سیلاب ، موضوعاتی مانند مالکیت شخصی این اراضی، نحوه واگذاری و اقدامات حفاظتی و پیشگیرانه برای جلوگیری از بروز حوادث ، دوره زمانی نحوه آبگیری این شن چالها و پروژه های تغذیه مصنوعی ، اتخاذ تمهیدات و ساز وزارت لازم برای عدم آبگیری مخازن مذکور در شرایط کم آبی و نرمال با هدف اولویت تامین آب مصارف پایاب مطرح شد.

مهندس دهقان بیان کرد: در طراحی سازه آبگیر و پایداری شیروانی های حوضچه ها و خروجی آب از حوضچه ها باید ملاحظات لازم در نظر گرفته شده به گونه ای که دبی سیلابی فقط صرفا وارد این حوضچه ها شود و مدیریت بر نحوه آبگیری سازه ها وجود داشته باشد. و نیز ساز و کار لازم برای امکان واگذاری نگهداری و بهره برداری این حوضچه ها به مالکین چاههای پایاب طرح های تغذیه مصنوعی اتخاذ شود.

وی افزود: در سیلاب اسفند 97 و فروردین 98در حوضه سد کوثر از  ظرفیت معادن شن و ماسه در محدوده گرمابدشت  استفاده شد وقسمتی از سیلاب گرمابدشت به این حوضچه ها هدایت و بخشی از سیلاب قره سو کنترل شد.

مهندس دهقان بیان کرد: این ظرفیت می تواند به عنوان یکی از روشهای کنترل سیلاب باشد و با توجه به جایگاهی که این حوضچه ها دارند این اقدام میتواند به صورت مستقیم در تغذیه سفره های عمیق و تحت فشار دشت اثر داشته باشد و از آنجا که این سفره ها به شدت آسیب دیده اند استفاده از آب مازاد رودخانه ها در  طر حهای تغذیه مصنوعی بخشی از کسری آب مخزن را بهبود خواهد بخشید .

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان افزود: احداث بندهای پلکانی در مسیر رودخانه نیز در این بازدید مطرح شد که می تواند به بازسازی بستر رودخانه ها که به شدت دچار آسیب و کف کنی شده اند، کمک کرده و  و سطح آن ها را به حالت متعادل برگرداند و در نهایت رودخانه ها را از حالت تخلیه کننده سفره آب زیرزمینی به تغذیه کننده آبخوان تبدیل نماید.

همچنین دراین بازدید مقرر شد شرکت آب منطقه ای مطالعات طرح های تغذیه مصنوعی در سطوح  مختلف را در اختیار اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری قرار دهد تا امکان استفاده حداکثری از این اعتبارات صورت گیرد.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای گلستان

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای گلستان

    شركت آب منطقه‌ای گلستان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات