عملیات انحراف آب سد تنگ سرخ یاسوج 45 روز دیگر وارد فاز اجرایی...

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد در حاشیه بازدید از سد تنگ سرخ و در مصاحبه با صدا و سیمای استان از اجرایی شدن عملیات انحراف آب سد تنگ سرخ تا 45 روز آینده خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای استان کهگیلویه و بویراحمد، آرش مصلح سرپرست این شرکت در بازدید از روند اجرایی سد تنگ سرخ که به همراه نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشت، اظهار کرد: سد تنگ سرخ هم اکنون 33 درصد پیشرفت فیزیکی که امیدوارم با توجه به پیگیری و پای کار بودن مسئولان وزارت نیرو و نماینده محترم مردم در مجلس و تا پایان سال به 70 درصد برسد.
وی با اشاره به وجود سالانه 11 میلیارد مترمکعب بارندگی و رواناب در استان، عنوان کرد: همه ساله در 6 ماهه اول سال با مشکل خشکسالی و 6 ماهه دوم با سیلاب دست و پنجه نرم می‌کنیم و این دو موضوع همیشه پای ثابت دو دستور کار مهم مسئولان استانی بوده که با احداث سدهای مخزنی و مهار این میزان بارندگی مشکلات به حداقل می‌رسد.
سرپرست شرکت آب منطقه ای استان کهگیلویه و بویراحمد، ابراز کرد: در باران‌های سیل‌آسای سال گذشته 500 میلیارد تومان به مزارع پرورش ماهی در مناطق مختلف این استان خسارت وارد شد در حالی برای احداث سد تنگ سرخ تنها 300 میلیارد تومان نیاز است.
آرش مصلح، ادامه داد: هم اکنون احداث سدهای مختلفی از جمله سیوکی جلیل، آب نهر، شبلیز و غیره در شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در دست مطالعه بوده که در صورت اجرا و بهره برداری از این سدها، بسیاری از نشست‌های این سال‌های استانداری در زمینه منابع آبی و مشکلات موجود در این زمینه از جمله تامین آب شرب، صنعت و کشاورزی حذف می‌شود.
مصلح اعتبارات ناکافی و سخت گذر بودن مناطق را از مهمترین مشکلات اجرای سدهای در دست مطالعه دانست و خاطرنشان کرد: با اجرای سد پراشکفت سیلاب احتمالی بارندگی‌ها از منطقه کبگیان تا مرز چهارمحال و بختیاری را کنترل می‌کند و دیگر کمترین خسارت به مزارع پرورش ماهی مستقر در این مسیر در هنگام سیلاب وارد می‌شود.
وی با بیان اینکه با برنامه ریزی های صورت گرفته، عملیات انحراف آب سد تنگ سرخ یاسوج 45 روز دیگر وارد فاز اجرایی می‌شود، تصریح کرد: تامین آب شرب شهر یاسوج و روستاهای مسیر به‌میزان 25.5 میلیون متر مکعب در سال، تامین آب کشاورزی شهرستان بویراحمد و دنا به میزان 42.4 میلیون متر مکعب، تامین آب زیست محیطی رودخانه به میزان 33 میلیون مترمکعب، فراهم کردن امکانات تفریحی و سیاحتی با توجه به جذابیت توریستی منطقه، کنترل سیلاب و جلوگیری از خسارت به سازه‌های موجود در حاشیه رودخانه از جمله مزایای احداث سد تنگ سرخ است.
مصلح تامین آب شرب شهر شیراز به میزان 72 میلیون مترمکعب را نیز از دیگر اهداف سد تنگ سرخ دانست و افزود: این میزان آب اضافه بر نیاز ما بوده و برای تامین آب شرب مورد نیاز مردم مرکز استان فارس مصرف می‌شود.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای كهكیلویه و بویراحمد

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای كهكیلویه و بویراحمد

    شركت آب منطقه‌ای كهكیلویه و بویراحمد یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات