تنها ۲۴ درصد تالاب گاوخونی مرطوب شده است

تنها ۲۴ درصد تالاب گاوخونی مرطوب شده است

حسین اکبری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص آخرین وضعیت تالاب گاوخونی، اظهار کرد: از ابتدای فروردین سال ۹۹ تا ۱۶ خرداد ماه متاسفانه رهاسازی آب برای تالاب گاوخونی را نداشتیم و براساس داده های ایستگاه هیدومتری شاخ کنار به طور میانگین در فروردین ماه حدود ۲ مترمکعب برثانیه پساب تصفیه خانه و زهاب  های کشاورزی از بند شاخ کنار وارد تالاب بین المللی گاوخونی شد.

وی با بیان اینکه حداقل و حداکثر دبی آب ورودی به گاوخونی در فروردین ماه در ایستگاه شاخ کنار بین ۶۰۰ لیتر در ثانیه تا ۵ مترمکعب متغیر بود، گفت: در مجموع طی فروردین امسال ۵.۲ میلیون مترمکعب پساب و زهاب های کشاورزی روانه گاوخونی شد.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط‌ زیست استان اصفهان با اشاره به اینکه در اردیبهشت ماه نیز به صورت میانگین حدود ۲.۲ مترمکعب برثانیه و در مجموع حدود ۶.۱ میلیون مترمکعب پساب وارد گاوخونی شد، افزود: از اول تا ۱۵ خرداد ماه نیز به طور میانگین حدود ۲ مترمکعب پساب وارد تالاب شد، اما با پیگیری های زیاد اداره کل حفاظت محیط زیست، سمن های محیط زیستی، حمایت های مسئولان و همکاری های مردم و کشاورزان سختکوش در بامداد ۱۶ خرداد ماه، آب از سد رودشتین به سمت تالاب گاوخونی رهاسازی شد.

وی با اشاره به فاصله ۸۵ کیلومتری سد رودشتین تا تالاب بین المللی گاوخونی، گفت: از ساعات اولیه ۱۵ خرداد ماه دبی آب رهاسازی شده از سد رودشتین حدود ۱۵ مترمکعب در ثانیه بود که به تدریج این میزان آب کم شد و حدود چهار روز تا رسیدن آب به گاوخونی طول کشید و در نهایت دبی آب ورودی به تالاب گاوخونی از ۲.۲ متر مکعب بر ثانیه در تاریخ ۱۵ خردادماه به ۵.۲ مترمکعب بر ثانیه در تاریخ ۲۷ خرداد ماه رسیده است.

اکبری با تاکید بر اینکه در حال پیگیری و تلاش برای استمرار جریان حقابه رودخانه زاینده رود و تالاب گاوخونی هستیم، تصریح کرد: در حال حاضر حداقل آب در زاینده رود در شهر اصفهان جاری است، اما با توجه بر محدویت های منابع آبی سد زاینده رود، هماهنگی ها در جریان است و در تلاشیم حقابه گاوخونی حتی المقدور قطع نشود و امید داریم به صورت حداقلی شاهد جریان مستمر آب تا تالاب باشیم.

وی تاکید کرد: در راستای حفظ اثرات و نتایج ارزشمند رهاسازی آب که پس از سالیان طولانی خشکی، در نیمه دوم سال ۱۳۹۸ محقق شد و با توجه به اینکه اکنون در فصول گرم و خشک و طولانی سال هستیم و تبخیر آب در تالاب گاوخونی بسیار افزایش می یابد، امیدواریم در ادامه رهاسازی آب در نیمه خردادماه، حجم قابل توجهی آب جهت احیا و مرطوب نگه داشتن سطوح تالاب به این زیست بوم ارزشمند و در عین حال بسیار شکننده و حساس برسد.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان درباره میزان حجم آب رهاسازی شده به سمت گاوخونی، توضیح داد: در نیمه دوم سال ۱۳۹۸ معادل ۴۱ میلیون مترمکعب آب وارد تالاب گاوخونی شد، همچنین در فروردین و اردیبهشت امسال در مجموع حدود ۱۱.۳ میلیون مترمکعب پساب و زهاب وارد تالاب شد.


وی با بیان اینکه از ۱۵ خرداد ماه آب به سمت گاوخونی رهاسازی شده است و انتظار می رود آب بیشتری روانه تالاب شود، افزود: با در نظر گرفتن حجم های آب وارده به تالاب در نیمه دوم ۹۸ و رهاسازی آب در خرداد ماه ۹۹ و نیز به استناد پایش های میدانی و تحلیل تصاویر ماهواره ای برآورد می شود معادل ۲۴ درصد سطح تالاب بین المللی گاوخونی مرطوب شده باشد، اما این به این معنا نیست که این حجم تالاب، آبگیری شده باشد.


اکبری با اشاره به سطح ۴۷ هزار هکتاری تالاب بین المللی گاوخونی، اظهار کرد: برآورد می شود تاکنون حدود ۱۵۰۰ هکتار از تالاب بین المللی گاوخونی آبگیری شده است.


وی با بیان اینکه وقتی زاینده رود در اصفهان جاری نباشد طبیعتا پشتوانه ای برای ادامه رسیدن آب به تالاب وجود نخواهد داشت، گفت: قطع و وصل جریان زاینده رود مشکل عمده این رودخانه و تهدیدی عمده برای احیای تالاب گاوخونی است و با توجه به اینکه فصل گرما را در پیش داریم قطع آب مشکلات را تشدید خواهد کرد.


معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان با اشاره به تلاش های صورت گرفته از سوی دستگاه های مربوطه، مردم و صنف کشاورزان، تاکید کرد: حیات زاینده رود و نجات تالاب گاوخونی و پیشگیری از مخاطراتی مانند خیزش گرد و غبار سمی امروز به شدت نیازمند تامین حقابه ای زیست محیطی و استمرار جریان آب حتی به صورت حداقلی است.


وی با بیان اینکه در حال حاضر ۵.۲ مترمکعب بر ثانیه آب وارد تالاب گاوخونی می شود، تصریح کرد: آنچه مسلم است منابع آبی استان محدود است و مشارکت همگانی در رعایت صرفه جویی حداکثری و  استفاده بهینه از منابع در تمامی کاربری ها، مدیریت یکپارچه منابع آبی، توزیع عادلانه آب و جبران کسری منابع بسیار ضروری و حیاتی است تا بتوان سازگاری موثری با کم آبی داشت و با تضمین پایداری منابع در جهت نجات تالاب بین المللی گاوخونی به عنوان ضرورتی ملی گام برداشت و حقابه های زیست محیطی را به عنوان اولویت دوم بعد از شرب تامین کرد.

لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات