افتتاح مرکز پایش هوشمند شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی

مرکز پایش صنعت برق و توزیع برق استان مرکزی، با حضور وزیر نیرو و مقامات ارشد صنعت برق در چارچوب هشتمین هفته از پویش #هرهفته_الف_ب_ایران به صورت ویدیو کنفرانس افتتاح شد.

"دکتر رضا اردکانیان " وزیر نیرو در مراسم افتتاح این طرح ها گفت:تلاش در عرصه نوینی از تولید در سالی که بنام جهش تولید مزین است و آن عرصه افزایش راندامان بهره برداری از سازه ها و بهره برداری از سرمایه های موجود است.

وی ادامه داد: روزی در این کشور همه ظرفیت منصوبه نیروگاهی کشور کمتر از10درصد میزان فعلی بود و آن مقدار همه هرکدام تکنولوژی یک کشور از یک گوشه دنیا بود و آن ها هم سهمی می خواستند از درآمدهای نفتی کشور ،به نحوی که در سال های جنگ بخشی از نیروگاه ها براثر حملات دشمن آسیب می دید و ما درصد استفاده از تجهیزات و قطعات جایگزین بودیم این امکان به سختی فراهم می شدزیرا دستورالعمل های متفاوتی داشت، امروز به برکت خون شهدا و ثمره استقلال نظام جمهوری اسلامی ایران به جایی رسیدیم که نه تنها در ساخت نیروگاه ها و زیربناها این زیرساخت های توسعه کشور، در منطقه روی پای خود هستیم بلکه در حوزه های دانش درصدد افزایش راندمان و افزایش بهره وی از این سرمایه ها هستیم که یکی بعدازدیگری این پروژه ها به ثمر می نشیند.

مهندس محمد حسن متولی زاده مدیرعامل توانیر در این مراسم با بیان این که این مرکز یکی از ارکان اصلی هوشمندسازی برق است، اظهار داشت:با رویکرد جدید مدیریتی شاخص راندمان برق و تلفات آن دچار تغییرات بسیار مطلوب شده است و برق به بهترین شکل ممکن به دست مصرف کننده می رسد .
وی افزود: با طراحی سازوکارهای تشویق محور برق تحویلی به مشترکین به شکل مناسبی به مصرف می رسد و این درحالی است که با این روش بهره وری صنعتی نیز در واحدهای صنعتی به شکل قابل اعتنایی افزایش یافته است .


مدیرعامل توانیر ادامه داد:یکی از وطایف شرکت توانیر نظارت و ارزیابی برعملکرد است که تا پیش از این چنین کاری با درصد خطای بالا به انجام می رسید اما در حال حاضر بدون دخالت عوامل انسانی تمام اطلاعات و شاخص ها جمع آوری می شود .


وی افزود: این مرکز که امروز افتتاح می شود بصورت حاکمیتی شکل گرفته و این مدل و روش به شرکت های زیرمجموعه در شهرستانها نیز تسری پیدا کرده است .


متولی زاده با اشاره به اینکه کارهای اجرایی مربوط به تجهیز و راه اندازی مرکز پایش توانیر در کمتر از یک ماه انجام شده است، گفت: درحال حاضر در این مرکز دسترسی برخط به 39 سیستم خدمات مشترکان، مراکز اتفاقات برق، مراکز داده کنتورهای هوشمند در شرکت های توزیع و سامانه کنتورهای بازار برق در شرکت مدیریت شبکه برق ایران برقرار شده و امکان پایش و ارزیابی روزانه عملکرد شرکت های زیرمجموعه نیز فراهم شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی هم با اشاره به نصب 13 هزار کنتور فهام رویت پذیری لحظه ای مصرف 65 درصد از مشترکین میسر است،افزود: مشاهده آنلاین بار پست ها و ترانس های فوق توزیع، ولتاژ و جریان خروجی فیدرهای فشار متوسط، توان تزریق شده به شبکه توسط مولدهای تولید پراکنده بار مصرفی به تفکیک تعرفه ها و مشترکین همکار و انواع گزارشات مدیریتی مصرف انرژی امکان پذیر است.

مهندس محمد اله داد تصریح کرد: این سامانه با توجه به محدودیت های موجود در استفاده حداکثری از ظرفیت تولید برق در کشور، می تواند به عنوان زیرساخت موثری در اعمال به موقع و اثربخش راهکارهای مدیریت و کاهش مصرف، به منظور پیشگیری از بروز خاموشی های اجباری ناشی از مدیریت اضطراری بار مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد :شناسایی ماینرها، مدیریت پاسخگویی بار در طرح ذخیره سازی عملیاتی صنایع ، پایش وضیعت ولتاژ در نقاط مختلف شبکه ،حصول اطمینان از صحت عملکرد و اندازه گیری صحیح انرژی درمشترکان ،پایش رخدادهای بوجود آمده در محل مشترک که قابلیت رصد به وسیله کنتور فهام وجود دارد ، پایش پروفیل توان اکتیو و راکتیو ولتاژ و جریان و ضریب قدرت مشترکان از راه دور و تست و بازدید لوازم اندازه گیری را از قابلیت های مرکزپایش هوشمند است.

لینک اصل خبر در سایت شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی

    منبع خبر

    شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی

    شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی

    شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی یک شرکت در شهر اراک می باشد

      نظرات