با رعايت مديريت مصرف آب ، ظرفيت منابع آبي استان پاسخگوي نياز مردم خواهد بود

با رعايت مديريت مصرف آب ، ظرفيت منابع آبي استان پاسخگوي نياز مردم خواهد بود


در دومين روز از هفته صرفه جويي در مصرف آب و برق با عنوان مديريت مصرف آب و برق ، افكار عمومي و رسانه، نشست خبري مديرعامل شركت آب وفاضلاب استان مركزي با اصحاب رسانه در محل سالن جلسات اين شركت برگزار گرديد .
به گزارش روابط عمومي شركت آب وفاضلاب استان مركزي در اين نشست خبري مهندس يوسف عرفاني نسب مديرعامل شركت در جمع اصحاب رسانه ضمن ارائه گزارشي از اقدامات ، فعاليت ها و وضعيت تاسيسات آب و فاضلاب در شهرها و روستاهاي استان ، به پرسش هاي مطرح شده از سوي خبرنگاران پاسخ داد .
مهندس عرفاني نسب با اشاره به اينكه نزديك به 3 دهه است متوليان آب كشورهفته اول تيرماه را به عنوان هفته صرفه جويي در مصرف آب نام گذاري كرده اند و از سال گذشته به منظور همدلي و هماهنگي در اركان وزارت نيرو و يكپارچه سازي فعاليت ها ، اين هفته با نام هفته صرفه‌جويي در مصرف آب و برق نامگذاري شده است افزود: با اختصاص هفته اي به نام هفته صرفه جويي، تمام نگاه ها و توجهات در كشور به موضوع آب و برق جلب مي شود و طي اين هفته از طريق برنامه ها و فعاليت هاي فرهنگي و آموزشي شركت هاي تابعه وزارت نيرو در سراسر كشور اقشار مختلف جامعه با حساسيت ها و دغدغه هاي بخش آب و برق آشنا شده و در فراخواني عمومي، به گام نهادن در مسيربهينه سازي و مديريت مصرف دعوت مي شوند .

وي با اشاره به ميزان مصرف آب در استان مركزي با توجه به شرايط شيوع بيماري كرونا بيان نمود : از اواخر سال گذشته و اوايل سال جاري بواسطه شيوع اين بيماري ، مصرف آب در استان ، بيشتر شده و تقريبا شاهد افزايش 10درصدي ميزان مصرف روزانه آب در مقايسه با سال گذشته مي باشيم كه اين افزايش مصرف با توجه به افزايش 15 درصدي مصرف در روزهاي پاياني سال گذشته و آغاز فصل گرما در سال جديد فشار مضاعفي به مجموعه آب و فاضلاب وارد ميكند تا بتواند تقاضاي مردم را پاسخ دهد.

مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان مركزي به نقش پرسنل زحمتكش شركت آب و فاضلاب در كنار مجموعه بهداشت و درمان كه در خط مقدم مبارزه با بيماري كرونا هستند در تامين بهداشت عمومي جامعه اشاره نمود و تصريح كرد: چنانچه مشتركان عزيز مديريت مصرف آب را مورد توجه قرار دهند ، ظرفيت منابع آبي استان پاسخگوي نياز مردم خواهد بود .
وي به مصرف 70درصد آب توليدي توسط 5 / 51 درصد مشتركين استان اشاره نمود  و از مشتركين پر مصرف درخواست نمود، صرفه جويي در مصرف آب  را جدي بگيرند تا هم با مشكل كمبود آب مواجه نشويم و هم حق ديگران در برخورداري از آب شرب ضايع نگردد .
مهندس عرفاني نسب از توليد و توزيع سالانه ۱۵۰ ميليون متر مكعب آب ، براي 630هزار مشترك آب شهري و روستايي استان خبر داد .
مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان مركزي با اشاره به موضوع يكپارچه سازي شركت هاي آب و فاضلاب شهري و روستايي از ابتداي سال جاري بيان داشت : بي شك اين رويداد جديد باعث افزايش كمي و كيفي خدمات به مشتركين در شهرها و روستاها ميشود .
وي افزود: مجموعا ۳۴ شهر و ۸۵۳ روستاي استان خدمات آب و فاضلاب را دريافت ميكنند كه ۱۰۰‌درصد جمعيت شهري و ۸۶ درصد جمعيت روستايي را شامل مي گردد .

مهندس عرفاني نسب با اشاره به اينكه تعداد ۲۵۰ روستا تحت پوشش خدمات شركت آب و فاضلاب نمي باشند كه از اين تعداد ، ۳۰ روستا ، پرجمعيت محسوب مي شوند تصريح كرد: چنانچه اين ۳۰ روستا همكاري لازم را جهت تحت پوشش درآمدن داشته باشند، جمعيت تحت پوشش خدمات آب و فاضلاب در روستاهي استان  به ۹۵ درصد خواهد رسيد .
وي با اشاره به پايين بودن تعرفه هاي ارايه خدمات آب و فاضلاب براي مشتركين روستاها نسبت به شهرها ، اظهار اميدواري كرد روستاهاي غير تحت پوشش ، همكاري لازم را در اين رابطه داشته باشند كه بتوان به آنها نيز خدمات ارايه نمود.
مديرعامل شركت آبفاي استان مركزي عنوان كرد : در سال گذشته حدود هزار ميليارد ريال اعتبارات دولتي براي شركت آب و فاضلاب تعيين شده بود كه فقط ۲۸ درصد آن تخصيص يافت كه با اين ميزان توانستيم حدود ۵۵ پروژه را در شهرها  و روستاهاي استان  به اتمام برسانيم .
وي  مهمترين پروژه هاي بهره برداري شده در سال گذشته را در حوزه شهري ايستگاه هاي پمپاژ محلات و دليجان و در حوزه روستايي ، مجتمع آبرساني شمال شرق آشتيان و فاز اول مجتمع سردار سپهبد شهيد حاج قاسم سليماني عنوان كرد .
مهندس عرفاني نسب اظهار داشت: در سال جاري هم پروژه هاي زيادي تعريف شده كه از جمله مهمترين آن اجراي پروژه آبرساني به ۶۵ روستاي استان مي باشد كه قرار است در هفته سوم آبانماه و در قالب پويش # هرهفته _ الف _ ب _ ايران با حضور وزير نيرو به بهره برداري برسد .
وي به  ۱۵ پروژه آب و فاضلاب در حوزه شهري در قالب  پويش # هرهفته _ الف _ ب _ ايران  اشاره نمود و تصريح كرد: در صورت تخصيص اعتبارات  مي توان اميدوار بود اين پروژه ها نيز در سفر وزير نيرو در آبان ماه به بهره برداري برسد .
مديرعامل شركت آب و فاضلاب در خصوص وضعيت اجراي طرح فاضلاب در استان مركزي بيان داشت: هم اكنون ۸ شهر بزرگ استان داراي سيستم فاضلاب شهري هستند كه حدود ۶۹ درصد جمعيت شهري را تحت پوشش قرار داده است .
وي مهمترين برنامه در حوزه فاضلاب در سال جاري را تكميل فاز سوم تصفيه خانه فاضلاب اراك و همچنين اجراي تصفيه خانه هاي فاضلاب در شهر هاي شازند و خمين عنوان كرد .
مهندس عرفاني نسب‌ همچنين ازآبرساني سيار به ۶ روستاي استان به علت  عدم وجود منبع پايدار و با كيفيت آب حتي تا شعاع ۱۰ كيلومتري اين روستا ها خبر داد و تصريح كرد: با توجه به بهبود شرايط جوي و اقدامات انجام شده طي سالهاي گذشته، تعداد روستاهايي كه به صورت  سيار آبرساني مي شدند كاهش  يافته و از تعداد  150 روستا كه در تابستان  سال ۹۷ با تانكر آبرساني مي شدند به 6 روستا  در سال ۹۹ رسيد ه است.

وي از مطالبات ۳۵۰ ميليارد ريالي اين شركت خبر داد و بيان نمود : از اين مقدار حدود 150 ميليارد ريال آن مربوط به مشتركين خانگي و‌ حدود 210 ميليارد ريال نيز مربوط به نهادهاي اداري ، سازماني ،صنعتي ، نظامي و .... مي باشد.

نویسنده : زهرا طراوتی فکور

لینک اصل خبر در سایت شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی

    منبع خبر

    شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی

    شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی یک شرکت در شهر اراک می باشد

      نظرات