ایستگاه‌های خط یک قطار شهری آماده افتتاح است

ایستگاه‌های خط یک قطار شهری آماده افتتاح است

به گزارش شهریار، مصطفی مولوی پیش از ظهر امروز در جلسه علنی شورای اسلامی شهر تبریز، ضمن ارائه گزارشی از آخرین وضعیت خطوط متروی  شهری افزود: برای تکمیل خط یک قطار شهری تبریز ۷۸۴ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که با تأمین آن و تکمیل ایستگاه‌های پایانی، تا پایان سال ۱۴۰۰ به بهره برداری کامل می رسد.

او ادامه داد: خط یک قطار شهری تبریز ۱۷ کیلومتر و ۲۰۰ متر طول و ۱۸ ایستگاه دارد که هم اکنون شاهد تردد قطار در برخی از ایستگاه‌های آن هستیم.

مولوی مطالعات صورت گرفته برای تراموای شهری را منتج به نتیجه ندانسته و یادآور شد: مطالعات خط ۵ قطار شهری تبریز یا همان ادامه خط یک قطار شهری از میدان قونقا به سمت راه‌آهن صورت گرفته که به صورت تراموای شهری بوده ولی نتیجه‌ای نگرفته ایم و در اولویت کاری ما نیست.

مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز و حومه با اشاره به مشکلات ارزی پیش‌آمده در قرار داد خط ۲ قطار شهری اظهار داشت: مشکلی که در رابطه با خط ۲ قطار شهری و پیمانکار آن داریم، مربوط به اختلاف قیمت ارزی است که طبق برآورد ما اگر سالانه یک‌هزار میلیارد تومان به این خط تزریق کنیم، بعد از ۱۰ سال می‌توانیم این خط را نیز تکمیل کنیم.

او ادامه داد: ۱۰۳۸۲ میلیارد تومان برای تکمیل خط ۲ قطار شهری تبریز نیاز است که بخشی از آن ریالی و بخش دیگر ارزی است.

مولوی با اشاره به اقدامات سازمان قطار شهری جهت حل مشکلات قرارداد ارزی افزود: اقداماتی که برای حل مشکل قرارداد خط ۲ انجام دادیم، همکاری سازمان مترو و پیمانکار برای تامین مبلغ ارزی قرارداد از طریق فاینانس خارجی و مبلغ ریالی قرارداد از طریق دولت است که در مورد بخش ریالی آن مشکلی نداریم.

او یادآور شد: خط۲ قطار شهری تبریز  ۲۲ کیلومتر و ۴۰۰ متر طول دارد که  با افزودن مسیر خاوران ۲۲ ایستگاه را شامل می‌شود که ۷۷۵۰ متر عملکرد دو دستگاه حفاری  تی بی ام بوده و درصد پیشرفت واقعی کار ۱۵/۴ درصد است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز و حومه با اشاره به نقش پدافندی خط سوم قطار شهری تبریز خاطرنشان کرد: خط سه قطار شهری تبریز ۱۱ ایستگاه دارد که از ترمینال شروع و مراکز شهر را به یکدیگر وصل می‌کند.

او یادآور شد: بر اساس مطالعات پدافند غیر عامل، این خط از ترمینال مسافربری تبریز آغاز و ارتباط بین بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و خروجی شهر به هنگام بحران را تأمین کرده و ایستگاه تبادل با خطوط یک و دو را تکمیل می‌کند.

مولوی، مهندسی ارزش صورت گرفته در اجرای خط سوم قطار شهری تبریز را به نفع مردم دانسته و افزود: نتایج به دست آمده از مهندسی ارزش صورت گرفته در خط سه قطار شهری و تغییر مسیری که انجام گرفت، موجب حفظ  ۳ هزار میلیارد به نفع مردم  و بیت المال شد.

او ادامه داد: تلاش کردیم این خط جزو پروژه‌های دولت باشد که با طرح دولت و تصویب مجلس هم اکنون جزو طرح‌های دولتی است و مطالعات فاز یک آن در حال انجام است.

مدیرعامل سازمان متروی قطار شهری تبریز و حومه، خط ۴ قطار شهری تبریز را حلقه اتصال خطوط  دیگر معرفی کرده و یادآور شد: خط چهارم قطار شهری تبریز  ۱۵ کیلومتر و ۴۰۰ متر و دارای ۲۱ ایستگاه است که به صورت حلقوی خطوط دیگر را به هم وصل می‌کند.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات