مرمت تخت سلیمان توسط محققان آلمانی

مرمت تخت سلیمان توسط محققان آلمانی

http://www.bananews.ir/سرپرست پایگاه دائمی مجموعه جهانی تخت سلیمان تکاب از امضای توافق نامه همکاری با گروه طراحی سازه دانشگاه درسدن آلمان برای مرمت و استحکام بخشی این مجموعه جهانی خبر داد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)  فرهاد عزیزی صبح سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: بر اساس این موافقت نامه که در تکاب به امضا رسید مقرر شد، طرح حفاظت از ایوان خسرو این مجموعه به عنوان مهمترین بخش آن تهیه و اجرا شود .

وی در ادامه بیان داشت: همکاری در حفظ و مرمت بخشهای دیگر این مجموعه جهانی طی مدت پنج سال از دیگر موارد این توافق نامه همکاری با این دانشگاه آلمانی است.

عزیزی بیان داشت: سرپرست این گروه متخصص آلمانی بر عهده پرفسور "ولفرام یگر" مدیر گروه طراحی سازه دانشکده معماری دانشگاه در سدن بوده که تا کنون در مرمت و حفاظت از بناهای تاریخی جهانی از جمله ارگ بم مشارکت داشته است .

پرفسور ولفرام یگر مدیر گروه طراحی سازه دانشگاه در سدن آلمان نیز در این نشست گفت: مطالعه این طرح امسال آغاز و اجرای آن سال آینده به اتمام می رسد و داربستهایی که برای نگهداری آنها از سالها قبل برپا شده است برداشته می شود .

محمدعلی داعی فرماندار تکاب هم مرمت و استحکام بخشی این مجموعه را در افزایش جذب گردشگری منطقه موثر دانست .

تخت سلیمان یا شهر گنجک (شیز) در ۴۵ کیلومتری شمال شرقی شهرستان تکاب در یک دره سرسبز در بلندی ۳۰۰۰ متری، سرشار از جاذبه های کم نظیر طبیعی- تاریخی واقع شده که قل سه هزار و ۲۰۰ متری بلقیس در آنجا قرار دارد.

ویرانی های بجا مانده از آتشکده آذر گشنسب "آتشکده پادشاهان و جنگاوران" بر پیرامون دریاچه ای همیشه جوشان و بر روی صخره ای سنگی ناشی از رسوبات آهکی دریاچه، در میان برج و باروی سنگ، آثار معماری خاص مانند چهار طاقی آتشکده و سازه های آیینی وابسته بدان، نیایشگاه آناهیتا، کاخهای دوران ساسانی و ساختمان هایی مربوط به سلاطین ایلخانی قرار دارد.

این ناحیه همان شهر مشهوری است که بنا به نوشته های کهن، زادگاه زرتشت است و در نوشته های پهلوی به نام «گنجک» خوانده شده، گیتا نویسان عرب آن را «شیز» گفته اند، گذشته نگاران رومی و یونانی «گزکا» نوشته اند و حمدالله مستوفی آن را به زبان مغولان «ستوریق» گفته است که امروزه تمام این آثار را تخت سلیمان می نامند.

آثار بناهای دوره های اشکانیان و ساسانی و ایلخانان مغول در این محل یافت شده است. مهمترین آثار بجا مانده آن آتشکده و تالارهای دوره ساسانی است. برخی آثار ساسانی دیگر نیز در کوه بلقیس و زندان سلیمان در نزدیکی تخت سلیمان ساخته شده است.

محوطه باستانی تخت سلیمان در آذربایجان غربی به مساحت ۷۴ کیلومتر مربع چهارمین اثر تاریخی است که سکوت ۲۴ ساله ایران را در عرصه بین المللی شکست و در سال ۱۳۸۲ در فهرست آثار میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

 

 

    نظرات