ترویج «شکرگذاری» به منظور ترویج مصرف بهینه آب

نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز خواستار بازنگری در مدیریت مصرف آب و برق شد.

به گزارش روابط عمومی آب منطقه ای فارس؛ حضرت آیت الله دکتر لطف الله دژکام در دیدار مدیران شرکت آب منطقه ای فارس و مدیران  شرکت های آفا فارس و شیراز اظهار نمود: روز اول تیرماه را به عنوان روز «مدیریت مصرف آب و برق و خانواده» نامگذاری کرده اند تا  برای آب و مصرف بهینه آن فکری بکنیم. امیدوار هستیم تابستان پردردسری در پیش نداشته باشیم.»

نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز گفت: « امروزه حرف نخست در هر زمینه را علم می زند اما کدام دانش بوده که برای مصرف بهینه آب میدانداری کرده است؟ برای مدیریت در مصرف آب باید فرهنگ مصرف درست شود و فرهنگ مصرف اگر بخواهد درست شود باید به مساله اخلاق بازگردیم.»

آیت الله دژکام افزود: « ما اگر در قله دانش هم قرار بگیریم نیاز به اخلاق،فرهنگ و معنویت را احساس می کنیم. حتی پست مدرنیست ها هم معتقدند که انسان بدون اخلاق بی معنا است. بنابراین اگر بخواهیم مصرف آب را مدیریت بکینم باید سراغ اخلاق و معنویت برویم .»

ایشان ادامه داد : «رواج دادن اخلاق هنر زیادی می طلبد. اولین چیزی که باید برای مدیریت مصرف آب رواج بدهیم ، « شکرگذاری » است. مفهوم شکرگذاری باید متناسب با قرن 21 توسعه و مفهوم پیدا کند. فرد دوران گذشته متوجه زحمت آوردن آب بود اما فرد قرن 21 نیست.چون نمی داند زندگی در این دنیا یعنی چه؟ دنیا جایی است که ما برای رسیدن به آب و نان باید تلاش کنیم.»

نماینده ولی فقیه در فارس ابراز کرد: «  در قدیم حتی در خانه  شاهان هم ساکنان خانه بدنبال آب می گشتند. ولی الان اینگونه نیست. مثلا ماشین لباسشویی و ظرفشویی کار می کند و خیلی از ما حواسمان نیست که آب باز است. حتی گاهی زحمت بازکردن شیر آب هم با ما نیست. خب این شکرگذاری نمی خواهد؟ شکر گذاری را باید به عنوان یک فرهنگ رواج بدهیم.»

آیت الله دژکام  افزود : پیامبر (ص) فرمود اند: اگر کنار آب جاری نشسته باشید و در مصرف آب زیاده روی کنید گناهکار هستید. باید در چگونگی بردن ارزشهای اخلاقی به سمت مردم دقت به خرج داد. اخلاق دینی این است که اسراف حرام است ولو اگر نعمت زیاد باشد.منابع طبیعی را نباید به هدر داد.

ایشان گفت: در فرهنگ ایران زمین بحث آبرسانی از دیرباز مطرح بوده و دین مبین اسلام تشویق های بسیاری در این زمینه کرده است. اما متاسفانه در مصرف آب مشکلات داریم که باعث ضایع شدن زحمات آبرسانی می شود و نتیجه مصرف غیرمعقول آب این است که زحمتی که کشیده شده تا آب وارد خانه ها بشود ، به هدر رود.

نماینده ولی فقیه در فارس بیان داشت: تلویزیون می گوید که خیال نکنید از خشکسالی بیرون رفته ایم. این تحلیل درستی نیست. چون مردم هم در جواب می گویند که امسال اما باران خوب باریده است.باید اخلاق و فرهنگ مصرف آب را یاد داد نه اینکه هشدار بدهیم به گونه ای که مردم باور نکنند. باید باید مسائل را صمیمانه با مردم در میان گذاشت . باید مردم را متوجه سختی آبرسانی نمود.

آیت الله دژکام گفت : امیدواریم یک بازخوانی در خصوص مدیریت مصرف در ذهن همه ما شکل بگیرد و تغییر مختصری در شیوه های مدیریت و فرهنگسازی داشته باشیم تا مردم کمتر دچار کمبود آب شوند.

نماینده ولی فقیه در فارس همچنین  در لابلای سخنانش تشکر ویژه ای را از مجموعه آب منطقه ای فارس بابت مژده راه اندازی خط جدید آبرسانی به شهر شیراز همچنین تشکری را از خیرین آبرسان داشت.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای فارس

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای فارس

    شركت آب منطقه‌ای فارس یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات