بازدیدهای پروژه‌های عمرانی و مصوبه دوفوریتی

بازدیدهای پروژه‌های عمرانی و مصوبه دوفوریتی

بازدیدهاaی پروژه‌های عمرانی و مصوبه دوفوریتی

شنبه؛ روز پررنگ فرهنگ
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، کمیسیون فرهنگی در جلسه این هفته خود، میزبان میهمانان ویژه‌ای بود. این جلسه با تمرکز بر موضوع بررسی برنامه‌های تابستانه، محل ارائه گزارش عبدالله ارجاعی، دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان در خصوص برخی مباحث اجتماعی شهر بود و سپس معاونان مالی و پشتیبانی، برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی و رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری در خصوص اجرای تبصره 24 مصوبه بودجه سال جاری شهرداری پیرامون اعتبارات ورزش کارکنان گزارشاتی را ارائه کردند.

در ادامه این نشست، محمدرضا کلائی، شهردار مشهد گزارشی در خصوص برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی تابستان ۱۳۹۹ و ایجاد نشاط و شادابی در شهر ارائه کرد.

در جلسه هفتگی کمیسیون برنامه‌وبودجه هم لوایح اصلاح مصوبه پیمان‌های سه ساله قطار شهری، اصلاح مصوبه واگذاری ۱۰۰ دستگاه اتوبوس خطوط بی.آر.تی، نظام‌نامه پیشنهادهای شهرداری و شرایط واگذاری قراردادهای حوزه معاونت خدمات شهری برای دوره‌های تا سه سال مطرح شد.

بررسی تبصره ۱۶ بودجه ۱۳۹۸ شهرداری و اقدامات صورت گرفته در خصوص این تبصره در سال ۱۳۹۹ هم برنامه کاری جلسه کمیسیون ویژه مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار بود و در ادامه، اعضا به بررسی پیشنهادهای طرح‌های پژوهشی مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر پرداختند.
ادامه بررسی اسناد اصلاحی طرح تفصیلی پیشنهادی حوزه جنوب غرب نیز موضوع جلسه این روز کارگروه تخصصی - پژوهشی شهرسازی شورا بود.

همچنین در ادامه برنامه‌ها، جمعی از اعضای شورای شهر مشهد از پروژه‌های عمرانی سطح شهر ازجمله تقاطع‌های غیرهمسطح مصلی و ابوطالب، تقاطع چهارسطحی آزادگان، بولوار برونسی و تعریض پل پرتوی بازدید کردند.
مجتبی بهاروند، رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورا در این بازدید از افتتاح چندین پروژه‌ شاخص و مهم عمرانی تا پایان سال ۹۹ خبر داد و گفت: چندین پروژه شاخص و مهم عمرانی و ترافیکی شهر مشهد ازجمله بخشی از تقاطع چهارسطحی آزادگان، تقاطع غیرهمسطح مصلی و ابوطالب و ... تا پایان سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.
علیرضا شهریاری، دیگر عضو کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک نیز در این بازدید گفت: یکی از نقاط قوت پروژه‌های عمرانی در این دوره، جلوتر بودن آنها از برنامه زمان‌بندی است. این دستاورد مهم ثمره حمایت‌ها و تامین بودجه شورای شهر و تلاش‌های ارزنده شهرداری است که علیرغم شرایط دشوار اقتصادی محقق شده است.

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه، دیگر عضو حاضر در این برنامه بود و تاکید کرد: بخش عمده اعتبارات عمرانی امسال به قطارشهری اختصاص دارد.
بتول گندمی افزود: ۸۰ درصد بودجه سال ۹۹ شهرداری، عمرانی است. نظارت‌های شورای شهر و بازدیدهای اعضا و رصد نظارت عالیه از پروژه‌های عمرانی به نحوی بوده تا کمترین تاخیر را داشته باشند و اگر کوچک‌ترین مشکل و چالشی وجود دارد، برطرف شود.

محمدرضا حیدری، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد نیز با مدیر شعب بانک مسکن استان خراسان رضوی دیدار کرد. حسن خطیب‌زاده، مدیر شعب بانک مسکن استان خراسان رضوی از تأمین تسهیلات ویژه جهت ساخت‌وساز در بافت فرسوده مشهد به‌ویژه منطقه ثامن خبر داد.

حقوق مکتسبه حقوق همه مردم، تیتر یادداشتی از سیدمحسن حسینی‌پویا، رئیس کمیسیون حقوقی، املاک و قراردادهای شورا بود که در پی تصمیمات اخیر شورای عالی شهرسازی و معماری در رسانه‌‌ها منتشر شد. وی در این یادداشت آورده بود: امروزه مبحث حقوق مکتسبه، یک اصل پذیرفته‌شده است. در قانون نیز تأکید شده است که برای تغییر در هر طرح تفصیلی باید حقوق مکتسبه و حقوق مالکانه طرح قدیم که مردم بر مبنای آن روابط خود را شکل داده‌اند و بین خودشان تعهداتی ایجاد کرده‌اند یا حقوقی به‌نفعشان ایجادشده است به‌رسمیت شناخته شود و در مجموع آسیب و خللی به حقوق مردم وارد نشود.
یکشنبه؛ کمیته‌ها و مردم
صبح این روز، شهناز رمارم، عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر مشهد به منظور بررسی درخواست‌ها و مشکلات شهروندان از محله قائم واقع در سیدی بازدید کرد. وی از نامه‌نگاری با آستان قدس و اوقاف برای حل مشکل اراضی رهاشده خبر داد و گفت: یکی از مسائل و مشکلات عمده محله قائم، ترافیک این معبر و معابر فرعی این محدوده بوده که بدون شک بااتصال خلج به کوشش، بخش عمده‌ای از این مشکلات برطرف می‌شود.

همچنین اعضای کمیته‌های نظارتی در منطقه ۶، ۹ و ۱۱ شهرداری در جلسات خود پیگیر خواسته‌های مردمی شدند.
نشست این هفته کمیسیون حقوقی، املاک و قراردادها به موضوع بررسی نحوه محاسبه سهم سرانه موقوفه ملامحمد اختصاص داشت و نشست کارگروه شهرسازی برای بررسی اسناد اصلاحی طرح تفصیلی پیشنهادی حوزه جنوب غرب و کارگروه منابع انسانی جهت بررسی دستورالعمل نحوه تخصیص اضافه‌کاری کارکنان شهرداری و سازمان‌ها و موسسات وابسته دیگر جلسات رسمی امروز شورا را تشکیل می‌داد.
اخبار یکشنبه
رئیس کمیسیون مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار شورای شهر مشهد از تخصیص اعتبار ۳۵ میلیارد ریالی برای تأمین تأسیسات و خدمات شهری موردنیاز مدارس سطح شهر با اولویت مدارس مناطق کم‌برخوردار و اجرای این پروژه در تابستان پیش رو خبر داد.

احمد نوروزی، رئیس کمیته نظارتی شماره ۴ شورای شهر مشهد نیز در گفتگویی با خبرنگار ما گفت: هرآن چه که حق مردم است، باید محقق شود و مدیران و کارشناسان شهرداری خود را به خاطر منافع شهرداری، مدیون مردم نکنند چراکه حق‌الناس است و غیرقابل‌بخشش.
دوشنبه؛ روز بازدیدها
اعضای شورای اجتماعی محلات مناطق ۱۰، ۱۱ و ۱۲ در قالب طرح «شهربان» و با همراهی سیدمسعود ریاضی، رئیس کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس از جلوخان آرامگاه فردوسی بازدید کردند.

رئیس کمیسیون توسعه و بهسازی توس در حاشیه این بازدید گفت: آشنایی با ظرفیت‌های توس و فردوسی نیازی مبرم و شایان توجه جامعه است.
سیدمسعود ریاضی افزود: یکی از نواقص همیشگی ما این بوده که فردوسی و شاهنامه، بین قشر فرهیخته و متخصصان و ادیبان و اساتید ادبیات و ... بوده و این انحصار باید شکسته شود؛ نقش سمن‌ها و تشکل‌های مردمی و شوراهای اجتماعی محلات در این خصوص حائز اهمیت است.

در دیگر بازدید این روز نیز، رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه از مرکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب معتادان مشهد بازدید کرد و گفت: شورای شهر آمادگی همکاری برای رفع دغدغه کار و اشتغال معتادان بهبودیافته را دارد.
بتول گندمی تاکید کرد: اشتغال و کار معتادان بهبودیافته یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها است، علیرغم نداشتن مسئولیت مستقیم، آمادگی داریم درصورتی‌که طرح مدونی در کلان استان و مشهد برای این موضوع تدوین شود، همکاری و حمایت کنیم.

همچنین طرح تفصیلی حوزه جنوب‌غرب مشهد مجددا به شورای شهر ارائه شد. محمدهادی مهدی‌نیا، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد در این خصوص گفت: طرح تفصیلی حوزه جنوب غرب مشهد پس از رفع نواقص و ایرادات، مجدد توسط شهرداری به شورای شهر ارسال‌شده و پس از بررسی نهایی در کمیسیون‌های تخصصی و کارگروه‌ها، به مراجع تصویب‌کننده فرستاده می‌شود.

نشست کمیته نظارتی شماره دو شورا هم با موضوع بررسی پرونده‌های شهروندان منطقه ۱۰ برگزار شد.
در نشست کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط‌زیست شورا، لایحه واگذاری قراردادهای حوزه معاونت خدمات شهری برای دوره‌های تا سه سال موردبررسی قرار گرفت و مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری در خصوص آخرین وضعیت پروژه‌های عمرانی سازمان و ساخت ایستگاه‌های آتش‌نشانی گزارشی را ارائه داد.

نشست کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌ها هم لایحه اصلاح پیوست مصوبه راه‌اندازی و فعال‌سازی دفاتر توسعه محلی(تسهیلگری) و RFP ارسالی مرکز پژوهش‌های شورای شهر با موضوع شناسایی امکانات و اختیارات شهرداری مشهد برای حمایت از ایجاد اشتغال کسب‌وکار اولی ها و طراحی مکانیزمی برای اجرایی و عملیاتی نمودن آن مطرح شد.
سه‌شنبه؛ صحن علنی دوفوریتی
نود و پنجمین جلسه صحن علنی شورا برای بررسی طرح دوفوریتی پیگیری روند قانونی اعمال تغییرات و اصلاحات لازم در طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر حضرت رضا(ع) برگزار و این طرح به تصویب رسید.

رئیس شورای شهر در آغاز این جلسه گفت: اصلاح برخی رویه‌های معیوب شهرداری با نگاه مشفقانه باشد و نه کیفری.
محمدرضا حیدری ادامه داد: هیچ عقل سلیمی مخالف اصلاح برخی رویه‌های معیوب شهرداری نیست ولی موانع ساختاری و مشکلات و گرفتاری‌های مترتب به آن‌هم باید لحاظ گردد و اصلاحات با تکیه‌بر نگاه مشفقانه باشد و نه کیفری.

وی در جریان جلسه هم از آن گفت که تغییر طرح بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی با به رسمیت شناختن حقوق مکتسبه امکان¬پذیر است و شورای پنجم باورمند به تغییر در طرح بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی است چراکه هویت دینی وتاریخی اطراف حرم مطهر برای ما مهم است و اگر طرح را تغییر می‌کند، هزینه‌های مترتب بر آن و حقوق مردم هم باید پیش‌بینی شود.
ویژه برنامه این روز نیز افتتاح پروژه ۱۶۴ واحدی منازل سازمانی مهر ولایت با حضور محمدرضا حیدری، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد به همراه شهردار و جمعی از مدیران شهری بود.

رئیس شورا در این مراسم گفت: عزم شورای پنجم برای تعیین تکلیف اراضی آبشار جدی است.
محمدرضا حیدری افزود: امیدواریم با همراهی فرماندهان ارتش، یکی از آرزوهای مردم مشهد و ارتش جمهوری اسلامی عملیاتی شود و شاهد خدمت ارزنده دیگری باشیم.
کمیسیون شهرسازی و معماری شورا در نشست این هفته خود به بررسی و جمع‌بندی نهایی اسناد اصلاحی طرح تفصیلی پیشنهادی حوزه جنوب غرب پرداخت.

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه هم در بازدید دیگری، از ایستگاه باب‌الجواد، میدان شهدا، محل اتصال خط ۲ و ۳ و ساختمان اداری شرکت قطارشهری بازدید کرد. وی در این جریان این بازدید گفت: اجرای سریعتر خطوط قطارشهری مورد تأکید و حمایت شورای شهر مشهد است و توان سرعت بخشیدن به پروژه‌ها در شرکت قطارشهری مشهد وجود دارد.
گندمی بر تمرکز اعتبارات عمرانی شهرداری روی پروژه‌های قطارشهری و تسریع در تکمیل این پروژه‌ها تأکید کرد.
چهارشنبه
سیدمحسن حسینی‌پویا، رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر مشهد در گفتگویی با خبرنگار ما اظهار کرد: ورود شورای عالی شهرسازی به موضوع اصلاح طرح تفصیلی بافت ثامن و حذف مدیریت استان و مدیریت شهری مشهد از این روند را تخلف آشکار از قانون است.
همچنین محمدرضا حیدری، رئیس شورای شهر مشهد در پی اعلام وضعیت قرمز کرونایی در خراسان رضوی، پیامی را منتشر کرد.
پنجشنبه؛ یک افتتاح و چند خبر
با حضور رئیس و جمعی از اعضای شورای شهر مشهد، مراسم انعقاد قرارداد واگذاری ۳۰ دستگاه آپارتمان از پروژه مشارکتی «علویه» به خانواده‌های تحت پوشش بهزیستی برگزار شد.
رئیس کمیسیون مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار شورا در این مراسم گفت: حمایت از تامین مسکن اقشار ضعیف، یکی از سیاست‌های شورای پنجم است.
رمضانعلی فیضی افزود: ساخت مسکن‌های ارزان‌قیمت و استاندارد توسط خیرین برای اقشار آسیب‌پذیر، موجب حذف بافت‌های فرسوده و سازه‌های ناکارآمد می‌شود و برهمین اساس حمایت از تامین مسکن اقشار ضعیف، یکی از سیاست‌های شورای پنجم است.

شهناز رمارم، عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر مشهد همچنین در بازدید از پروژه مشارکتی «علویه» گفت: امیدواریم باهمت خیرین مسکن‌ساز هیچ فقیر و نیازمندی در مشهد بدون خانه نباشد. مسکن ارزان قیمت پروژه بسیار ارزشمندی است. بخشی از پروژه علویه براساس گفته سازنده پروژه تا عید غیر به بهره‌برداری می‌رسد. رویکرد شورای شهر مشهد و شهرداری نسبت به چنین پروژه‌هایی، حمایتی است. امیدواریم پس از بهره‌برداری نیمی از پروژه علویه، با تخصیص زمین از سوی شهرداری، شاهد آغاز عملیات اجرایی پروژه بعدی باشیم.
جمعه؛ آرامستان رضوان!
مراسم افتتاح محور دسترسی آرامستان بهشت رضوان حدفاصل جاده کلات و تقاطع نوچاه با حضور جمعی از اعضای شورای شهر، شهردار مشهد و جمعی از مدیران شهری برگزار شد.

رمضانعلی فیضی، رئیس کمیسیون مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار در این مراسم گفت: مردم، پای ثابت مراسم‌های افتتاحیه و کلنگ‌زنی باشند. مدیریت شهری در این دوره به تمام شهر نگاه یکسان دارد. مدیریت شهری در این دوره‌ خدماتی بی‌مانند در تمامی نقاط، اعم از حریم و مرکز شهر ارائه کرده و رویکرد توسعه متوازن و عدالت‌محور داشته است. در ادامه عمر شورای پنجم شاهد مراسم‌های مختلف بهره‌برداری و کلنگ‌زنی خواهیم بود، لذا مردم و شهروندان باید پای ثابت چنین مراسم‌هایی باشند.
همچنین در ادامه علیرضا شهریاری، عضو هیئت رئیسه شورای شهر مشهد با همراهی جمعی از مدیران شهری از آرامستان بهشت رضوان بازدید کرد.

کلید واژه ها: شورای شهر - مشهد -
لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات