وزیر نیرو در نشست با معاون اول رئیس‌جمهور: برای توسعه...

وزیر نیرو در نشست با معاون اول رئیس‌جمهور: برای توسعه...

وزیر نیرو گفت: توسعه پایداری نخواهیم داشت مگر این که به‌ طور جدی در عرصه‌های مختلف قانون‌گذاری، نظارت و اجرا، موضوع اصلاح مصرف را سرلوحه کار خودمان قرار دهیم.

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "رضا اردکانیان" روز شنبه در نشست مدیران ارشد وزارت نیرو با "اسحاق جهانگیری" معاون اول رئیس جمهوری اظهار داشت: وزارت نیرو، دوران جدید مدیریت توامان عرضه و تقاضا را آغاز کرده است. این بدین معناست که ما صرفا یک دستگاه متولی تولید نیستیم. به عنوان دستگاهی که بیشترین سطح تماس را با همه شهروندان در شهر و روستا، کوچک، بزرگ، زن و مرد داریم، طبیعتا نقش و مسوولیتی در حمل پیام اصلاح مصرف خواهیم داشت که با کمک دولت و راهبری دولت، این امر میسر خواهد بود.
وی با بیان این که پرسنل بخش‌های آب و برق در سطح کشور به عنوان همکاران خاموش بخش درمانی عمل کردند، گفت: هم این‌که ذکر و دیده نشد به معنای این است که آب و برق به عنوان دو محصول راهبردی به‌ویژه در امر بهداشت و درمان بموقع عرضه شد و خوشبختانه مشکلی هم پیش‌آمد نکرد.
اردکانیان با مقایسه عملکرد وزارت نیرو اعم از برنامه‌ها، چالش‌ها و راهکارها اظهار داشت: ما به طور قطع و یقین نیازمند اصطلاح مصرف در تمام بخش‌ها هستیم. با وجود تمام تلاش‌هایی که در عرصه تولید شده و خواهد شد، کتابی که امروز رونمایی خواهید کرد با عنوان اولین‌های برقی یکی از چشمه‌های این تلاش‌ها است ولی قطعا سرعت و جهش مصرف اگر مدیریت و اصلاح نشود به میزان قابل توجهی از عرضه و تولید جلوتر است و ما توسعه پایداری نخواهیم داشت مگر این که به‌جد در عرصه‌های مختلف هم قانون‌گذاری هم نظارت و اجرا، موضوع اصلاح مصرف را سرلوحه کار خودمان قرار دهیم.

** تاکید بر اصلاح اقتصاد آب و انرژی
اردکانیان ادامه داد: نکته دوم، بحث اصلاح اقتصاد آب و انرژی است؛ در این باره هم باید شروع به صحبت کنیم و در تدارک برنامه‌هایش باشیم برای این که ما علاوه بر گذران امروز،  مسئولیت برنامه‌ریزی برای فردا را هم داریم.
وی افزود: اقتصاد آب و انرژی، هر دو باید در مسیر اصلاح قرار گیرد و این کار از طریق کاهش فشار بر طبقات ضعیف امکان‌پذیر است. ما شاید سال‌های سال هنوز باید درگیر موضوع یارانه‌ها در هر دو بخش باشیم. اما این یارانه‌ها نیازمند یک بازآرایی به نفع طبقات ضعیف است.
اردکانیان افزود: در موضوع یارانه‌ها نبایداین موضوع را از خاطر ببریم که هر که بامش بیش، یارانه‌اش کمتر. این منصفانه و عادلانه و منطبق بر آرمان‌های انقلاب نیست که نتوانیم این بازآرایی را به نفع طبقات ضعیف انجام دهیم، به نحوی که کسانی که بیشتر مصرف می‌کنند، نتوانند از یارانه‌های وسیع و بیشتری بهره‌مند شوند، چرا که این فشار را بر طبقات ضعیف بیشتر و در عرضه خدمات اختلال ایجاد می‌کند و سنگینی این اختلال بیشتر بر دوش و عهده اقشار ضعیف جامعه خواهد بود.

**آب و برق باید از بخشی‌نگری به‌دور باشند
اردکانیان افزود: نکته سوم هم که به خود ما دولتی‌ها برمی‌گردد، این است که همانطور که آب و برق یک جریان شبکه‌ای دارند،  نماد شبکه‌ای بودن بدان معناست که هر دو عرصه حتی‌المقدور باید از بخشی‌نگری به دور باشد.
اردکانیان اظهار داشت: درست است که ما یک دستگاه هستیم و ماموریت‌های قانونی مشخصی داریم، اما اگر آب بخواهد به سامان برسد، باید دستگاه‌ها و بخش‌های دیگر با ما هم‌سرنوشت باشند.
وی افزود: نباید به‌گونه‌ای باشد که به عنوان نمونه، دستگاه مسئول کشاورزی کشور بتواند در عرصه‌ای توفیق پیدا کند یا آن را توفیق بشمارد، در حالی که ما در آن عرصه ناکام باشیم.
اردکانیان گفت: کامیابی‌ها، موفقیت‌ها و ناکامی‌ها، احیانا متعلق به همه عناصر این عرصه بین‌بخشی است. در بخش انرژی هم به همین شکل است تا از بخشی‌نگری به میزان زیادی فاصله بگیریم.
اردکانیان در عین حال با تشریح دستاوردهای پویش #هرهفته_الف_ب_ایران از نیمه دوم سال ۹۸ تا بیستم اسفند همان سال، شامل افتتاح ۱۰ سد مخزنی ، سه شبکه اصلی آبیاری و زهکشی، آبرسانی به ۸۵۹ روستا با جمعیت بیش از نیم میلیون نفر، آبرسانی شهری در ۱۷ شهر، ۲۳ تصفیه‌خانه آب و فاضلاب،  ۱۸ نیروگاه حرارتی، ۴۳۱ مگاوات نیروگاه‌های تجدید پذیر و مقیاس کوچک و ۱۰۳ پروژه انتقال، توزیع و فوق توزیع گفت: از ۳۳ هزار و ۴۵۳ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای ۲۲۷ طرح، افزون بر ۶۰ درصد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بود.
وی افزود: این اقدام‌ها در چنین بازه زمانی با تمام محدودیت‌ها و تنگناهای ناشی از تحریم، کار بسیار ارزشمندی بود و این برنامه برای سال ۹۹ در ابعاد بزرگ‌تری طراحی شده که ۲۵۰ طرح با ۵۰ هزار میلیارد تومان برای امسال برنامه‌ریزی شده و این بار نه تنها ساخت و سازها که ساز و کارها هم به عنوان پروژه‌های پویش مد نظر گرفته شده است.

جهانگیری در نشست با مدیران ارشد وزارت نیرو:

آب و برق باید کیلومترها از توسعه کشور جلو باشند/ کاری که در صنعت برق با وجود محدودیت‌ها انجام شده شاهکار است/ انتقال بین حوضه‌ای فقط برای آب شرب است

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به ضرورت بررسی چالش‌های کشور در سال پایانی دولت در تمامی وزارتخانه‌ها خطاب به مدیران ارشد وزارت نیرو گفت: مسوولیت وزارت نیرو جزو مهمترین مسائل کشور است.

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "اسحاق جهانگیری" روز شنبه در جمع مدیران ارشد وزارت نیرو اظهار داشت: مساله آب و برق به عنوان پیش‌نیازهای اصلی توسعه با هر نگاهی به این توسعه، تعیین کننده این است که توسعه کشور سرعت و شتاب بگیرد و همانگونه که می‌خواهیم پیش برود، لذا این دو صنعت باید کیلومترها از توسعه کشور جلو باشند.
وی ادامه داد: به همین دلیل همواره این دو موضوع، مساله امروز مردم است که به آن نیاز دارند و باید بموقع تأمین شود و مساله فردای مردم کشور است.
جهانگیری گفت: آب و برق مساله امروز و فردای ما در این دولت و دولت‌های آینده است و نمی‌شود از آن غفلت کرد.
وی اظهار داشت: با نگاهی به مسائل اقتصادی کشور، در اقتصاد آب و برق مجموعه مسائلی وجود داشته که در ۴۰ سال بعد از انقلاب در تمامی سال‌ها، به عنوان مساله اصلی مطرح بوده است.
وی گفت: با نصب بیش از ۸۳ هزار مگاوات همچنان وزیر نیرو در تابستان دغدغه خاموشی در پیک مصرف را دارد که همواره باید تشکر کرد که به نوعی به‌ویژه در سال‌های اخیر مدیریت کردند و با این مدیریت خوب در این بخش شاهد خاموشی‌ها نبودیم و یا این که آثار آن کمتر بوده است.
وی ادامه داد: در صنعت برق و محدودیت‌های متعددی که با آن مواجه بودیم، کاری که در وزارت نیرو انجام شده شاهکار است؛ پیداست مدیریت و تدبیری اعمال شده که با منابع بسیار محدود خروجی افتخار آفرین داشته است.
جهانگیری با اشاره به شرایط امروز کشور اظهار داشت: این شرایط به معنای بن بست نیست که نشود از آن عبور کرد.
معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به سیلاب‌های سال گذشته و امسال افزود: فشار این حوادث بر وزارت نیرو فوق‌العاده بوده اعم از کرونا، تحریم‌ها و خشکسالی که در سایه مدیریت توانمند مجموعه بوده که توانستید از این حوادث و مخاطرات سربلند بیرون بیایید.
معاون اول رئیس جمهوری گفت: به عنوان مدیران جمهوری اسلامی هنرمان این باید باشد که از دل این مخاطرات و تحریم‌ها افق‌های تازه‌ای را برای کشور بگشائیم و نگذاریم دشمنان این کشور موفق شوند با تهدیدها و مخاطرات مردم را نسبت به آینده کشور مأیوس کنند.
وی با اشاره به تنش آبی در شهرهای کشور بویژه در سال‌های گذشته گفت: خوشبختانه دست‌کم در این دو ساله با نزولات آسمانی وضع بهتری پیدا کردیم. در آبرسانی به شهرها و روستاها کارهای مهم و اساسی باید انجام شود که در جای خودش جای تشکر و تقدیر دارد.
وی تاکید کرد: باید برای مردم توضیح داده شود که در دوره ترسالی هم مساله آب جزو مهمترین مسائل است و صرفه جویی در مصرف آب جزو مهمترین کارهایی است که باید انجام شود.
وی گفت غیر از مصرف، مساله آب علاوه بر مصرف به یک مساله اجتماعی جدی کشورها تبدیل شده است و مساله منطقه‌ای، ملی و جهانی است و راهکارهایی که پیدا می‌کنیم باید متناسب با این جایگاه آب باشد.
در سطح جهانی مساله آب به مساله بزرگی تبدیل شده و کشورها باید گفت و گو کنند تا به دستاوردی مشترک برسند و مساله آب در کشور ما جدی‌تر است و با کشورهای منطقه باید در این رابطه گفت و گوی جدی‌تری راه بیاندازیم.
وی تاکید کرد در داخل کشور هم باید گفت و گو شود، این که آب شرب مردم مهمترین مساله است و مساله انتقال بین حوضه‌ای فقط برای آب شرب است و این راهبرد را تصویب کردیم و باید به همین فقط اکتفا کنیم و پیشنهاد وزارت نیرو هم این بوده که این انتقال بنا به ضرورت و برای شرب باید انجام گیرد و به مردم اطمینان دهیم که آب شرب آنها را تأمین می‌کنیم.
جهانگیری با بیان این که خوش قولی دولت سرمایه بزرگ آن است، همچنین با اشاره به مساله آب غیزانیه گفت: ما از مردم غیزانیه اگر تاخیری در آبرسانی به این منطقه صورت گرفته باید بموقع عذرخواهی کنیم. چون مردم آب شرب را از ما طلب می‌کنند و باید بموقع تأمین شود. وزارت نیرو هم در این رابطه به تعهد خود عمل کرد.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو :

ارائه برنامه‌های سازگاری برای ۱۵ استان/ مسئله بهره‌وری در آب ریل‌گذاری شود

معاون آب و آبفای وزیر نیرو با اشاره به تشکیل کارگروه سازگاری با کم‌آبی گفت: ۱۵ استان کشور برنامه‌های سازگاری با کم‌آبی خود را ارائه کرده‌اند.

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "قاسم تقی‌زاده خامسی" روز شنبه در نشست مدیران ارشد وزارت نیرو با معاون اول رئیس جمهوری اظهار داشت: ما در جلسات این کارگروه، آب قابل برنامه‌ریزی هر استان را با مشارکت استاندار و دستگاه‌های استانی تعیین کرده و به صورت یک سند به امضای کارگروه که شامل هفت نفر از وزرای دولت است، می‌رسانیم.
وی افزود: این خود می‌تواند مبنایی برای کم کردن تنش‌های اجتماعی باشد، اما کافی نیست.
معاون آب و آبفای وزیر نیرو ادامه داد: راهی جز مسئله بهره‌وری نداریم، مشخص است که در سال‌های آینده بیشتر از این آب نخواهیم داشت.
تقی‌زاده خامسی افزود: بنابراین در منابع محدود هستیم و جمعیت تا ۱۲۰ میلیون نفر افزایش پیدا می‌کند. منابع محدود و جمعیت زیاد، نیازمند تصمیمات آوانگارد است که اگر گرفته نشوند در سال‌های آینده دچار مشکلات بسیار جدی می‌شویم.
وی از معاون اول رئیس جمهوری خواست در مدت باقی‌مانده از دولت دوازدهم، مسئله بهره‌وری در آب دست‌کم ریل‌گذاری شود و به این سمت برویم که بویژه در بخش کشاورزی از منابع آب بهره‌وری داشته باشیم.
تقی‌زاده خامسی همچنین افزود: در ۵۱ سال اخیر، نمودار نشان می‌دهد که ما دوره‌های خشکسالی طولانی و دوره‌های ترسالی کوتاه مدت مانند ۱۰ سال اخیر داشتیم که ۱۰ یا ۱۱ سال خشکسالی بوده و دو سال است که ترسالی شروع شده است.
وی ادامه داد: نتیجه خشکسالی‌ها، بی‌آبی و ترسالی‌ها هم همیشه همراه با خسارت سیل بوده است؛ این یکی از محدودیت‌های مدیریت منابع آب است.
تقی‌زاده خامسی گفت: از طرف دیگر، تقریبا حدود ۵۰ درصد جمعیت کشور در نقاطی زندگی می‌کنند که آب نسبت به جمعیت ساکن کم هست و محدودیت دیگر که در یکی دو سال اخیر خود را نشان می‌دهد مسئله تغییر اقلیم است.
وی گفت: در مسئله تغییر اقلیم، در همین سال جاری در استان‌های کم آب بارندگی بیشتری نسبت به دوره متوسط داشتیم و در برخی جاها مانند هرمزگان حتی ۳۰۰ درصد افزایش و در استان‌های پرآب، بارندگی کمتری داشتیم و این نشان می‌دهد که وارد یک تغییر اقلیم جدی می‌شویم.
وی گفت: منابعی که در اختیار داریم سدها و مخازن سدها، پساب و آب دریاست؛ مخازن سدها در دوران خشکسالی خالی می‌مانند و پر نمی‌شوند، در دوره پرآبی هم همانند سیل سال قبل ظرفیت کمی دارد.
تقی‌زاده خامسی با بیان این که برای تامین آب شرب مردم، انتقال راهکار مهمی است، گفت: حتی در بحث انتقال آب دریا آنقدر قیمت‌ها بالا رفته که اصلا مقرون به صرفه نیست.
وی افزود: در شهرها و روستاهای ساحلی باید از آب شیرین‌کن استفاده کرده و صنعت مخصوصا صنایع آب‌بر را به مناطق ساحلی بفرستیم و از پساب استفاده کنیم.

لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات