در سال گذشته کشاورزان ۴۰۱ میلیون متر مکعب کمتر اضافه برداشت...

در سال گذشته کشاورزان ۴۰۱ میلیون متر مکعب کمتر اضافه برداشت...

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: براساس طرح سازگاری با کم آبی چند اتفاق بزرگ در استان رخ داده است بدین صورت که در سال گذشته کشاورزان میزان ۴۰۱ میلیون متر مکعب کمتر از گذشته اضافه برداشت آب داشتند.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی، محمد علایی، در نشست خبری مشترک با مدیرعامل آب و فاضلاب مشهد و مدیرعامل آب و فاضلاب استان که به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب و برق انجام شد؛ در رابطه با وضعیت آب استان اظهار کرد: میانگین بارش در ایران حدود ۲۵۱ میلی متر، آسیا ۵۰۰ میلی متر و در دنیا ۸۵۰ میلی متر است. باید توجه داشت که میانگین بارندگی در استان از کشور و قاره آسیا و کره زمین خیلی کمتر است از سویی دیگر نسبت تبخیر و تعرق در استان بسیار بیشتر از متوسط کشوری و جهانی است که حاصل این دو مجموع منابع آب تجدیدپذیر را تشکیل می دهد که بسیار اندک است.

وی افزود: شاخص دومی که باید به آن توجه داشت میزان برداشت آب است. برابر استاندارد جهانی باید حداکثر از ۴۰ درصد آب تجدید پذیر برداشت کنیم تا با پدیده ای به نام خشکسالی مدیریتی روبه رو نشویم. بدین معنا که هر سال در حوزه آب دچار بحران نباشیم.

علایی ادامه داد: در زمینه تخصیص آب استان در گذشته حدود ۱۶۰ درصد تخصیص داده می شد که امروز این میزان برداشت به  ۱۲۵ درصد رسیده است در حالی که حداکثر برداشت آب باید ۱۰۰ درصد باشد. بنابراین زمانی که میزان ۱۲۵ درصد برداشت آب داشته باشیم با بحران آب روبه رو هستیم. برای نمونه با وجود بارندگی های دو سال اخیر عمق چاه‎های مشهد نیم متر افت کرده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان با بیان اینکه میزان بارندگی های استان تا ۲۲ اردیبهشت ماه به نسبت مدت زمان  مشابه با سال گذشته بیشتر بوده و دومین سال را تجربه می کنیم که در طی ۵۰ سال اخیر بارندگی‌ مناسب و خوبی داشته است، اما خشکسالی مدیریت همچنان وجود دارد، گفت: ما به شدت دچار خشکسالی مدیریتی هستیم. در حال حاضر چیزی به عنوان دوره ترسالی و خشکسالی نداریم. درواقع در سال آبی ۹۶ و ۹۷ با ۱۲۹ میلی متر بارندگی یکی از خشک بارترین سال های آبی را تجربه کردیم.

وی در رابطه با طرح سازگاری با کم آبی تشریح کرد: طرح سازگاری با کم آبی را تدوین کردیم و در این زمینه با سازمان های گوناگونی چون تشکل های کشاورزی، جهاد کشاورزی و... همکاری های لازم صورت گرفت. بر این اساس چند اتفاق بزرگ در استان رخ داده است بدین صورت که در سال گذشته کشاورزان میزان ۴۰۱ میلیون متر مکعب کمتر اضافه برداشت آب داشتند. همچنین بیش از دو هزار چاه غیرمجاز مسدود شده و در مجموع ۴۶۳ میلیون متر مکعب برداشت آب در استان کمتر بوده است.

علایی توضیح داد: صرفه جویی ۴۶۳ میلیون متر مکعب از  آب تاثیر خوبی در اقتصاد داشته است و حدود ۹۲ میلیارد تومان در مصرف برق کشاورزان صرفه جویی شده است. همچنین از آنجا که حدود ۲۰۰۰ چاه غیرمجاز مسدود شده، اما شکایتهای کشاورزان از ما ۵۰ درصد کاهش داشته است.

گفتنی است با اقدامات صورت گرفته در برخی از دشت ها سطح آب انقدر بالا آمده که به مرز رفع ممنوعیت رسیده ایم. از دیگر اقدامات می توان به نصب کنتور بر همه چاه ها و راه اندازی مرکز کنترل چاه ها برای نخستین بار در کشور اشاره کرد که براساس آن بیش از ۱۶ هزار چاه در استان رصد می شود. اقدام بعدی بحث اسکن پرونده ها بوده است.

با بحران شدید آب روبه رو هستیم

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بیان کرد: ما با بحران شدید آب روبه رو هستیم. گفتنی است ۳۰ میلیارد متر مکعب از آبخوان های زیرزمینی نابود شده است و هیچ راهی جز صرفه جویی وجود ندارد که صرفه جویی در این زمینه به معنای خوب برداشت کردن است.

لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات