افزایش دمای پایتخت با ساخت‌وسازهای بلند‌مرتبه

افزایش دمای پایتخت با ساخت‌وسازهای بلند‌مرتبه

http://www.bananews.irساخت‌وسازهای بلندمرتبه در تهران این کلان‌شهر را به پدیده‌ «جزیره‌گرمایی» مبتلا کرده که تحت تاثیر آن، دمای طبیعی پایتخت در یک بررسی بلندمدت ۴ درجه افزایش پیدا کرده و منجر به تغییر اقلیم شهر شده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) شهرداری‌تهران با اعلام اینکه سرچشمه این پدیده، کاملا غیرطبیعی و انسانی است، تبعات ادامه استقرار آن در پایتخت را بالارفتن درجه گرمایی آسایش، افزایش آلودگی هوا و تاثیر منفی بر کیفیت آب شرب عنوان کرده است.

«جزیره گرمایی شهری» (Urban Heat Islands) نوعی تغییر در اقلیم کلان‌شهرها است که تحت تاثیر افزایش سطح زمین‌های پوشیده از ساختمان به وجود می‌‌آید و باعث می‌شود «دمای شهر» نسبت به زمانی که پوشیده از فضای سبز و گیاه است، افزایش یابد. این پدیده که به خاطر تراکم بالای ساختمان‌ها، استقرار پیدا می‌کند موجب می‌شود سرعت از دست دادن انرژی در شب نسبت به نواحی حومه‌ای کاهش یافته و محدوده شهری دیرتر از نواحی پیرامونی خنک شود. بررسی‌های شهرداری تهران در این باره حاکی است: دمای شهر تهران با ارجاع به ایستگاه فرودگاه مهرآباد افزایش دما را در بازه‌ای ۴۴ ساله نشان می‌دهد و حاکی از آن است که دمای شهر در حدود ۴ درجه سانتیگراد بالاتر رفته است که تغییر شکل بارندگی از حالت برف به صورت باران تبعات این تغییر دماست.

سید مناف معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری تهران درباره پدیده «جزیره گرمایی» به دنیای‌اقتصاد گفت: از آنجا که پدیده جزیره‌‌های گرمایی سرچشمه‌ای غیرطبیعی و کاملا انسانی‌ دارد، می‌توان با آن به مقابله پرداخت و آن را کنترل کرد که در این زمینه هم‌اکنون ۴ راهکار در پایتخت در دستور کار قرار گرفته است.وی افزود: راهکار اول پیشگیری از گسترش افقی شهر تهران مدنظر است تا با اجرای آن از افزایش فاکتور زبری شهر جلوگیری شود. هر چقدر مساحت محدوده شهر کوچکتر شود از شدت یافتن جزیره گرمایی کاسته می‌شود. مناف هاشمی تصریح کرد: راهکار دوم افزایش فضای سبز و پوشش گیاهی است که ایجاد فضای سبز عمودی در بدنه معابر اصلی، توسعه فضای سبز حاشیه بزرگراه‌ها و تکمیل کمربند سبز پایتخت در این راستا انجام پذیرفته است. راهکار سوم و چهارم نیز استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد و گسترش حمل‌ونقل عمومی است.

 

 

    نظرات