تفاهم نامه سه جانبه آغاز اجرای جداسازی و بازچرخانی آب های خاکستری  ...

تفاهم نامه سه جانبه آغاز اجرای جداسازی و بازچرخانی آب های خاکستری ...

تفاهم نامه سه جانبه آغاز اجرای جداسازی و بازچرخانی آب های خاکستری ساختمان ها

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، سید محمود هاشمی فرماندار مشهد در ابتدای این مراسم که با حضور شهردار و جمعی از اعضای شورای شهر، مدیرعامل شرکت آبفای مشهد، معاونان شهردار و همچنین معاون مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ضمن تقدیر از مدیریت شهری مشهد در این خصوص گفت: اجرای طرح جداسازی و بازچرخانی آب های خاکستری یکی از راه های مناسب تامین آب برای مصارف غیر شرب به ویژه آبیاری فضای سبز است.
وی افزود: میزان مصرف آب شهر مشهد ۱۳هزار و ۲۷۰ لیتر در ثانیه است درحالی که آب شرب تولیدی حدود ۱۱ هزار لیتر در ثانیه است که اجرای این طرح می تواند به رفع این کمبود کمک کند.

*برای بازچرخانی آب های خاکستری هرچه هزینه کنیم ضرر نخواهیم کرد
علیرضا شهریاری نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد نیز در ادامه این مراسم با اشاره به اهمیت استفاده از پساب های تصفیه شده برای مصارف غیر شرب و آبیاری فضای سبز اظهارکرد: بر این اساس هرچه زودتر تصفیه خانه های محلی که در حال احداث است را به بهره برداری برسانیم به نفع شهر و مردم خواهد بود.
وی افزود: تعداد زیادی از درخت ها و فضاهای سبز در خیابان های فرعی نیاز به آبیاری دارند که با اجرای طرح بازچرخانی آب های خاکستری ساختمان ها و منازل می توان این درختان را آبیاری کرد.
شهریاری اضافه کرد: معتقدم با وجود کمبود منابع آبی و در مقابل نیاز شهر به توسعه فضای سبز هر چقدر برای بازچرخانی آب های خاکستری و تصفیه پساب ها هزینه کنیم ضرر نخواهیم کرد.

*تجربیات سایر کشورها در حوزه بازچرخانی آب های خاکستری مورد توجه قرار گیرد
در ادامه این مراسم شهناز رمارم عضو دیگر هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر، نیز با تقدیر از شهرداری مشهد در اجرای این طرح اظهارکرد: حرکت خوبی برای تامین منابع آبی از محل بازچرخانی آب های خاکستری ساختمان ها و منازل مسکونی آغاز شده است اما این امر نباید باعث طولانی شدن دریافت پروانه شود.
وی گفت: تعداد زیادی از شهرهای بزرگ جهان تجربیات خوبی در زمینه جدا سازی و بازچرخانی آب های خاکستری دارند که پیشنهاد می دهم به این تجربیات نیز برای پیشبرد طرح توجه شود.
رمارم ادامه داد: بابت پیگیری های انجام شده برای به سرانجام رساندن این طرح و امضا شدن این تفاهم نامه به شهردارو معاونت خدمات شهری و همکارانشان خدا قوت می گوییم.

*قدم بزرگ شهرداری مشهد برای بازچرخانی آب های خاکستری
اسماعیلیان، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد نیز در ادامه این مراسم تصریح کرد: شهرداری مشهد قدم های بزرگی در اجرای شبکه جداسازی آب شرب از آب خام، احداث تصفیه خانه های محلی و همچنین بازچرخانی آب های خاکستری برداشته است که این اقدامات جای تقدیر دارد.
وی افزود: جلسات کارشناسی خوبی برای آماده شدن این تفاهم نامه برگزار شده است و اکنون آمادگی همکاری برای اجرایی شدن طرح جداسازی و بازچرخانی آب های خاکستری ساختمان ها و منازل مسکونی را داریم که تاثیر زیادی در حفظ منابع آبی خواهد داشت.
همچنین درا دامه این مراسم شرکا، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی نیز گفت: برای اجرای این طرح دوره های آموزشی مورد نیاز برگزار و اکنون آماده اجرایی کردن تفاهم نامه هستیم.
وی اضافه کرد: معتقدم طرح در ابتدا باید به صورت داوطلبانه و در ساختمان های بزرگ و بلند مرتبه شهر اجرایی شود.
عرفانی معاون مدیرکل حفاظت محیط زیست استان نیز در این خصوص گفت: برای این که شهری زیست پذیر و پایدار داشته باشیم به اجرای اینگونه طرح ها نیازمندیم.
وی افزود: متاسفانه اکنون حجم تولید فاضلاب مشهد دو برابر ظرفیت تصفیه خانه ها است که این کار باعث خالی شدن فاضلاب در کشف رود می شود.
همچنین، در ادامه این مراسم محمد رضا حسین نژاد، معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد نیز گفت: معتقدم برای اجرای این طرح باید روش اجرا، نوع مصرف، فرهنگسازی و تشویق مردم به این کار برنامه ریزی های مناسب انجام شده و طرح مرحله به مرحله اجرایی شود.
مجید خبیری

لینک اصل خبر در سایت شهرداری مشهد

    منبع خبر

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد یک شهرداری در شهر مشهد می باشد

      نظرات