لزوم  اصلاح نگاه به بهسازی و نوسازی در بافت تاریخی فرسوده

لزوم اصلاح نگاه به بهسازی و نوسازی در بافت تاریخی فرسوده

http://www.bananews.ir/عضو هیات مدیره شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران گفت: برای رسیدن به مطلوبیت در نوسازی و بهسازی بافت‌های تاریخی فرسوده در شهرها نیازمند اصلاح نگاه متولیان هستیم.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) محمد آیینی در جمع خبرنگاران در شیراز افزود: تاکنون دو نگاه متمایز و متفاوت به این مقوله وجود داشته که یکی قایل به حفظ بافت تاریخی و دیگری قایل به تخریب و نوسازی کامل آن بوده است.

وی با تصریح اینکه این دو نگاه یکی در افراط کامل و دیگری نمودی از تفریط است، گفت: وجود این نگاه‌ها در مجموعه‌های متولی زمینه‌ساز کندی و سکون در روند بهسازی، نوسازی و ترمیم بافت‌های تاریخی فرسوده شده است.

آیینی اضافه کرد: مدیریت امروز شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران به‌عنوان متولی نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده شهری با هیچ یک از این دو دیدگاه موافق نیست، ما اعتقاد داریم باید در کنار حفظ ارزش‌های تاریخی در شهرهای مختلف، امکان مناسبی برای ساکنان واحدهای مسکونی اطراف بافت تاریخی ارزشمند فراهم کرد.

وی با بیان اینکه این رویکرد در برخی از شهرهای ایران مد نظر قرار گرفته و نتایج مطلوبی در پی داشته است، از تشکیل کمیته‌ای مشترک برای حل این مشکل خبر داد و گفت: کمیته‌ای با عضویت نمایندگان وزارت‌خانه‌های کشور، راه و شهرسازی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در کشور تشکیل شده است که اعضای این کمیته راه‌های حل مشکلات موجود را بررسی خواهند کرد.

آیینی با طرح این سوال که چرا مشارکت ساکنان بافت فرسوده شهری در شیراز برای نوسازی و بهسازی واحدهای مسکونی موجود، به نسبت سایر شهرهای ایران کمتر بوده است؟، لزوم همراهی بیشتر رسانه‌ها در این زمینه را یادآور و متذکر شد: احساس می‌کنم در این زمینه رسانه‌ها باید بدون چشمداشت مادی و در راستای کمک به عمران و بهسازی شهری وارد شوند.

خبرنگار ایسنا در پاسخ به این سوال عضو هیات مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، گفت: در بررسی‌هایی که برخی از خبرنگاران طی دو سال اخیر انجام داده‌اند بیش از هفده عامل اصلی در فقدان تمایل نزد مردم برای مشارکت در نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده وجود دارد.

علی‌محمد پشوتن با بیان اینکه هم‌اینک اکثر ساکنان بخش‌های وسیعی از بافت فرسوده شهر شیراز را اتباع بیگانه و مهاجران روستایی و شهرستانی تشکیل می‌دهند، افزود: اکثر مالکان واحدهای مسکونی این بافت به نقاط دیگر نقل مکان کرده و واحدمسکونی خود را با قیمت‌های بالا به اتباع بیگانه و مهاجران به شیراز اجاره داده‌اند.

وی با یادآور اینکه شیراز بیش از تمام شهرهای ایران دارای بافت تاریخی ارزشمند در نقاط فرسوده شهری است، تصریح کرد: کمرنگ بودن همکاری بین مجموعه‌های متولی در شیراز یکی از دلایل می‌تواند تلقی شود، اما در کنار این موضوع، مقرون به‌صرفه نبودن سرمایه‌گذاری، کم‌اطلاعی و بی‌اطلاعی مردم از مزایا و محاسن نوسازی در این بافت، استفاده تجاری از واحدهای مسکونی در بخش‌های قابل توجهی از بافت فرسوده توسط تجار و کسبه، مشکلات امنیتی موجود در مناطق فرسوده شهری شیراز و ... از دیگر عوامل موثر به‌شمار می‌رود.

خبرنگار روزنامه عصرمردم نیز با بیان اینکه اکثر مالکان واحدهای مسکونی بافت فرسوده شهری در شیراز، حاضر به ادامه سکونت در این منطقه با وضعیت فعلی امنیت و رفاه موجود نیستند، گفت: اغلب این مالکان منازل خود را اجاره داده و به نقاط دیگر نقل مکان کرده‌اند.

زهرا جعفری با بیان اینکه تعامل رسانه‌ها با شرکت عمران و بهسازی شهری در استان فارس و شیراز مناسب بوده و هست، گفت: برای رسیدن به سطحی مطلوب از نوسازی و بهسازی خانه‌های موجود در بافت فرسوده شهری در شیراز باید عوامل موثر را با دقت شناسایی و همزمان در رفع همه این عوامل تلاش کرد.

 

 

    نظرات