دکتر علی اکبر رودباری : پسماند در شاهرود مدیریت خواهد شد.

دکتر علی اکبر رودباری : پسماند در شاهرود مدیریت خواهد شد.

6

به گزارش اداره روابط عمومی مدیریت شهری؛ علی اکبر رودباری مشاور تهیه طرح جامع مدیریت پسماند شهرستان شاهرود با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی در سال 1383 قانون طرح جامع مدیریت پسماند کشور را تصویب کرد، گفت: در سال 84 آیین نامه اجرایی این قانون توسط سازمان حفاظت محیط زیست تهیه و توسط سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه براساس این آیین نامه مقرر شد تا سال 1390 تمام شهرهای کشور که جمعیت آن ها بیش از پنجاه هزار نفر است طرح جامع مدیریت پسماند تهیه کنند، افزود: عملیات تهیه این طرح در سال 98 کلید خورد و طرح نهایی آن در اواخر مرداد ماه در کارگروه مدیریت پسماند شهرستان تصویب شد.

علی اکبر رودباری با توجه به اینکه طرح مذکور در اواخر اردیبهشت سال 99 در کارگروه پسماند استان سمنان تایید و به عنوان آخرین مرحله تایید به مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهری و روستایی وزارت کشور ارسال شد تصریح کرد: در طرح جامع زباله های تمام شهر و روستاهای واقع در شعاع 40 کیلومتری شاهرود به صورت دو ظرفی(تر و خشک) در منزل جمع آوری و در ابتدای معابر خیابان های شهرها دو مخزن جداگانه تر و خشک نصب می شود که زباله های مخازن تر روزانه توسط کامیون های پرس دار جمع آوری و زباله های مخازن خشک هم توسط ماشین های بدون پرس هفته ای 2 بار جمع آوری خواهد شد.

مشاور تهیه طرح جامع مدیریت پسماند شهرستان شاهرود از محل دفع بهداشتی زباله شهر در کیلومتر 12 جاده شاهرود_سبزوار خبر داد و خاطر نشان کرد: محل دفن نهایی زباله ها شامل سه بخش ایستگاه پردازش مرکزی زباله های خشک(شهرک بازیافت)، کارخانه تهیه کود از زباله(کمپوست) و دفن بهداشتی زباله می باشد.

وی ابراز کرد: زباله های تر در ابتدا به کارخانه کمپوست رفته و قسمتی هایی از آن که قابل کمپوست نیست نظیر کپره های درختان خیلی خشک که حاوی لیگنین زیادی بوده در محل دفن میشوند که مقدار آن کمتر از 7 درصد کل زباله های شهری است.

رودباری با بیان اینکه زباله های خشک برای تفکیک و جدا سازی وارد ایستگاه پردازش مرکزی می شوند گفت: بخش هایی از این زباله ها که قابل تفکیک و استفاده مجدد نمی باشد مانند( پوشک و نواربهداشتی) در محل دفن بهداشتی دفن خواهد شد که مقدار آن کمتر از 3 درصد زباله های شهری می باشد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با اشاره به اینکه با اجرای طرح جامع مدیریت پسماند فقط 10 درصد زباله های شهر دفن و بیش از 90 درصد آن مجددا مورد استفاده قرار میگیرد افزود: بر اساس این طرح تمامی محل های دفن زباله فعلی در شعاع 40 کیلومتری شاهرود جمع آوری خواهد شد.

وی با ابراز اینکه برای اجرایی کردن این طرح در شهرستان 11 برنامه اجرایی تهیه شده و برنامه ها به شرح زیر است:

1_ برنامه آموزش و فرهنگ سازی کاهش تولید و تفکیک زباله از مبدا تولید

2_ برنامه مدیریت پسماندهای ساختمانی و عمرانی

3_ برنامه باز طراحی و اصلاح سیستم جمع آوری پسماند های شهری با تاکید بر مخازن و ماشین آلات

4_ برنامه راه اندازی ایستگاه پردازش مرکزی پسماند های شهرستان شاهرود.

5_برنامه طراحی و راه اندازی مرکز دفن بهداشتی زباله مشترک شهرستان شاهرود

6_ برنامه ساخت کارخانه کمپوست زباله شرق استان سمنان

7_طراحی روش اجرای سیستم مدیریت پسماندهای خطرناک خانگی

8_ برنامه طراحی و راه اندازی شهرک بازیافت

9_ برنامه اصلاح سیستم مدیریت پسماندهای بیمارستانی مطب ها،آزمایشگاه ها و واحد های بهداشتی درمانی سطح شهر

10_ برنامه مدیریت لجن های تصفیه خانه و زباله های بیمارستانی در محل دفن

11_ برنامه اصلاح و مکانیزاسیون عملیات پاکروبی خیابانها

علی اکبر رودباری با توجه به موارد فوق ذکر گفت: در هر یک از این برنامه ها،جدول زمانی، اجرای اول برنامه، جدول هزینه ها و درآمدها، جدول نحوه تامین هزینه ها و هم چنین برنامه پایش آن هم دیده شده است.

وی افزود: با تهیه این طرح جامع 2 برنامه اجرایی 5 و 10 ساله کوتاه مدت و بلند مدت مشتمل بر 11 برنامه اختصاصی در اختیار شهرداری قرار خواهد گرفت و اجرای آن این اطمینان را می دهد که زباله های تولیدی توسط شهروندان بدون ایجاد هیچ گونه مخاطره بهداشتی و زیست محیطی، جمع آوری و دفن نهایی شود.

مشاور تهیه طرح جامع مدیریت پسماند شهرستان شاهرود با اشاره به اینکه این طرح توانایی جمع کردن تمامی محل های دفن زباله واقع در محدوده شهرستان شاهرود تا شعاع 40 کیلومتری را برای همیشه دارد گفت: با اجرای این طرح و تجمیع زباله های شهرستان مجوز ساخت کارخانه کمپوست شرق استان سمنان صادر خواهد شد.

دکتر رودباری در ادامه ابراز کرد: شرط اینکه در شهرداری ها سازمان مدیریت پسماند احداث شود به شرح زیر است:

1_ مرکز استان باشد

2_ جمعیت آن از 20000هزار نفر بیشتر باشد

3_دارای طرح جامع مدیریت پسماند مصوب باشد.

با تصویب طرح جامع مدیریت پسماند، شهر شاهرود نیز دارای سازمان مدیریت پسماند خواهد شد.

وی مهم ترین ویژگی این طرح را دارا بودن یک بسته آموزش و فرهنگ سازی کاهش تولید و تفکیک زباله از مبدا به صورت اختصاصی برای هر یک از گروهای سنی و شغلی جامعه دانست و خاطر نشان کرد: طرح ذکر شده شامل پیش دبستانی ها، مهد کودک، دوره ابتدایی، اول و دوم متوسطه، دانشجویان، کارمندان ادارات، بازاریان، مدیران دستگاه ها و مدیران منازل که خانه دار ها می باشند می باشد.

علی اکبر رودباری دکترای بهداشت و محیط با بیان اینکه قرار است این برنامه به صورت مستمر اجرا و سپس سالیانه لکه گیری شود عنوان کرد: یعنی بازخورد نظرات مردم را دریافت و در مواردی که خلاء احساس شود جبران خواهیم کرد.

وی یکی از مهم ترین ویژگی اجتماعی و بهداشتی این طرح را حذف انبار های غیر مجاز ضایعاتی در شهرستان شاهرود دانست و افزود: راه اندازی شهرک بازیافت به منظور تجمیع انبارهای ضایعاتی و هم چنین راه اندازی کارگاه های فراوری محصولات بازیافتی می باشد.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری شاهرود

    منبع خبر

    شهرداری شاهرود

    شهرداری شاهرود یک شهرداری در شهر شاهرود می باشد

      نظرات