دسترسیِ جمعيت روستايی هرمزگان به آب شرب پايدار در اولويت است/ سرمايه گذاری 13 هزار ميلياردی بخش خصوصی در حوزه آبفا

دسترسیِ جمعيت روستايی هرمزگان به آب شرب پايدار در اولويت است/ سرمايه گذاری 13 هزار ميلياردی بخش خصوصی در حوزه آبفا

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "امين قصمي" افزود: طی سال‌های اخير، منابع آبي استان تاثير زيادی از تداوم پديده خشکسالی پذيرفته است، به طوری که به صرف بارش‌هاي سال گذشته نمی‌توان چندان به آينده آبي هرمزگان خوش‌بين بود.
وي تصريح کرد: افت کمی و کیفی منابع آب سطحی (چاه‌ها و چشمه‌ها)، وجود گنبدهاي نمکي و تاثير آن بر شور شدن رودخانه هاي فصلي، بالا بودن متوسط عمر شبکه‌هاي آب آشاميدني استان و افزايش درصد هدررفت آب در اين شبکه ها به خصوص در مناطق روستايي، کمبود و گاهاً نبود منابع آبی مناسب در دسترس (در شهرهایی نظیر سیریک، بشاگرد، بستک و بندرلنگه) ، کمبود اعتبارات، افزايش قيمت تمام شده پروژه هاي در دست اجرا و ... از عمده مشکلات پيش روي آبفاست که مي طلبد تا زمان رفع اين مشکلات، مردم با مصرف بهينه آب به طور جدي ما را در خدمات رساني ياري کنند.
قصمي با بيان اينکه گستردگي خدمات رساني آبفا پس از يکپارچه سازي شرکت هاي آب و فاضلاب شهري و روستايي بيشتر شده است، افزود: در حال حاضر 99.8 درصد جمعيت شهري و 96 درصد جمعيت روستايي با پوشش 76 درصدي روستاها از خدمات شرکت آب و فاضلاب استفاده مي کنند.
وي افزود: شرکت آب و فاضلاب هرمزگان براي بهبود خدمات رساني بويژه در بخش روستايي چشم اندازي را تعريف کرده که بر اساس آن اولويت مان دسترسیِ تمام جمعيت روستايی به آب آشاميدني سالم و پايدار است و در اين زمينه از ظرفيت بخش خصوصي و سرمايه گذاران با پتانسيل بالا جهت احداث تاسيسات نمک زدايي با هدف ايجاد منابع آبی پايدار کمک مي گيرد.
مديرعامل آبفا استان به ديگر برنامه ها در بخش آبرساني به روستاها اشاره کرد و گفت: انجام مطالعات شبکه توزيع و مديريت مصرف با هدف شناسايي دقيق ميزان توليد و مصرف به منظور جلوگيري از هدر رفت آب و همچنين تکميل و بهره برداري از مجتمع  هاي آبرساني روستايي براي برخورداري روستاهاي فاقد آب آشاميدني سالم و بهداشتي از جمله اين برنامه‌هاست.
وي همچنين با اشاره به حوزه خدمات رساني در بخش شهري گفت: در حال حاضر 37 شهر و جزيره با 381 هزار مشترک در بخش آب و 7 شهر و جزيره در بخش فاضلاب با 193 هزار مشترک از خدمات این مجموعه بهره مند هستند که افزايش ظرفيت منابع آبي براي تامين نياز مشترکان نيز در دستور کار است.

​آب‌شيرين کن‌ها؛ تدبير آبفا برای افزايش ظرفيت منابع آبی
به گفته قصمي، افزايش ظرفيت منابع آبي از طريق احداث آب‌شيرين کن‌ها از جمله اين اقدامات است که مي تواند با توجه به وضعيت خشک سالي استان تاثير زيادي بر منابع آبي پايدار داشته باشد.
وی در ادامه افزود: در بخش شهري ۱۷ پروژه به ظرفيت 85 هزار و 700  متر مکعب در روز و در بخش روستايي ۲۲ پروژه به ظرفيت 36 هزار و 638  متر مکعب در روز  تامين کننده آب استان است که البته رسيدن به نقطه مطلوب نيازمند فعاليت هاي بيشتري است که در چشم انداز شرکت و آب و فاضلاب هرمزگان تعريف شده است.
اين مقام مسئول تصريح کرد: در حال حاضر براي تامين آب مورد نياز استان از محل آب شيرين کن ها در بخش شهري دو پروژه به ظرفيت 62 هزار متر مكعب در شبانه روز در قالب فاز نهایی آب شيرين كن بندرعباس و آبشیرینکن سیریک و در بخش روستايي 11 پروژه به ظرفيت 21 هزار متر مكعب در شبانه روز در دست اجراست.
وي با بيان اينکه پروژه هاي ديگري نيز در بخش توليد آب از محل آب‌شيرين کن‌ها در دست مطالعه است، گفت: عمليات احداث  3 پروژه به ظرفيت 61 هزار متر مکعب در شبانه روز در حوزه تامين آب شهرها (بندرعباس، چارک و پارسیان) و يک پروژه نيز به ظرفيت يک هزار و 500 متر مكعب در شبانه روز در بخش روستايي (سلخ قشم) به‌زودي آغاز خواهد شد.
قصمي در پايان افزود: 54 پروژه در اين بخش به ارزش 13 هزار و 543  ميليارد ريال اجرا يا در دست اجراست که با توجه به توسعه روز افزون جمعيت و سرمايه گذاري‌ها نيازمند اعتبارات بيشتري در اين زمينه هستيم.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات