مسئولان سایر دستگاه‌ها هم پاسخگوی مسائل و مشکلات  ...

مسئولان سایر دستگاه‌ها هم پاسخگوی مسائل و مشکلات ...

مسئولان سایر دستگاه‌ها هم پاسخگوی مسائل و مشکلات شهروندان باشند

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، چهارمین جلسه از سلسله نشست های نقد و بررسی رویکردهای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد با موضوع مشارکت در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی برگزار شد.

عظمی، شورای اجتماعی محله کلاهدوز یکی از فعالان اجتماعی حاضر در این نشست، ضمن تشکر بابت دغدغه مندی کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد برای آسیب‌های اجتماعی، گفت: خانواده نقش بسزایی در ایجاد و یا پیشگیری از بسیاری از آسیب‌ها دارد.

وی با بیان اینکه مهمترین رکن تشکیل جامعه نیز خانواده محسوب می‌شود و در قرآن نیز آیات متعددی در این خصوص نازل شده است، گفت:60 درصد آسیب‌‎های اجتماعی ما ریشه در خانواده دارد و برای پیشگیری از این آسیب‌ها میتوان راه حل را در پیروی از قرآن دانست.

** دادی، عضو شورای اجتماعی محله بلال هم در این جلسه وجود معتادین متجاهر و خرید و فروش مواد را ریشه ناامنی در محله خود دانست و گفت: محله بلال تا حرم مطهر رضوی 5 کیلومتر فاصله دارد ولی از نظر امکانات شرایط خوبی نداریم؛ با وجود اینکه 24 هزار نفر سکنه دارد.

وی در ادامه افزود: در این خصوص تاکنون نامه‌نگاری های متعددی با دستگاه های مختلف انجام شده ولی جواب مشخصی دریافت نکرده‌ایم و پیگیری نشده است.

*دولتی مقدم از محله قائم سیدی نیز در این نشست گفت: بخشی از انتقادات مطرح شده در نشست‌های قبل موضوع امنیت بود و انتظار داریم که شورای شهر از فرمانده نیروی انتظامی یا معاونت‌های آنها دعوت نماید و پاسخگوی شهروندان باشند.

وی با بیان اینکه درکنار موضوع امنیت، آموزش و پرورش، بهداشت و ... نیز دیگر دغدغه‌های ماست، تصریح کرد: برخی از دفاتر تسهیلگری در حوزه آموزشی فعالیت خوبی دارند ولی برخی هم صرفا به حوزه های عمرانی توجه دارند.

دولتی مقدم افزود: در بازدیدها و کمیسیون های تخصصی میتوانند از شوراهای اجتماعی محلات دعوت کنند و در فرآیندهای مختلف نظرات اعضای شورای محلات را جویا شوند.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم جلسات اینچنینی خروجی قوی داشته باشند تا حضور عمومی نیز پررنگ‌‎تر شود و همکاری‌های عمومی نیز افزایش یابد.

دولتی مقدم گفت: حضور مسئولین در محلات، در پیشگیری از آسیب‌ها نقش بسزایی دارد.

** علوی‌منش، عضو شورای اجتماعی محله مهرآباد پیشنهاد برگزاری این جلسات در فرهنگسراهای سطح محله را داد و تصریح کرد: ظرفیت و اساتید کلاس‌های فرهنگسراها میتوانند در سطح محلات بیایند و در فضایی دیگر ارائه شود.

علوی‌منش با بیان اینکه از ظرفیت مساجد بعنوان سنگر فرهنگی نباید غافل شویم، گفت: کرونا همه دستگاه‌ها و بخش های مختلف را کنار هم قرار داد و شاهد رزمایش مواسات بودیم؛ همچون بسته های کمک معیشتی، میتوان بسته‌های فرهنگی نیز در سایه تعامل بخش های مختلف تهیه و توزیع شود.

وی افزود: امنیت، مقوله ای بسیار مهم است و هرنقطه که شاهد امنیت باشیم، پیشرفت در حوزه‌ها و زمینه های مختلف خواهیم داشت.

** درودی، عضو شورای اجتماعی محله مسلم نیز با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی محدود به محلات مشخص نیست و شامل تمام شهر می‌شود، اظهارکرد: شهرداری مشهد در بحث فرهنگی ورود خوبی داشته و باید قدم های بیشتری در جهت انس عمیق تر جوانان با قرآن، ورزش، سبک زندگی اسلامی و ... برداشته شود تا آسیب های اجتماعی کاهش یابد.

** برکپور، عضو شورای اجتماعی محله تلگرد، دیگر میهمان حاضر در جلسه بود و با بیان اینکه در کنار طرح مسائل و مشکلات باید راهکار هم ارائه کرد، گفت: یکی از مشکلات بزرگ ما مسئولینی هستند که اقدام اساسی برای مردم انجام نمی‌دهند.

وی تاکید کرد: شورای اجتماعی محلات باید در حوزه های مختلف محور باشند و یکی از انتظارات ما این است که شوراهای اجتماعی در شهرداری های مناطق دفتر داشته باشند.

** خزایی، دیگر فعال اجتماعی و عضو شورای اجتماعی محله امیر‌آباد در این جلسه با بیان اینکه آسیب های اجتماعی نیازمند توجه مداوم و مستمر است و راهکارهای عملی با اقتضای هر محله می‌طلبد، گفت: مسابقات دوره‌ای ثابت و مستمری میتوان با محوریت آسیب های اجتماعی برگزار کرد.

خزایی، بکارگیری گروه های روانشناس و مربی برای آسیب دیده اجتماعی را یکی دیگر از نیازهای محلات دانست و اظهارکرد: فرد آسیب دیده را، شامل هر مقوله ای که هست، باید به شکل کارشناسانه به سراغش برویم.

** بیگلریان، عضو شورای اجتماعی محله رضائیه با بیان اینکه فقر فرهنگی را به دو دسته مادی و معنوی می‌توان تقسیم کرد، گفت: فقر فرهنگی مادی با توانمندسازی و توجه به قشر کم‌درآمد و ایجاد شغل برای آنها قابل کنترل است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: فقر فرهنگی معنوی مهمترین موضوع است چراکه اگر در این حوزه قوی شویم و نقایص ما برطرف شود، فقر فرهنگی مادی را هم تحت پوشش قرار می‌دهد.

** ابراهیمی عضو شورای اجتماعی محله دروی هم در این جلسه با بیان اینکه یکی از مشکلات محله دروی تجمع معتادین و سرقت و دزدی است، گفت: اوقات فراغت جوانان و کودکان ما باید مورد توجه قرار گیرد و یکی دیگر از نکات مورد توجه، اشتغال است تا موجب کاهش آسیب های اجتماعی شد.

فیروزی، دیگر فعال اجتماعی حاضر در این جلسه با بیان اینکه آسیب های اجتماعی شامل حوزه های مختلفی است، تصریح کرد: روی یک موضوع باید تمرکز کنیم و درصدد برطرف کردن آن برآییم؛ در گام های بعد میتوان سایر آسیب ها را مدنظر قرار داد.

وی سهولت دسترسی به مواد دخانی را یکی دیگر از آسیب های سطح شهر دانست و افزود: متاسفانه اکثر فروشگاه‌های ما اعم از مواد غذایی و ... نسبت به فروش مواد دخانی اقدام می‌کنند و این سهولت دسترسی آسیب زاست.

** دهقان، از فعالان حوزه اجتماعی، یکی از اصلیترین عوامل کنترل آسیب های اجتماعی را پرداختن به مسائل در خانواده دانست و گفت: شهرداری بسترهای مناسبی برای گذران اوقات فراغت شهروندان در مناطق کم برخوردار ایجاد کرده که با بهره برداری مناسب از آنها میتوان از اثرات مفید آن هم بهره گرفت.

** شاه‌ولی، از محله شهید رجایی نیز به طرح برخی از مسائل شهرک محله سکونت خود پرداخت و از کمبود سرانه های خدماتی و بهداشتی، با وجود اراضی بایر بزرگ مقیاس، گلایه داشت.

قنبری، کارشناس رشته معماری نیز با تاکید بر اینکه در طراحی فضاهای شهری میتوان دقت نظر بیشتری داشت و از این طریق به آسیب های اجتماعی کمک کرد، گفت: بعنوان مثال در پارک‌ها، 3 عامل شفافیت، روشنایی و نظارت مستقیم از جمله نکاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

فنبری افزود: در برخی نقاط همچون بوستان‌ها و ... میتوان ناظر اجتماعی در محلات داشته باشیم و از این طریق گام اساسی در جهت کاهش آسیب های اجتماعی برداشت.

** عظیمی از شورای اجتماعی محله استاد یوسفی نیز با بیان اینکه شورای شهر مشهد میتواند با تیم های کارشناسی، راه های پیشگیری از آسیب های اجتماعی را شناسایی کند، گفت: از کمیسیون فرهنگی و اجتماعی انتظار داریم جشنواره الگوهای برتر مقابله و پیشگیری از آسیب‌ها را برگزار نماید.

** روحانی، خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان هم در این جلسه برای پیشگیری از وقوع آسیب‌های اجتماعی و مقابله با آنها، پیشنهاد برگزاری استارتاپ‌ها در بحث علوم اجتماعی را مطرح کرد و افزود: عصر امروز، عصر رسانه‌ است و با تولید محتوای مناسب میتوان از فضای مجازی به بهترین شکل برای مقابله با آسیب های اجتماعی استفاده کرد.

روحانی با اشاره به مصوبه افزایش بهای خدمات ناوگان حمل و نقل عمومی، تصریح کرد: خیلی خوب است مسئولانه مربوطه توجیهات خود را درخصوص این موضوع مطرح کنند و پاسخگوی شهروندان باشند.

** قاسمی، عضو شورای اجتماعی محله کارمندان نیز با بیان اینکه در این دوره شورای اجتماعی از حالت انتصابی به حالت انتخابی درآمده است، افزود: برخی اعضای شوراها حضور جدی در جلسات ندارند و یا منتخب بخش خاصی از محله هستند.

وی خاطرنشان کرد: پژوهش های مختلفی طی سالها انجام شده و برای مقابله با آسیب های اجتماعی میتوان از همین پژوهش‌ها و مسیرهای رفته استفاده کرد.

** روشن ضمیر، عضو شورای اجتماعی محله شهید رجایی، یکی از راهکارهای مقابله با آسیب های اجتماعی را فرهنگسازی، بویژه در مناطق کم‌برخوردار دانست و گفت: کمبود سرانه های فرهنگی و خدماتی یکی از آسیب های ماست و خطری است که جوانان را تهدید میکند.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات