خشک شدن رود بشار با احداث سد تنگ سرخ مبنای علمی ندارد

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: خشک شدن رود بشار با احداث سد تنگ سرخ هیچ گونه مبنای علمی و کارشناسی ندارد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای استان کهگیلویه و بویراحمد،آرش مصلح در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در یاسوج ، اظهار داشت: مساحت حوزه آبریز رودخانة بشار در محل احداث سد بالغ بر 398.5 کیلومترمربع و آورد سالیانه آن  با در نظر گرفتن استاندارهای ابلاغی و آمار بلند مدت رودخانه در این موقعیت به میزان 331.5 میلیون مترمکعب تخمین زده می‌شود.

وی عنوان کرد: حجم مخزن سد تنگ سرخ 125 میلیون مترمکعب و مصرف تنظیمی بر اساس برنامه ریزی انجام گرفته  192 میلیون متر مکعب بوده یعنی علاوه بر 35 میلیون متر مکعب زیست محیطی  که براساس جدول مصوب و نیازماه‌های سال رها سازی می‌شود، حدود 200 میلیون متر مکعب نیز از محل سد به پایین دست عبور خواهد کرد و همواره آب در بستر رودخانه جریان دارد.

مصلح در پاسخ به این سوال که چرا سد در منطقه خرانداز، پاتاوه یا قلات احداث نشده است، افزود: مطالعات مختلف از فاز شناخت تا مرحله اول و دوم  با لحاظ استانداردها و مباحث فنی و زمین شناسی ساختگاه‌های مختلف برای سد تنگ سرخ انجام شده و موقعیت‌های مختلف بررسی شده و در نهایت این محور با لحاظ مسایل فنی، اقتصادی و اهداف مد نظر نهایی و اصلح شناخته شده و مجوز و تصویب کمیته تخصصی مدیریت منابع کشور را گرفته است.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: در سنوات گذشته هم موارد اینچنینی مطرح شده بود که مجدد از طریق کارشناسان و اساتید بنام کشور در زمینه سد سازی موارد بررسی و موقعیت فعلی مجددا تایید شد.

مصلح همچنین در پاسخ به این سوال خبرنگار تسنیم که آیا صحت دارد  آب این سد برای کشاورزی روستاهای مرودشت و کامفیروز است؟ بیان کرد: اهداف تعریف شده برای سد مخزنی تنگ مشخ شده  که این موضوع در مطالعات و مصوبات طرح و همچنین تخصیص آب ابلاغی از طریق وزارت نیرو لحاظ گردیده است و قابل تغییر نیست و در مجموع خبری از تامین آب کشاورزی شهرستان‌های استان فارس وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: تامین آب شرب شهر یاسوج و روستاهای مسیر به‌میزان 25.5 میلیون متر مکعب در سال، تامین آب کشاورزی شهرستان بویراحمد و دنا به میزان 42.4 میلیون متر مکعب، تامین آب زیست محیطی رودخانه به میزان 33 میلیون مترمکعب، فراهم کردن امکانات تفریحی و سیاحتی با توجه به جذابیت توریستی منطقه، کنترل سیلاب و جلوگیری از خسارت به سازه‌های موجود در حاشیه رودخانه از جمله مزایای احداث سد تنگ سرخ است.

مصلح تامین آب شرب شهر شیراز به میزان 72 میلیون مترمکعب را نیز از دیگر اهداف سد تنگ سرخ دانست و افزود: این میزان آب اضافه بر نیاز ما بوده و برای تامین آب شرب مورد نیاز مردم مرکز استان فارس مصرف می‌شود.

وی تصریح کرد: اهداف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی طرح و اثرات آن بر افزایش سطح درآمدها، اشتغال، نیروی انسانی و همچنین امکان بهره‌برداری بهینه از منابع آب و خاک موجود در منطقه مورد مطالعه به لحاظ اهمیت بخش کشاورزی و اولویت آن در برنامه توسعه اقتصادی کشور نیز به عنوان اهداف عینی طرح مطرح است.

مصلح در پاسخ به این سوال که آیا صحت دارد در محل فعلی ساخت سد تنگ سرخ 10 سال هیچ آبی عبور نکرده است، ادامه داد: مطالعات و اندازه گیری‌های لازم در این خصوص انجام گرفته و اطلاعات آن در بخش مطالعات این شرکت قابل دسترسی بوده و در خشکترین حالت سال رودخانه تنگ سرخ خشک نمی‌شود.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به این سوال که آیا با احداث سد تنگ سرخ به مرور زمان رودخانه بشار خشک می‌شود، افزود: پاسخ این سوال قاطعانه خیر است، در طرح سد مخزنی تنگ‏ سرخ، منابع تأمین‏ کننده عبارتند از جریانات بهنگام رودخانه بشار، سیستم مصارف شامل مصارف شرب و صنعت یاسوج تأمین قسمتی از آب مورد نیاز شهر شیراز و مصارف کشاورزی طرح‌های پائین‏ دست و بالاخره جریانات ثابت زیست محیطی است

مصلح یادآور شد: آورد رودخانه بشار بعد از ساختگاه سد نیز وجود دارد، با احداث سد تنگ سرخ و همانگونه که در سوالات قبلی اعلام شد بخشی از جریان رودخانه ناشی از سیلاب فصلی در مخزن ذخیره و جریان رودخانه در پایین دست تنظیم خواهد شد و عملا در طول سال جریان رودخانه علاوه بر مباحث زیست محیطی لحاظ شده جریان خواهد داشت.

وی در پاسخ به این سوال که عوارض سد تنگ سرخ چیست، گفت: عمده اهداف سد تامین آب شرب و صنعت بوده و جزو پروژههای بسیار موجه در سطح کشور است و تمام عوارض احتمالی این سد در قالب گزارش ارزیابی اثرات زیست محیطی مورد مطالعه قرار گرفته و مهمترین اثرات زیست محیطی که تامین آب زیست محیطی رودخانه می‌باشد با لحاظ سهم زیست محیطی رودخانه در برنامه ریزی منابع آب و تامین به صورت قطعی و 100 درصدی در تمام شرایط محیطی و اجرایی سد لحاظ شده است.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای كهكیلویه و بویراحمد

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای كهكیلویه و بویراحمد

    شركت آب منطقه‌ای كهكیلویه و بویراحمد یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات