تامین آب شرب و صنعت از مهمترین اهداف احداث سدهای استان است.

مهندس پرویز قزلباش؛ معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای زنجان در خصوص طرحهای توسعه منابع آب استان زنجان، با خبرنگار صدا و سیمای مرکز زنجان گفتگو کرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای زنجان،قزلباش با اشاره به اینکه ایجاد اشتغال در بخشهای مختلف بخصوص کشاورزی و صنعت و خدمات از طریق تامین آب پایدار امکانپذیر است،اظهارداشت: ایجاد اشتغال در بخش کشاورزی بسیار کمتر از بخش صنعت است چون طبق آماری که جهاد کشاورزی اعلام کرده  حدود نیم نفر در هکتار برای بخش کشاورزی اشتغال ایجاد می شود و این در حالی است که اگر یک کارخانه در استان ایجاد شود و بتوان آب با ثباتی برای آن تامین نمود، چند صد نفر در آن جذب خواهد شد و این در حالی است که با این روش علاوه بر مصرف پائین آب ،راندمان بالایی را ایجاد می کند .

وی، تصریح کرد:در خصوص سد تالوار نیز این قاعده حاکم است و با بازنگری که در دوران خشکسالی صورت گرفت، اهداف این طرح از کشاورزی به سمت شرب و صنعت سوق پیدا کرد و توسعه کشاورزی آن کاهش یافت به نحوی که فقط در استان کردستان آن هم به دلیل واقع شدن مخزن سد در این استان حدود هزار هکتار زمین کشاورزی از این سد منتفع خواهد شد و برای استان زنجان و همدان در بخش شرب و صنعت برنامه ریزی شده است.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای زنجان، افزود: با توجه به آورد خوبی که در دو سال اخیر سد تالوار داشته است،  پیگیر هستیم تا تأمین آب شرب خدابنده را از این سد انجام دهیم.

وی گفت: چون هدف و وظیفه اصلی وزارت نیرو تامین آب شرب استان و شهرستان و بخش های کوچکتر است بعد از آن تامین نیاز صنعت و در مرحله بعدی توسعه کشاورزی ولی با در نظر گرفتن حقابه های موجود،توسعه کشاورزی امکانپذیر نیست ،مگر این که در صورت وقوع یک جو پایدار در بارندگیهای کشور و استان ،بازنگری دوباره ای از سوی وزارت نیرو در این راستا صورت پذیرد.

قزلباش، در خصوص سد گلابر اظهار داشت: مقرر شده بود که برای پائین دست این سد 2400 هکتار از اراضی کشاورزی تخصیص داده شود ولی بدلیل نیاز آب در بخش صنعت در شهرستان ایجرود ،یک بازنگری صورت گرفت و حدود هزار هکتار از این اراضی تامین آب شد.

وی افزود: سدگلابر برای بخش شرب در نظر گرفته نشده وچون همانطوریکه گفته شد صنعت ،نیازمند آب پایدار است، برای تامین آب صنعت این شهرستان ،از تخصیص آب بخش کشاورزی کاسته شد تا این امر محقق گردد.

قزلباش،در خصوص فلسفه وجودی همه سدهای استان و بخصوص سد تالوار گفت: وجود یک پتانسیلی که بتوانیم آبهای جاری شده از ناحیه باران و برف را در منطقه حفظ و نگهداری نمائیم از واجبات است و این موضوع هیچ منافاتی با مسائل زیست محیطی نداشته بلکه خود در راستای حفظ زیست بوم آن منطقه می باشد.

وی گفت:در خصوص سد کینه ورس نیز در سال 97 حدود 26 کیلو متر لوله برای خط انتقال آن علی رغم مطالبات بالای پیمانکار ، خریداری شده و اجرا شده است و پروژه بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای زنجان، افزود:سد مشمپا 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیگیر عملیات اجرایی آن هستیم و در صورت تزریق اعتبار لازم، احداث این سد نیز سرعت بالایی خواهد یافت.

قزلباش،با تاکید بر این موضوع که همه سدهای استان مهندسی ارزش شده و با مقیاس صحیح مکان یابی و جانمایی شده اند، تصریح کرد:امیدواریم همه نهادهای مسئول و سازمانهای مردم نهاد در خصوص جذب سرمایه گذار با ایجاد زیرساخت های مناسب و تامین آب پایدار برای توسعه استان، همکاری و هم افزایی لازم را داشته باشند.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای زنجان

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای زنجان

    شركت آب منطقه‌ای زنجان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات