تحقق 60 درصدی از افق 1404 شهر ارومیه/ توسعه روستایی از جمله مشکلات گریبان گیر ارومیه است

تحقق 60 درصدی از افق 1404 شهر ارومیه/ توسعه روستایی از جمله مشکلات گریبان گیر ارومیه است

شهردار ارومیه گفت: در حال حاضر 60 درصد از افق 1404، شهر ارومیه یعنی شهر فرهنگی، سبز، پاک، مجهز به فن آوری اطلاعات و حمل نقل ریلی و برخورداری مردم از اقتصاد پویا تحقق یافته است.

به گزارش مدیریت ارتباطات و اموربین الملل شهرداری ارومیه؛ محمد حضرت پور، شهردار ارومیه در برنامه زنده تلویزیونی مسیر توسعه در شبکه استانی سیما استان آذربایجان غربی بیان کرد: در حال حاضر 60 درصد از افق 1404، شهر ارومیه یعنی شهر فرهنگی، سبز، پاک، مجهز به فن آوری اطلاعات و حمل نقل ریلی و برخورداری مردم از اقتصاد پویا تحقق یافته است.

وی عنوان کرد: بودجه های جاری شهرداری با افزایش هزینه های نگه داشت شهر، افزایش هزینه های خدماتی و به تناسب نرخ تورم افزایش می یابد.

شهردار ارومیه گفت:  سالیانه یک و نیم میلیون متر مربع زیر سازی، جدول گذاری و آسفالت در سطح شهر انجام می شود و تولید بخش عمده ای از آسفالت، جدول، شن توسط واحدهای تولیدی  شهرداری ارومیه تحقق می یابد که  با این تفاسیر هزینه های جاری شهرداری به بیش از 40 درصد نمی رسد.

حضرت پور اظهار کرد: از مجموع کل بودجه شهرداری ارومیه ، 25 درصد  برای آینده شهر جهت سرمایه گذاری توسط شورای اسلامی شهر طی هر سال اختصاص می یابد چنانچه امسال 250 میلیاردتومان بودجه برای تملک باغات  جهت پیشگیری از تخریب آنها و تفکیک های غیر مجاز و حفظ شهر اختصاص می یابد .

وی گفت: در حال حاضر 700 هکتار از باغات محدوده و خارج از محدوده با هدف حفظ محیط زیست و تخریب باغ شهر ارومیه تملک شده است .

حضرت پور ادامه داد: شهرداری ارومیه طی سال های گذشته با هدف فراهم سازی زمینه های اشتغال، ارتقاء کسب و کارهای خرد و حمایت از تولید کنندگان بومی، ایجاد امنیت کسب و کار و پیشگیری از مقوله سد معبر با تامین زیر ساخت ها اقدام به ایجاد بازارچه های دایمی و هفتگی در نقاط مختلف سطح شهر و برگزاری نمایشگاه های مختلف انگور و گل و گیاه کرده است.

وی بیان کرد: نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله مطالبات اصلی مردم است که سالهاست مغفول مانده است و نقش منابع دولتی برای تحقق این مهم بسیار پر رنگ است اما تاکنون کمک های دولتی در خصوص نوسازی صورت نگرفته است.

شهردار ارومیه گفت:  75درصد از ناوگان حمل و نقل عمومی متعلق به بخش خصوصی است و طی این سالها فقط در قالب بازسازی توانسته ایم ناوگان و این آیتم مهم در زندگی شهری را سرپا نگه داریم.

وی عنوان کرد: جهت نوسازی بافت فرسوده شهری باید تسهیلات ویژه از طرف دولت تخصیص یابد که تاکنون تحقق نیافت و چه بسا ضوابطی تدوین شده است که این ضوابط بلای جان بافت فرسوده شده است.

حضرت پور بیان کرد:  صدور پروانه ساخت رایگان برای املاک در بافت فرسوده شهری توسط شهرداری ارومیه صورت می گیرد اما زمانی که برخی ضابطه ها را در بافت فرسوده اعمال می کنیم رغبتی برای نوسازی بافت فرسوده نیست و نقش دولت با اختصاص بوجه برای این مهم بسیار پر رنگ است .

به گفته وی از 417 هکتار بافت فرسوده شهر ارومیه ، 314 هکتار در بافت تاریخی است که بدلیل تاریخی بودن امکان نوسازی وجود ندارد اما مرمت و بازسازی بافت تاریخی صورت می گیرد و امسال 50 میلیارد تومان از طرف شهرداری ارومیه برای حفظ بافت تاریخی شهر اختصاص یافته است .

شهردار ارومیه بیان کرد:  در خصوص مقوله تاب آوری شهری ، شهرداری ارومیه خودش را با شرایط محیطی حاکم در بافت فرسوده وفق داده است و در صورت بروز حادثه با تعبیه موتور سیلکت های آتش نشانی به مهار آن در دل کوچه های کم عرض می رود اما در صورت وقوع بحران بزرگ، مشکلات بی شماری بروز خواهد کرد.

وی گفت: نماد توسعه شهر ارومیه فقط در ساخت تقاطع های غیر هم سطح خلاصه نشده است و شهرداری ارومیه برای رسیدن به افق 1404 ، در کنار ساخت 17 تقاطع غیر هم سطح ، 350 هکتار فضای سبز، 300کیلومتر کانال با هدف ساماندهی آب های سطحی و 15 فرهنگسرا ایجاد و احداث کرده است.

حضرت پور اظهار کرد: در حال حاضر سرانه فضای سبز به ازای هر شهروند در مناطق مختلف شهر ارومیه متفاوت بوده که با تحقق افق 1404، سرانه فضای سبز را به 15 متر و به استاندردهای جهانی می رسانیم.

وی گفت:  از جمله مشکلات گریبان گیر ارومیه توسعه روستایی و توسعه از سمت روستاها به شهر است که این مهم بدلیل اعمال مقرارات سخت برای توسعه در شهر است.

شهردار ارومیه بیان کرد:  در طول 9 سال گذشته، بنده اجازه قطع یک درخت را صادر نکردم که جهت حفظ محیط زیست و برای آینده شهر به  این درختان، ریه های تنفسی شهر نیاز است و بهترین راهکار برای جلوگیری از تخریب و حفظ باغ شهر ارومیه و تفکیک های غیر مجاز توسط افراد سود جود تملک باغات است و شهرداری در راستای تحقق این مهم 700 هکتار باغ را تملک کرده است.

وی اظهار کرد:  رسالت اصلی مقابله با ساخت و ساز های غیر مجاز در حریم شهری و پیشگیری از آن بر عهده امور زراعی جهاد کشاورزی است و شهرداری ارومیه در این بین نقش نقش کمک کار برای پیشگیری از تفکیک و تخریب باغات را بر عهده دارد.

شهردار ارومیه گفت: تغییر کاربری،عمده تخلفات در حریم شهری است که اولین برخورد باید با تغییر کاربری صورت گیرد.

وی بیان کرد: 95 درصد از ساخت و ساز ها در اراضی حریم شهری و اطراف باغات به این دلیل روی داده که قانون گذار نتوانسته جهت اخذ مجوز برای ساخت، راهکار مناسب اتخاذ و وضع کند.

شهردار ارومیه بیان کرد: در حال حاضر 27 هزار واحد مسکونی در سطح باغات اطراف شهر ارومیه وجود دارد که کنترل این حجم وسیع از ساخت و سازهای نیاز به توان بالا دارد .

وی گفت: در حال حاضر 25 درصد شهروندان در حوزه عوارض نوسازی کمک حال شهرداری ارومیه هستند و و نقش شهروندان در جهت توسعه و آبادنی شهری باید بیش از پیش پررنگ شود.

حضرت پور بیان کرد: در سطح شهر شاهد ساخت و سازهای غیر مجاز هستیم چون طرح های جامع تفصیلی بیش از 25 درصد تحقق نیافته است و نتوانسته ایم الگوی مشخصی برای مردم در حوزه ساخت و ساز شهری معرفی کنیم.

وی گفت: سرانه عمرانی به ازای هر شهروند ارومیه ای 800 هزار تومان  است،  بخش دولتی در این خصوص  تاکنون چقدر کمک کرده است آرامانی ترین سال ، کمک دولت از قبل ارزش افزوده به میزان 35 میلیارد تومان در سال 91  بود لذا   برای تحقق بودجه های سالیانه جهت اجرای پروژه های عمرانی نیازمند مشارکت شهروندان هستیم.

شهردار ارومیه بیان کرد: برای تحقق افق 1404 و از جمله محورهای آن شهر سالم و شهر مجهز به حمل و نقل ریلی، تراموای شهری ارومیه در سال 93 وارد فاز مطالعاتی با سرمایه گذاری شرکت آلمانی شد که تحریم ها ظالمانه باعث تاخیر در اجرا شد اما ریل گذاری این پروژه بزرگ در هفته دولت امسال آغاز می شود.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری ارومیه

    منبع خبر

    شهرداری ارومیه

    شهرداری ارومیه

    شهرداری ارومیه یک شهرداری در شهر ارومیه می باشد

      نظرات