واكنش كلانتري به آتش‌سوزي جنگل‌ها؛ مردم را نگران نكنيم

واكنش كلانتري به آتش‌سوزي جنگل‌ها؛ مردم را نگران نكنيم

رييس سازمان حفاظت محيط زيست در واكنش به وقوع آتش‌سوزي‌هاي مكرر در جنگل‌ها و مناطق حفاظت شده غرب كشور همزمان با گرم شدن هوا گفت: آتش‌سوزي جنگل‌ها عادي است و مردم را نبايد نگران كنيم.

به گزارش «پارما» از پايگاه اطلاع رساني سازمان حفاظت محيط زيست،عيسي كلانتري در گفت‌وگو با ايسنا ضمن اشاره به اينكه آتش‌سوزي‌هاي جنگلي هميشه و همه جا رخ مي‌دهد، اظهار كرد: براي مثال سال گذشته در كشور استراليا با وجود همه امكاناتي كه براي اطفا داشتند حدود دو ميليون و 400 هزار هكتار از جنگل‌ها در آتش سوختند. طي 20 سال اخير متوسط آتش‌سوزي‌هاي جنگلي در كشور ما سالانه 16 هزار هكتار گزارش شده و آتش‌سوزي‌هاي اخير نيز تاكنون به كمتر از 1500 هكتار از منابع طبيعي آسيب وارد كرده است.

آتش‌سوزي‌ جنگل‌ها عادي است

رييس سازمان حفاظت محيط زيست ادامه داد: آتش‌سوزي جنگل‌ها عادي است ولي چون امروزه شبكه‌هاي تلويزيوني مخالف نظام مثل «بي‌بي سي»، «من و تو» و ... روي اين قضيه مانور مي‌دهند و از اين موضوع سوء استفاده و آن را بزرگ مي‌كنند و برخي مسئولان نيز تحت تاثير اين موضوع قرار مي‌گيرند.

كلانتري با بيان اينكه طي سال 96 در هفت هكتار از پارك طبيعت پرديسان با وجود همه امكانات آتش‌سوزي رخ داد، تصريح كرد: با شروع شدن گرما و خشك شدن علف‌ها احتمال آتش‌سوزي در جنگل‌ها و مراتع افزايش پيدا مي‌كند. بيش از 90 درصد از اين آتش‌سوزي‌ها نيز علت انساني و درصد خيلي كمي به دليل عوامل طبيعي مانند رعد و برق رخ مي‌دهد.

درباره آتش‌سوزي‌هاي جنگلي دلهره نداشته باشيم

وي در ادامه گفت: در بين عوامل انساني وقوع آتش در جنگل‌ها، عوامل سهوي مانند پرتاب ته سيگار و ريختن برخي زباله‌ها و ... سهم بالايي دارند بنابراين ما نياز به ارايه آموزش‌هاي همگاني در اين زمينه داريم البته آتش‌سوزي بخشي از طبيعت است و ما نبايد خيلي در اين‌باره دلهره داشته باشيم. كل آتش‌سوزي‌هاي ما در 130 ميليون هكتار از عرصه‌هاي منابع طبيعي سالانه 16 هزار هكتار است. من نمي‌گويم كه نسبت به اين موضوع بي‌تفاوت باشيم ولي اتفاق خاصي هم نيفتاده است.

مردم را نگران نكنيم!

رييس سازمان حفاظت محيط زيست در پاسخ به اين پرسش ايسنا كه با توجه به وضعيت پوشش جنگلي كشور آيا اين موضوع اهميت حفاظت از آن‌ها در برابر تخريب و آتش‌سوزي‌ها را دو چندان نمي‌كند، اظهاركرد: سالانه در كل دنيا 430 ميليون هكتار از جنگل‌ها دچار آتش‌سوزي مي‌شود. براي مثال با تمام امكاناتي كه آمريكايي‌ها در اختيار دارند سالانه صدها هزار هكتار از جنگل‌هاي كاليفرنيا در آتش مي‌سوزد. در كشور سوئد نيز سال گذشته 16 هزار هكتار از جنگل‌ها به دليل آتش‌سوزي خسارت ديد بنابراين نبايد خيلي مردم را نگران كنيم.

كلانتري همچنين در واكنش به اين پرسش كه بيش از 90 درصد از آتش‌سوزي‌هاي ما علت انساني دارد و اين موضوع خود بيانگر اين نيست كه بايد به مردم هشدار داد؟ گفت: به‌طور قطع بايد درمورد آتش‌سوزي‌هاي سهوي و جلوگيري از وقوع آن‌ها به مردم آگاهي داد و در مورد برخورد با آتش‌سوزي‌هاي عمدي نيز از قانون كمك بگيريم.

معاون رييس جمهوري در بخشي ديگر از صحبت‌هاي خود ضمن اشاره به كمبود امكانات اطفاي حريق تصريح كرد: كل هليكوپترها شايد بيشتر از 10 فروند نباشد. اگر بخواهيم اين تعداد هليكوپتر را در كل كشور پخش كنيم به هر 16 ميليون هكتار يك هليكوپتر مي‌رسد.

يك هواپيماي آتش‌نشان كاري از پيش نمي‌برد

وي در ادامه درباره هواپيمايي كه در سال 97 از آن به عنوان هواپيماي آتش‌نشان رونمايي شد، گفت: از اين هواپيما حدود دو سال گذشته در آتش‌سوزي هورالعظيم استفاده شد ولي بايد اين را بدانيم كه هر هواپيما بيشتر از دو يا سه پرواز طي روز انجام نمي‌دهد. براي مثال اگر 200 هليكوپتر داشته باشيم مي‌توانيم از آن براي اطفاي حريق جنگلي استفاده كنيم ولي تعداد محدود كاري را از پيش‌ نمي‌برد.

طبيعت خودش آتش را كنترل مي‌كند

رئيس سازمان حفاظت محيط زيست در پاسخ به اين انتقاد كه اگر از هواپيما و بالگرد براي اطفاي حريق جنگل‌هاي مناطق صعب‌العبور استفاده نكنيم، پس آتش را چگونه خاموش كنيم؟ اظهار كرد: در مرحله اول بايد بپذيريم كه آتش بخشي از طبيعت است و طبيعت مي‌تواند خود را كنترل كند. ما نبايد با اينگونه مسائل هيجاني برخورد كنيم. كنترل هليكوپترهايي كه سبد آب را در مناطق كوهستاني و دره‌اي صعب‌العبور حمل مي‌كنند، بسيار دشوار است و ما نمي‌توانيم به خاطر دو هكتار مرتع جان چهار انسان را به خطر بيندازيم.

كلانتري در پايان گفت: در مورد كنترل آتش‌سوزي‌هاي جنگلي بايد اقدام عقلاني كنيم نه احساسي. مشكل ما در حال‌حاضر در جنگل‌ها آتش‌سوزي نيست براي مثال در جنگل‌هاي زاگرس بيماري زغال بلوط وجود دارد اما متاسفانه مشكل به اين بزرگي را رها كرده‌ايم.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات