صرفه جویی در مصرف آب: ضرورت اجتناب ناپذیر برای حفظ محیط زیست

تهیه و تنظیم:اکرم نصیری، کارشناس ارشد آلودگی محیط زیست

به بهانه روز چهارم هفته صرفه چویی در مصرف آب و برق با عنوان مدیریت مصرف آب و برق، غذا، منابع طبیعی و حفظ محیط زیست

حجم آب در کره زمین ثابت و در مداری بسته به طور دائم در حال گردش است . همچنین تنها ٣درصد از کل آب های کره زمین که برای مصارف انسانی مانند کشاورزی و صنعت و شرب مناسب است شیرین می باشد از این مقدار نیز سه چهارم در یخ های قطبی و خارج از دسترس انسان است. بنابراین درصد بسیار کمی از آب دنیا برای ما قابل استفاده می باشد .
پیش بینی محققان دانشگاه کلرادو، حاکی است که ذخائر آب شیرین جهان هر سال کاهش می یابد و تا ٢٥ سال دیگر نیمی از جمعیت جهان با مشکل کمبود آب شیرین مواجه خواهند بود. مطالعات نشان می دهد اکنون یک سوم جمعیت دنیا در نقاطی زندگی می کنند که آب کافی ندارند. در نواحی روستایی وضع به مراتب وخیم تر است. تنها ٢٩درصد مردم به منابع آب دسترسی دارند و تعداد کسانی که از تاسیسات بهداشتی استفاده می کنند، حتی به ١٣درصد هم نمی رسد .
صرفه جویی در مصرف آب فقط معضل ایران نیست. کم آبی گریبان نیمی از جمعیت جهان را گرفته است، سرانه منابع جهانی آب که با رشد جمعیت کاهش می یابد، و شمار قابل توجهی از کشورهایی که منابع سرانه سالانه آب آنها بین یک هزار تا دو هزار متر مکعب است، در مرز بحران کم آبی قرار دارد

بسیاری از مردم نمی دانند که مصرف بی رویه آب، چطور موجب توسعه کویر ها می شود. وقتی منطقه ای کویر شد دیگر حتی با میزان بالای بارش ها هم نمی تواند حاصلخیز شود. این یک موضوع مهم است که درک آن می تواند موجب تغییر الگوی مصرف شود. اما این موضوع چگونه اتفاق می افتد

روش زندگی بشر و تکنولوژی نقش بسیار مهمی داشته است .محدودیت منابع آب اولین مانع گسترش و توسعه تولیدات کشاورزی در دهه آینده خواهد بود الگوی نادرست مصرف در کشورهای صنعتی و پیشرفته باعث تشدید بحران آب و کاهش مواد غذایی در نقاط دیگر جهان می گردد هم اکنون هم کمبود مواد غذایی در کشور هایی که با نرخ رشد جمعیت بالا روبرو هستند کاملا محسوس است از طرفی بروز خشکسالی ها معضلات اجتماعی تورم و کساد اقتصادی نیز وضعیت این کشورها را آسیب پذیرتر می نماید. وضعیت این کشورها به گونه ای است که با میلیون ها آواره در واقع آواره های زیست محیطی. روبرو هستند که به ناچار سرزمین های خود را ترک می کنند . بالقوه موازنه زیست محیطی را در کشور میزبان به مخاطره می اندازند .

منابع :

1). ttps://jameesalamat.com/article/115 /صرفه-جویی-در-مصرف-آب،-ضرورتی-اجتناب-ناپذیر-برای-جلوگیری-از-بحران

2). ttps://www.eghamat24.com/blog/15403/saving-water

3). مقاله چالش بحران آب و محیط زیست در ایران وجهان

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی

    شركت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات