نیکزاد و تمایل به افزایش وام مسکن

نیکزاد و تمایل به افزایش وام مسکن

http://www.bananews.irوزیر راه و شهرسازی با اظهار تمایل نسبت به افزایش وام ساخت مسکن، پیشنهاد تغییر سقف یک نوع از تسهیلات ارزان قیمت را مطرح کرده، به این صورت که وام صنعتی‌سازی از ۲۵ میلیون تومان کنونی به ۳۰ میلیون تومان تغییر کند تا با ایجاد فاصله ۱۰ میلیونی بین وام سنتی‌سازی و تسهیلات صنعتی‌سازی، انبوه‌سازان به استفاده از روش‌های سریع‌سازی مسکن تشویق شوند. در حال حاضر وام‌های ۲۰ و ۲۵ میلیونی به ترتیب برای روش‌های سنتی و صنعتی ساخت مسکن با ویژگی بدون سپرده‌گذاری پرداخت می‌شود و در عین حال برخی بانک‌ها در ازای ۱۵ میلیون سپرده یک ساله ۳۰ میلیون وام به انبوه‌سازان ارائه می‌کنند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) در حالی که فعالان ساختمانی این روزها به دنبال اخذ مجوز از بانک‌مرکزی برای دریافت حداقل ۵۰ میلیون تومان تسهیلات به ازای ساخت هر واحدمسکونی هستند و برای پیگیری خواسته‌شان درصدد برآمده‌اند موضوع را با رییس‌جمهور نیز در میان بگذارند، وزیر راه‌وشهرسازی پیشنهاد جدیدی را برای افزایش تسهیلاتی که هم‌اکنون در قالب وام‌ ارزان‌قیمت به انبوه‌سازان تعلق می‌گیرد، مطرح کرده است.

علی نیکزاد به دنبال ارتقای سقف «وام صنعتی‌سازی» از ۲۵ میلیون به ۳۰ میلیون تومان است تا با جذاب‌تر کردن آن در مقایسه با وام ۲۰ میلیونی سنتی‌سازی، سازنده‌های مسکن را به استفاده از روش‌های سریع‌سازی تشویق کند.

در حال حاضر سیستم بانکی دو نوع تسهیلات بدون سپرده‌گذاری با نرخ سود ۴ تا ۹ درصد برای ساخت‌وسازهای مسکونی مورد حمایت دولت پرداخت می‌کند که اولی ۲۰ میلیون برای سنتی‌سازی و دومی نیز ۲۵ میلیون تومان برای صنعتی‌سازی است.

نیکزاد فعلا فقط قصد افزایش تسهیلات صنعتی‌سازی مسکن را دارد. این در حالی است که هم‌اکنون انبوه‌سازان تمایل آنچنانی به استفاده از تولیدات کارخانه‌های قطعات پیش‌ساخته مسکن صنعتی‌سازها را ندارند و در سوی دیگر، دولت که قرار بود با حمایت از راه‌اندازی این کارخانه‌ها، بخش قابل توجهی از پروژه‌های مسکن‌مهر را به آنها واگذار کند، تاکنون حداکثر ۱۰ هزار واحدمسکونی‌مهر از ۱/۵ میلیون واحد را برای ساخت به این کارخانه‌ها سپرده است.صرف‌نظر از مسکن‌مهر که می‌توانست در افزایش ساخت‌وسازهای صنعتی موثر واقع شود، انبوه‌سازان داخل شهرها نیز علاقه‌ای برای به کارگیری روش‌های جدید ساخت ندارند.در حال حاضر بیش از ۲۰ کارخانه‌ صنعتی‌سازی مسکن که برای راه‌اندازی آنها اعتباری در حدود ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه شده، در شرایط دشواری به لحاظ بازار مصرف قرار دارند، طوری که برخی از آنها با گذشت تنها ۲ سال از زمان راه‌اندازی، در آستانه ورشکستگی قرار گرفته‌اند.

به گزارش بنانیوز به نقل از دنیای اقتصاد، پیشنهاد جدید وزیر راه‌وشهرسازی درباره تمایل او به افزایش سقف وام صنعتی‌سازی مسکن چنانچه با تغییر رویه کنونی در رفتار بازار ساخت‌وساز همراه باشد، صنعتی‌سازها قادر خواهند بود حداقل یک‌سوم از نیاز بازار را به واحدمسکونی پاسخ دهند.تسهیلات ۳۰ میلیون تومانی قادر است ۸۳ درصد هزینه ساخت واحدمسکونی در شهر تهران را پوشش دهد. در حال حاضر معادل این رقم توسط بانک‌مسکن با شیوه سپرده‌گذاری و نرخ سود ۱۳ درصد به انبوه‌سازان پرداخت می‌شود، به این صورت که به ازای هر ۱۵ میلیون تومان سپرده‌گذاری یک‌ساله، ۳۰ میلیون وام به سازنده تعلق می‌گیرد. اما تسهیلاتی که نیکزاد مدنظر دارد نیازی به سپرده‌گذاری و پرداخت نرخ سود بالا ندارد.نیکزاد آن‌طور که روز گذشته سایت اطلاع‌رسانی وزارت راه‌وشهرسازی گزارش داده، در همایشی در جمع مسوولان بخش مسکن که در محل سالن همایش‌های این وزارتخانه برگزار شده، گفته است: «اگر می‌توانستم، تسهیلات ساخت مسکن به شیوه صنعتی را از ۲۵ میلیون تومان به ۳۰ میلیون تومان افزایش می‌دادم. چرا که زمان ساخت واحدهای مسکونی به شیوه سنتی به سر آمده است و باید بین واحدهایی که به صورت صنعتی و با استفاده از فن‌آوری‌های نوین ساخته می شوند با واحدهای مسکونی سنتی ساز تفاوت بیشتری گذاشت.»

 

    نظرات